Hej alla
Jag är på jakt efter en omvänd tryckventil, dvs ventilen skall öppna om trycket understiger t.ex. 1 bar.
Det jag vill göra är att tömma en slang på vatten om man stänger av vattentillförseln (pga frostskydd). Jag vet att Gardenas bevattningssystem har precis en sådan lösning men det här skall vara för vanligt vattentryck.
Någon som hört talas om en sådan ventil och vad det kan heta.
Mvh, Stefan
 
kulle
En T-koppling och en ballofix är det enda du behöver egentligen
 
Jag tror du får svårt att hitta en färdig sådan ventil. Anledningen är att du kommer få lite konstiga effekter när systemet ska fyllas. Om din ventil fungerar perfekt och är helt öppen så fort trycket är under 1 bar, så kommer du ju aldrig få upp något tryck.
 
Prylen heter dräneringsventil och finns i alla möjliga former av vattenutrustning för utomhusbruk. Allt ifrån som du redan är inne på, Gardenas bevattningssystem till brandposter. Oftast är dräneringsventilen inbyggd i en annan ventil, men en snabb googling visade att det finns ganska många varianter att köpa löst.

En variant:
https://waterboys.se/catalog/products/automatisk-draneringsventil

Och ja, om man trycksätter långsamt så kan det bli problem med dräneringsventilen då den släpper ut vattnet så att trycket aldrig stiger. Dräneringsventilen måste vara så liten att den inte har en chans att släppa ut allt vattnet vid trycksättning innan trycket stigit över dess stängtryck.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
En T-koppling och en ballofix är det enda du behöver egentligen
Ja det är en idé men den här skall grävas ned frostfritt i trädgården. Var inne på samma sak men tänkte mig då en magnetentil ;-)
 
P PatrikJo skrev:
Jag tror du får svårt att hitta en färdig sådan ventil. Anledningen är att du kommer få lite konstiga effekter när systemet ska fyllas. Om din ventil fungerar perfekt och är helt öppen så fort trycket är under 1 bar, så kommer du ju aldrig få upp något tryck.
Intressant tanke, det har du rätt i. Man får väl helt enjelt hoppas att det kommer strypa om man släpper på kommunalt vatten ganska hårt (vad kan det vara 6 bar kanske). Tack för feedbacken, skall tänka på det lite.
 
PNO PNO skrev:
Prylen heter dräneringsventil och finns i alla möjliga former av vattenutrustning för utomhusbruk. Allt ifrån som du redan är inne på, Gardenas bevattningssystem till brandposter. Oftast är dräneringsventilen inbyggd i en annan ventil, men en snabb googling visade att det finns ganska många varianter att köpa löst.

En variant:
[länk]

Och ja, om man trycksätter långsamt så kan det bli problem med dräneringsventilen då den släpper ut vattnet så att trycket aldrig stiger. Dräneringsventilen måste vara så liten att den inte har en chans att släppa ut allt vattnet vid trycksättning innan trycket stigit över dess stängtryck.
PNO PNO skrev:
Prylen heter dräneringsventil och finns i alla möjliga former av vattenutrustning för utomhusbruk. Allt ifrån som du redan är inne på, Gardenas bevattningssystem till brandposter. Oftast är dräneringsventilen inbyggd i en annan ventil, men en snabb googling visade att det finns ganska många varianter att köpa löst.

En variant:
[länk]

Och ja, om man trycksätter långsamt så kan det bli problem med dräneringsventilen då den släpper ut vattnet så att trycket aldrig stiger. Dräneringsventilen måste vara så liten att den inte har en chans att släppa ut allt vattnet vid trycksättning innan trycket stigit över dess stängtryck.
Perfekt, något sådant skall det ju vara, skall leta vidare, det skall ju vara lite kraftigare saker. Jag har också kollat på en servisventil med automatisk dränering och det är ju det jag vill ha gentligen men jag vill nog också ha en elektrisk ventil och det var då det gick åt skogen för en sådan kombo hittade jag inte. Därför jag tänkte mig en dräneringsventil efter magnetventilen. Ett alternativ är ju helt enkelt 2 st magnetventiler, en som man kopplar på vattnet som är normal stängd, och en inne på slingan som är normalt öppen och tömmer systemet ;-) men liksom... känns lite överdrivet..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.