Hej alla,

Jag är dansk och har köpt hus i Sverige, där det finns lite olika radiatortermostater och ventiler.
Jag skulle vilja byta ut dem alla till Danfoss Eco, men jag är osäker på ventiltyperna (I Danmark har vi bara Danfoss, så jag är inte van vid så många olika alternativ :D)

Bilderna med 1: Är det en M28? MMA står skrivet på termostaten.
Bilderna med 2: Det finns en Honeywell stato termostat. Vad är ventilen för en typ?
Bilderna med 3: Här är jag helt "lost" - Det är bara en manuell regulator. Jag behöver en ny ventil här, eller hur?

Tack på förhand!

Mvh,

Søren
Bild på en gammal MMA radiatortermostat märkt med siffran 1, monterad på vägg i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en närbild av en radiatorkoppling med en gammal termostat märkt med MMA, placerad längs en vägg.
Skapa konto
Honeywell termostat på radiatorkoppling med tapet med trädgrensmönster i bakgrunden.
Skapa konto
Delvis avbildad radiator med en Honeywell termostat och koppling, numrerad med en 2, mot bakgrund av tapet med trädmotiv.
Skapa konto
Gammal manuell radiatorventil på en vit radiator med en etikett som visar nummer 3.
Skapa konto
En radiator med en gammal manuell termostat numrerad 3, placerad i ett rum med trämöbler och klinkergolv.
Skapa konto

Johhhan
Hej, och välkommen till forumet!
Bilder även på ventilhusen, från sidan, kan möjligen ge mer ledtrådar och svar på vad det är för ventiler.

1. MMA har haft ett par liknande termostater, med M28 respektive M20, varav den senare kanske användes på AGA-ventiler. Mät gängdiametern (gevinddiameteren) på termostatens fäste.
2. Jag vet inte riktigt vilket typ av ventil det är, men sitter radiatorn möjligen i ett ettrörssystem (etstrengsanlæg)?
3. Den sista ventilen känner inte jag heller igen. Vredet påminner lite om TKM till form och färg, och om AHA vad gäller markeringarna.

MMA är ett av de stora märkena i Sverige. De har en hel del ventilinsatser för just äldre ventilhus, så det kan vara värt att titta på vad de har. Danfoss har adapter för MMA, så de kan kombineras om du vill. Bifogar ett par länkar:
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...g/reglering/ventilinsatser/ventilinsatser-rot
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.