Byggahus.se
TRJBerg
Jag har flera hus på fastigheten. Planerar att dra en nätverkskabel mellan det stora bostadshuset till magasinet.
Det är ung 30 - 40 meter emellan. Finns träd i linjen som kanske kan vara ett problem.
Luftkabel pga jobb och kostnad för att gräva ner den. Samt att det går andra ledningar i marken som jag inte vet var eller hur djupt de ligger.
Några saker jag inte riktigt vet hur jag ska göra:
1. Hur dra ut kabeln från huset upp på fasaden. Har naturligtvis idé hur man kan göra, men vad bör man tänka på mm?
2. Hur ordna fastsättning, skydd och bärlina?
3. Vilken höjd ska jag ha för lägsta punkt på luftkabeln?
4. Detsamma som 1 och 2 men på magasinet. På samma sätt?
5. Materialval:
a) Typ av ethernetkabel?
b) Skyddsrör/slang?
c) Bärlina? Vill förstås ha bästa långtidshållbarhet. Isbeläggning? UV-strålning? Hur stark dragkraft blir det i fastsättningspunkterna på fasaderna?
6. Hur anordna router och utrustning o magasinet? Behövs värme? Räcker frostfritt? Är det problem med varierande fuktighet?

Alla tips välkomna.
 
  • Gilla
Matn05
  • Laddar…
Är det gott om höga träd kanske det inte är något problem men jag skulle annars aldrig dragit tråden genom luften av rädsla för att blixten skulle bränna upp hela mitt nätverk med tillhörande prylar och datorer.
 
  • Gilla
Seniorkonsulten och 3 till
  • Laddar…
wildeside
2-3 mm vajer och en utomhus nätverkskabel fäst med buntband.
Ingen större dragkraft i infästningarna.
Googla "UTP-nätverkskabel för utomhus", se bara till att den är uv skyddad.
Höjden beror väl på vad som ska kunna ta sig under den, minst 2,5 meter tycker jag.
Jag har ingen värme i boden och min routern fungerar utan problem.
Det där med eventuella blixt nedslag är inget jag skänkt en tanke.
Tror den risken är minimal om man inte bor på högst belägna platsen med nätverkskabeln hängandes högre är huset.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi har nätverkspryttlar på kallvinden här hemma. Den håller sig nätt och jämnt frostfri på vintern, och det funkar utmärkt. Om det skulle bli för kallt kan du testa att ställa routern i en (ventilerad?) låda så att värmen den själv alstrar stannar kvar lite längre. Håll bara koll att det inte blir för varmt istället, speciellt på sommaren.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag skulle inte vilja andvända en kabel. En jag känner har 100m mellan två byggnader och hade en nergrävd kabel till internet. På bara 2-3 år så gick flera internetdelar sönder av blixten vid olika tillfällen, blixten har inte ens slått ner i någon byggnad eller i direkt närhet. Han funderade på fiber mellan byggnaderna men det blev istället en trådlös mottagare och sändare utomhus, och det funkar bra.
Edit, han bor på jämn mark omgiven av skog
 
  • Gilla
Purre och 3 till
  • Laddar…
J
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har flera hus på fastigheten. Planerar att dra en nätverkskabel mellan det stora bostadshuset till magasinet.
Det är ung 30 - 40 meter emellan. Finns träd i linjen som kanske kan vara ett problem.
Luftkabel pga jobb och kostnad för att gräva ner den. Samt att det går andra ledningar i marken som jag inte vet var eller hur djupt de ligger.
Några saker jag inte riktigt vet hur jag ska göra:
1. Hur dra ut kabeln från huset upp på fasaden. Har naturligtvis idé hur man kan göra, men vad bör man tänka på mm?
2. Hur ordna fastsättning, skydd och bärlina?
3. Vilken höjd ska jag ha för lägsta punkt på luftkabeln?
4. Detsamma som 1 och 2 men på magasinet. På samma sätt?
5. Materialval:
a) Typ av ethernetkabel?
b) Skyddsrör/slang?
c) Bärlina? Vill förstås ha bästa långtidshållbarhet. Isbeläggning? UV-strålning? Hur stark dragkraft blir det i fastsättningspunkterna på fasaderna?
6. Hur anordna router och utrustning o magasinet? Behövs värme? Räcker frostfritt? Är det problem med varierande fuktighet?

Alla tips välkomna.
Jag hade alla dagar i veckan byggt en framtidssäker lösning via fiber. Finns fantastiskt enkla lösningar med färdigkontakterade fiberkablar och omvandlare. Inga problem med fukt eller blixtar.
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/forlang-natverket-med-fiber/
 
  • Gilla
Mats och 5 till
  • Laddar…
Blixtnedslag är inte problemet. Problemet är att induktion. När en ledare förs igenom ett magnetiskt fält så induseras det en spänning i ledaren. Lika dant så skapas ett magnetfält runt en ledare som det ligger en spänning på. Det är så trådlös laddning fungerar.

När blixten far igenom luften så skapas väldigt kraftiga magnetfält och det kan indusera en spänning i ledaren. Om ledaren är kort så är det ofta ingen fara, men en lång nätverkskabel är extra känslig för detta.
Bäst är att köra fiber om du ska köra luftledning.

Men annars är ju radio ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
P pennybridge skrev:
Denna eller motsvarade är ju ett alternativ med

[länk]
Vet du kapaciteten på den? (Dataöverföringen.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vet du kapaciteten på den? (Dataöverföringen.)
Upp till 1.7+Gbps (802.11ad).
Kollegan har mätt upp 900Mbit på sin installation där han överför data mellan hus och båthuset ca 50m om jag minns rätt.

Väder påverkar hastigheten men aldrig så att det stör vanligt användande
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Står.i
Ja radiolänk funkar bra om det är fri sikt. Du behöver då två stycken; den ena konfigureras som sändare och den andra som mottagare.

Det är visst en hundring i mängdrabatt om man köper två så 1300 för två med frakt.

https://www.kjell.com/se/produkter/...-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248

Lite längre ner på sidan, under support, finns ett dokument, som lättförståligt guidar dig i hur de ska konfigureras.

Om du vill ha internet i andra byggnader också kan du köpa flera.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Mina tankar om tipsen så här långt:
* Radiolänk tänkte jag inte på. Hade tidigare föreställningen om radiolänk som dyr, otillförlitlig och låg kapacitet. Måste kolla upp det närmare!
* Fiber hade jag inte heller tänkt på. Kan vara en lösning även om jag aldrig haft problem med åska här.
* Övriga tips har också hjälpt.
Tack!
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Står.i
Ja kolla upp radiolänk. Min upplevelse är att det är enkelt att installera, inget krångel (installera, sen sköter det sig själv), stabilt och tillräckligt hög kapacitet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Det enda jag spontant har emot radiolänk är att det är ytterligare två apparater som kan gå sönder, i det här fallet som sitter högt upp på fasaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.