Byggahus.se
Någon som vet om det finns omvända timers? Trycker man på dem så bryts strömmen istället i tex 30 min. Typ sådana som brukar finnas till spisen i köket eller med uttag och knapp.
 
Det finns gott om timers med växlande kontakt så man kan välja funktion.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Det finns många olika tidreläer som kan lösa detta men kruxet är om du vill ha något som liknar nedanstående så får det nog göras någon specialanpassning med relä som "vänder" funktionen.
Vägguttag med inbyggd timer för specialanpassning av tidreläer
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ex. ett sådant här relä som kopplas på timerns utgång.
Eltako-tidrelä ER61-UC i blått för specialanpassning av timerns utgång, med elektriska anslutningar och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det finns många olika tidreläer som kan lösa detta men kruxet är om du vill ha något som liknar nedanstående så får det nog göras någon specialanpassning med relä som "vänder" funktionen.
Aha, aldrig sett eller hört talas om dem med någon slags växlare.

Jag skulle vilja kunna stänga av kylen 30 min för att få helt tyst när jag dricker kaffe på morgonen, men utan att behöva glömma att sätta på den igen när jag druckit klart. Har glömt just det när jag stängt av den manuellt.

Uttaget sitter ju bakom kylen vid golvet. Så skulle vilja ha en omvänd timer på väggen bredvid. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli mest smidigt.

Kylen stänger ju av sig själv ibland, men inte när just jag behöver det 🙄
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
Om du har kunskapen, så bygg ihop något eget i en plastkapsling. Ett tidrelä på en din-skena, och en tryckknapp så är du hemma.
Kostnad ca 1000 kr.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
useless useless skrev:
En Shelly och en tryckknapp?
Hur menar du? Har den inbyggd timer och hur funkar det?
 
useless useless skrev:
En Shelly och en tryckknapp?

Annars funkar t ex den här om man vill ha en färdig lösning:

[bild]
[länk]
Den är ju bara ställbar för olika tider med ström. Inte stänga av den. Om jag förstår rätt.
 
M marp68 skrev:
Den är ju bara ställbar för olika tider med ström. Inte stänga av den. Om jag förstår rätt.
Exxact-timern har växlande relä, så du kan bestämma om den ska vara på 30 minuter efter man tryckt på knappen eller tvärtom.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M marp68 skrev:
Hur menar du? Har den inbyggd timer och hur funkar det?
Alla vanliga Shelly har inbyggd timerfunktion.

Inställningsskärm för timerfunktion med alternativ för AUTO OFF, AUTO ON och tidsinställning på 1800 sekunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter_Ker och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla vanliga Shelly har inbyggd timerfunktion.

[bild]
Verkar intressant. Hur skulle man koppla knappen till uttaget på väggen bakom som kylens kontakt sitter i?
 
Knappen (lämpligtvis en återfjädrande) kopplas till Shellyns ingång. Shellyns utgång till vägguttaget. En ganska simpel elektrisk krets... Om du inte förstår den så bör du nog inte koppla själv.

Men det finns ju även trådlösa fjärrkontroller till Shelly och pluggar man sätter direkt i vägguttaget.
 
Redigerat:
B
useless useless skrev:
Knappen (lämpligtvis en återfjädrande) kopplas till Shellyns ingång. Shellyns utgång till vägguttaget. En ganska simpel elektrisk krets... Om du inte förstår den så bör du nog inte koppla själv.
Behöver inte ens vara en återfjädrande i shelly, det går att konfigurera i mjukvaran.

Håller med om att shelly är en enkel lösning här.
Skärmdump av ett gränssnitt för konfiguration av Shelly-enhet med inställningar för externa brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med Shellyn måste man inte ens ha en fysisk knapp, man kan stänga av den med app om man vill.

Shelly finns som plugg (tänk klassisk timer man stoppar i vägguttag) om man får in en sån.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Behöver inte ens vara en återfjädrande i shelly, det går att konfigurera i mjukvaran.
Prescis. Jag skrev "lämpligtvis" för att jag tycker i alla fall att en "push button" känns mer intiutivt för att aktivera en funktion. En brytare med två lägen där båda gör samma sak kan upplevas lite förvirrande...
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.