Byggahus.se
Har uppfört en friggebod på 14kvm på tomten. Uppförd som bygglovsbefriad byggnad men inte placerad minst 4,5m från tomtgräns.

Friggeboden står intill huset men också intill tomtgräns, dvs inte 4,5m ifrån tomtgränsen.
Friggeboden uppförd på prickad mark.
Intill tomtgränsen finns en gång- och cykelväg, dvs inte någon granne som jag kan "fråga snällt" om.

Någon har nu sett till så att kommunen fått nys om detta och jag har fått brev i brevlådan.

Nu har jag möjlighet till inkomma med ett yttrande.

Att jag har oddsen emot mig är ju rätt så klart, men vad bör jag göra här näst för att det ska bli så lätt som möjligt för mig och om det är möjligt att undkomma sanktionsavgiften.

Tips, råd?
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Börja med att lägg ut kommunens brev eller innehållet.
 
  • Gilla
1000konst och 2 till
  • Laddar…
Kan du flytta in friggeboden så den hamnar "rätt"?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har i princip två alternativ när du har svartbyggt en byggnad och tillsynen knackar på:

1. Låt den olovliga byggnaden stå kvar och en byggsanktionsavgift kommer att utdömas. Det finns inga förmildrande omständigheter så du får betala den.

Nästa steg är att du kan söka bygglov i efterhand om det ens är möjligt (detaljplan, byggrätt o s v). Är det inte möjligt (låter ju inte så med prickad mark!) har byggnadsnämnden en plikt att förelägga dig att rätta, alltså att riva byggnaden. De kommer de med all sannolikhet att göra då.

2. Flytta på byggnaden före byggnadsnämnden fattar beslut om en byggsanktionsavgift. D v s du måste flytta boden typ nu. Inget att tveka över, utan ordna med flytten redan i veckan. Meddela byggnadsnämnden att du har rättat. Nu undviker du byggsanktionsavgift och ärendet avslutas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
zniff och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Missade:

Om du genomförde den olovliga byggnationen för fem år sedan eller mer så blir det ingen byggsanktionsavgift. Åtgärden är preskriberad.

Om det var mer än tio år sedan så kan byggnadsnämnden heller inte förelägga dig att rätta, allts att riva boden.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du genomförde den olovliga byggnationen för fem år sedan eller mer så blir det ingen byggsanktionsavgift. Åtgärden är preskriberad.

Om det var mer än tio år sedan så kan byggnadsnämnden heller inte förelägga dig att rätta, allts att riva boden.
Visst är regelverket bra och användbart för den som vet att utnyttja det, men om friggan skulle stå nära sjö eller järnväg får man nog riva även om det tagit elva år sen den byggdes.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Visst är regelverket bra och användbart för den som vet att utnyttja det, men om friggan skulle stå nära sjö eller järnväg får man nog riva även om det tagit elva år sen den byggdes.
Så är det, överträdelse mot t ex miljöbalkens strandskydd preskriberas aldrig. Men PBL-överträdelser gör det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har i princip två alternativ när du har svartbyggt en byggnad och tillsynen knackar på:

1. Låt den olovliga byggnaden stå kvar och en byggsanktionsavgift kommer att utdömas. Det finns inga förmildrande omständigheter så du får betala den.

Nästa steg är att du kan söka bygglov i efterhand om det ens är möjligt (detaljplan, byggrätt o s v). Är det inte möjligt (låter ju inte så med prickad mark!) har byggnadsnämnden en plikt att förelägga dig att rätta, alltså att riva byggnaden. De kommer de med all sannolikhet att göra då.

2. Flytta på byggnaden före byggnadsnämnden fattar beslut om en byggsanktionsavgift. D v s du måste flytta boden typ nu. Inget att tveka över, utan ordna med flytten redan i veckan. Meddela byggnadsnämnden att du har rättat. Nu undviker du byggsanktionsavgift och ärendet avslutas.
Tack för svar. Ja boden behöver flyttas har jag insett. Det kommer aldrig att gå igenom med bygglov där.

Men jag har ju 3 veckor på mig att lämna ett yttrande, tror du att nämnden kommer sammanträda före jag ens har fått chansen till mitt yttrande?
 
Givet den tidsfristen och vart vi befinner oss på året så borde det vara lugnt till efter trettonhelgen. Men det beror på hur mycket spänning du vill ha över julhelgen. Lös det nu och fira i lugn och ro, eller avvakta så kan du skippa uppesittarkvällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Det skulle ju vara bra om du hinner flytta den innan du kan svara, så att du kan svara att den inte finns kvar på den platsen.
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B bozze4evigt skrev:
Tack för svar. Ja boden behöver flyttas har jag insett. Det kommer aldrig att gå igenom med bygglov där.

Men jag har ju 3 veckor på mig att lämna ett yttrande, tror du att nämnden kommer sammanträda före jag ens har fått chansen till mitt yttrande?
Nej, så fort brukar det inte gå. Jag gissar på ett möte i januari.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Är det barnsligt att tänka att man kan ställa golvbjälklaget på nån sorts stor trailer, typ biltrailer, och alltså göra den flyttbar? Man får väl ha släpvagnar/husvagnar i trädgården?
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Är det barnsligt att tänka att man kan ställa golvbjälklaget på nån sorts stor trailer, typ biltrailer, och alltså göra den flyttbar? Man får väl ha släpvagnar/husvagnar i trädgården?
Problemet är att du inte får ha den "husvagnen" permanent uppställd på tomten heller.

Flytta friggeboden sån den står lagligt, annars blir det bara mer strul, byråkratins kvarnar har redan börjat mala och det blir tråkigt och dyrbart om de får fortsätta.
 
  • Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Det kanske inte spelar så stor roll för dig men det är ju inte helt omöjligt att kommunen har någon funktionsbrevlåda för bygglovsärenden och denna mailkorg är allmän handling så är du väldigt nyfiken på vem som hört av sig är det inte omöjligt att du kan begära ut mailen och få reda på det.
 
  • Gilla
Ockupanten och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.