Har haft hantverkare som gjort ett badrum.
Är detta en ok montering av rör? Jag hade nog förväntat mig något snyggare typ fasta väggbrickor med mutter och en kromad fördelare.
Upnor rör i rör verkar det vara.
Är detta en ok montering av rör? Jag hade nog förväntat mig något snyggare typ fasta väggbrickor med mutter och en kromad fördelare.
Upnor rör i rör verkar det vara.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Vad är beställt?
Det är väl just grejen,hantverkare1 skrev:
Jag har beställt ett badrum på löpande räkning av en firma som arbetar under BKR eller vad man skall kalla det.
De har i sin tur tagit in vvs, kakling och el. Bygg och kakling är jättebra utförda men både el och vvs saknar det där lilla extra jag skulle kalla yrkesstolthet.
Funktionen är det troligtvis inget problem med, men det är inte vad jag förväntat mig.
Därav frågan, är det ok att montera på det viset? Tänker då på avslutning av yttre slangen i rör i rör osv.
Jag som lekman hade förväntat mig att man nuförtiden monterar t.ex. en vatette väggbricka och badrumsfördelare med inbyggd avstängning eftersom det var tydligt komminucerat att vi inte skall ha något skåp under handfat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Det beror som sagt på vad man beställer och vad det får kosta? Du skulle nog i ett tidigare skede isåfall ha haft detta som önskemål. Annars hade man nog mer generellt monterat det dyraste på marknaden till alla och det gör man ju inte.
Lite svårt att se på håll men där ser ju ut att sitta manchetter men inget membran ut på själva skyddsröret? Ska ju egentligen vara så att det hänger med ut genom kaklet och så kapar man det ihop med skyddsröret när man gör installationen sen. Men sen är det nog lite långsökt att det skulle bli något problem att det trycks in fukt där under tvättstället men ändå.
Tack för era insikter!
Tittade igenom alfix anvisningar och det ser ut som det bara skall vara manchett och inget membran ut på skyddsröret.
De upnor väggboxfixturer som är använda ser ut som att de skall sluta i höjd med gipsskivan till skillnad från vatetts som man skär ner med verktyg i efterhand och är gängade för väggbricka.
Sen kanske skyddsröret är kapat lite långt in men som sagt är det nog inte några problem eftersom det är en bit ifrån dushen och det är dushvägg som skyddar.
Återstår att konstatera att denna VVSfirman inte var så intresserade av att leverera mer än godkänt resultat trots arbetkostnad för rörbitarna i detta badrum på ca 20000:- efter rot. Arbetet var på löpande räkning så de hade ingen anledning att snåla. Speciellt inte utan att bolla alternativ med mig.
Till nästa badrum kommer jag vara bättre på att speca. Eller så gör jag det själv...
Tittade igenom alfix anvisningar och det ser ut som det bara skall vara manchett och inget membran ut på skyddsröret.
De upnor väggboxfixturer som är använda ser ut som att de skall sluta i höjd med gipsskivan till skillnad från vatetts som man skär ner med verktyg i efterhand och är gängade för väggbricka.
Sen kanske skyddsröret är kapat lite långt in men som sagt är det nog inte några problem eftersom det är en bit ifrån dushen och det är dushvägg som skyddar.
Återstår att konstatera att denna VVSfirman inte var så intresserade av att leverera mer än godkänt resultat trots arbetkostnad för rörbitarna i detta badrum på ca 20000:- efter rot. Arbetet var på löpande räkning så de hade ingen anledning att snåla. Speciellt inte utan att bolla alternativ med mig.
Till nästa badrum kommer jag vara bättre på att speca. Eller så gör jag det själv...
Attans vad tråkigt!
Men tätskiktet ser ordentligt ut. Dock ska ju skyddsrören kapas 2mm utanför kaklet. Det görs lättast med en PEX-sax som har kniven i handtaget.
Här ligger LK hästlängder före med tydliga monteringsanvisningar kontra Uponor:
Självklart skulle det ha suttit trippelbricka/dubbelbricka 4cc och framför allt när det är synlig dragning!
Såhär kunde det ha sett ut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-tappvattenfoerdelare.300423/#post-2771233

Men tätskiktet ser ordentligt ut. Dock ska ju skyddsrören kapas 2mm utanför kaklet. Det görs lättast med en PEX-sax som har kniven i handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ligger LK hästlängder före med tydliga monteringsanvisningar kontra Uponor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart skulle det ha suttit trippelbricka/dubbelbricka 4cc och framför allt när det är synlig dragning!
Såhär kunde det ha sett ut:
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-tappvattenfoerdelare.300423/#post-2771233
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Dina svar leder till två nya frågor från mig som bygger badrum för fullt. Hoppas att TS inte misstycker.Krilleman skrev:
Attans vad tråkigt!
Men tätskiktet ser ordentligt ut. Dock ska ju skyddsrören kapas 2mm utanför kaklet. Det görs lättast med en PEX-sax som har kniven i handtaget.
[bild]
Här ligger LK hästlängder före med tydliga monteringsanvisningar kontra Uponor:
[bild]
Självklart skulle det ha suttit trippelbricka/dubbelbricka 4cc och framför allt när det är synlig dragning!
Såhär kunde det ha sett ut:
[länk]
![]()
1. Finns det något bra lekmansätt att kapa skyddsröret 2 mm från kakel? Vore skönt att slippa jaga specialverktyg för några få snitt.
2. Behövs väggbrickan specifikt när man går upp till blandare eller även om man bygger en ”ren fördelare”? Har all rördragning dold och hade inte tänkt använda väggbricka utan bygga något liknande TS fördelare (dock är min dold i en kommod).
Gick ner i källaren och kollade andra ändan på inkommande rör och det är tydligen Roth multipex men upnor bockstöd. Sen har de inte följt installationsanvisningar med klamringsavstånd och fästbrickor vid genomgång av reglar och golv.
Det fungerar säkert ändå men varför inte följa anvisningar. Man undrar ju vad mer som inte är riktigt.
Det fungerar säkert ändå men varför inte följa anvisningar. Man undrar ju vad mer som inte är riktigt.
Intressant svar i andra tråden för snickaren som tog huvudjobbet påstod att det inte fanns cc40-manchetter och det var därför de satte cc80 så tätskikt skulle bli ok.
Det var synd att jag var stressad med allt annat bygge och flytt så jag inte mätte ccmått, kollade upp fördelare och ifrågasatte innan tätskikt å kakel kom på plats.
Det var synd att jag var stressad med allt annat bygge och flytt så jag inte mätte ccmått, kollade upp fördelare och ifrågasatte innan tätskikt å kakel kom på plats.
Klicka här för att svara




