Byggahus.se
pacman42 pacman42 skrev:
På CityGross som tillhör samma koncern är 24% billigare, men jag har inte koll på priserna annat än när jag står vid hyllan i affären
Ordinarie pris på Willys är 31,80/L, på Gross 31,90/L så Willys är billigare😉
 
  • Haha
wildeside och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ordinarie pris på Willys är 31,80/L, på Gross 31,90/L så Willys är billigare😉
Får du 10% rabatt var fjärde vecka på Willys?
 
A Anders243 skrev:
Lite OT: Vad får du ge per liter ungefär?
Själv köper jag rätt mycket 12% ättika på Willys för ca 16-18 kr/l.. men om det finns bättre tips tar jag gärna emot de :)
10-liters behållare med Ättiksprit 10% från Vinagron, används för ogräsbekämpning, köpt på Willy’s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna köpte jag förra våren, den tar död på ogräset.
Dock ej 12/24 procent men ogräset gillar den inte ändå.
Köpt på Lokala Willy’s butiken, inget som ingår i deras ordinarie sortiment, men det kan dom beställa hem.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Får du 10% rabatt var fjärde vecka på Willys?
Jag har 4 mil enkel resa till närmsta CityGross, så trots Prio så blir det mest Willys (5,4 km).
Kupongen (10%) gäller ju bara en gång så den är inte värd så mycket för ett litet hushåll som mitt.

ICA Supermarket har jag 5% seniorrabatt varje Tisdag/Onsdag, det är ju bra.
COOP har ju 5% varje tisdag.
Just nu (hela Mars och April) har ju Lidl 20% på allt Matriket och 12% på allt Frukt&Grönt som inte är Matriket, det matchar ingen annan.
 
  • Gilla
anka11
  • Laddar…
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Citronsyra är också en vanlig tillsats i ogräsättika som gör att ättikan binds hårdare till växten. Finns billigt på ÖB
 
T ToRy skrev:
Tja!

Håller på att kolla vad jag ska använda för att bli av med ogräs i en grusad parkeringsyta och någon föreslog ogräsättika, och tyckte att sådan med dubbel effekt var da shit! Så jag googlade och hittade Tergent OgräsNIX ogräsättika. Säljs hos bl.a. Jula, Bauhaus, Granngården m.fl. Den verkar finnas i tre olika styrkor, lämpligt kallade x1, x2 (dubbel effekt) och x3 (trippel effekt). Smart, tydligt, lättförstått. 👍😁
Vad som blir lite mindre lättförstått är att när man går in och kollar säkerhetsdatabladen på respektive produkt ser man att x1 innehåller 125g ättiksyra per liter, x2 hamnar mittemellan med 95 och x3 innehåller 60. Är jag helt puckad som tycker det borde vara tvärtom? Jag kan inte se att det ingår några andra ämnen som skulle förklara de dubbla och trippla effekterna trots mindre mängd ättiksyra.
Sen skiljer pH-värdena också, där x1 har 2,2, x2 har 3,2 och x3 har 2,4. Även det rätt ologiskt...?
Vad är det jag missar?

Länkar till databladen, överst x1, underst x3:
[länk]

[länk]

[länk]

/ToRy


edit: Hittad en proffsvariant med 250g/l och pH 2,2:
[länk]
Har använt rätt mycket av Substrals ogräsättika. Nu har testat Biltemas 5l ättika för 99:-. Exakt samma resultat. Substrals ger jag inget för!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Citronsyra är också en vanlig tillsats i ogräsättika som gör att ättikan binds hårdare till växten. Finns billigt på ÖB
Det var en av sakerna som omtalades i patentet som en sämre lösning med tanke på att citronsyra ökar surhetsgraden i lösningen vilket glycin inte gör.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Tja!

Håller på att kolla vad jag ska använda för att bli av med ogräs i en grusad parkeringsyta och någon föreslog ogräsättika, och tyckte att sådan med dubbel effekt var da shit! Så jag googlade och hittade Tergent OgräsNIX ogräsättika. Säljs hos bl.a. Jula, Bauhaus, Granngården m.fl. Den verkar finnas i tre olika styrkor, lämpligt kallade x1, x2 (dubbel effekt) och x3 (trippel effekt). Smart, tydligt, lättförstått. 👍😁
Vad som blir lite mindre lättförstått är att när man går in och kollar säkerhetsdatabladen på respektive produkt ser man att x1 innehåller 125g ättiksyra per liter, x2 hamnar mittemellan med 95 och x3 innehåller 60. Är jag helt puckad som tycker det borde vara tvärtom? Jag kan inte se att det ingår några andra ämnen som skulle förklara de dubbla och trippla effekterna trots mindre mängd ättiksyra.
Sen skiljer pH-värdena också, där x1 har 2,2, x2 har 3,2 och x3 har 2,4. Även det rätt ologiskt...?
Vad är det jag missar?

Länkar till databladen, överst x1, underst x3:
[länk]

[länk]

[länk]

/ToRy


edit: Hittad en proffsvariant med 250g/l och pH 2,2:
[länk]
Ett billigt o bra alternativ är att köpa en säck med salt/tösalt. Häll i hela säcken i en tunna, typ 20, 30 liter, häll i 1 dl diskmedel, fyll på lite aggressivt med vatten så att det blandas ordentligt. Efter en dag har blandningen klarnat och det är bara att använda tryckspruta eller vattenkanna för att ha ihjäl ogräset.
 
  • Gilla
tjockelamock
  • Laddar…
K Krister Ax skrev:
Ett billigt o bra alternativ är att köpa en säck med salt/tösalt. Häll i hela säcken i en tunna, typ 20, 30 liter, häll i 1 dl diskmedel, fyll på lite aggressivt med vatten så att det blandas ordentligt. Efter en dag har blandningen klarnat och det är bara att använda tryckspruta eller vattenkanna för att ha ihjäl ogräset.
Intressant! Är det känt om det blir biverkningar över tid? Ättikan eller saltet får fruktträden, gräsmattan eller odlingen att vissna? Eller blir det bara som ett ”no go Zone” för sniglar ? 😀
 
R Rättochfel skrev:
Intressant! Är det känt om det blir biverkningar över tid? Ättikan eller saltet får fruktträden, gräsmattan eller odlingen att vissna? Eller blir det bara som ett ”no go Zone” för sniglar ? 😀
Använder det som ogräsbekämpning mellan plattor och på singel, allt man sprutar på dör, även mördarsniglar 😁
 
A Anders243 skrev:
Lite OT: Vad får du ge per liter ungefär?
Själv köper jag rätt mycket 12% ättika på Willys för ca 16-18 kr/l.. men om det finns bättre tips tar jag gärna emot de :)
Jag brukar köpa rätt många flaskor ättika när det är nedsatt i någon affär. Brukar faktist vara samma pris på 12% jämfört med utspädd 24% då.
0,5l 24% brukar gå på 10kr. 12% 1l också 10kr. Men brukar bara vara billigt någon gång per år, så gäller att hålla koll eller ha tur att snubbla över det.
I mitt fall använder jag det inte på ogräs utan som spolglans samt för div rengöring.
 
Alright! Massor med bra tips och information, tack! 👍
Kan bli en testrunda vad det lider med några olika alternativ enligt ovan. Stay tuned! 😁
 
K Krister Ax skrev:
Använder det som ogräsbekämpning mellan plattor och på singel, allt man sprutar på dör, även mördarsniglar 😁
Inklusive att saltet gör att betongen vittrar snabbare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.