E erkka skrev:
Det försökte jag googla efter, men misslyckades.... Vet du var man kan köpa det?
När jag nu söker hittar jag pallningsbrickor i stål hos nfgab.se, men för vanligt hemmabruk kan man nog ta en sväng till exempel Biltema och köpa ett gäng stora fyrkantiga brickor.

Redigerat:
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E erkka skrev:
Det är ok!
Jag skulle tro att 45mm är för lite höjd för att ta upp böjmoment, men kanske en stålbalk? En i-balk i mindre dimension kanske man kan trycka in?
Tänker att kanske bredden 170 lr 190 också tar lite i samband med att man skruvar, men kanske tänker fel. Någon annan som har nån teori på detta?

E
6 60volvo skrev:
Tänker att kanske bredden 170 lr 190 också tar lite i samband med att man skruvar, men kanske tänker fel. Någon annan som har nån teori på detta?
Bredden påverkar marginellt, det är höjden som är viktigast.
Hur mycket höjd hade du fritt, var det motsvarande ett std leca block i höjd?

E erkka skrev:
Bredden påverkar marginellt, det är höjden som är viktigast.
Hur mycket höjd hade du fritt, var det motsvarande ett std leca block i höjd?
Jo, lite sluttande, 1leca bakkant och 1,5leca i framkant ungefär.. Men tveksamt om jag ryms där under till att göra en bädd till ett lekablock och få dit i våg osv..

6 60volvo skrev:
Jo, lite sluttande, 1leca bakkant och 1,5leca i framkant ungefär..
Då bör du väl kunna få under en tryckimpregnerad 45*195?

F fribygg skrev:
Då bör du väl kunna få under en tryckimpregnerad 45*195?
Jo hade varit ett alternativ faktiskt, men frågan är vad dessa ska stå på då lecan i bakkant ligger direkt på backen, kanske om man lägger 45x170 och en tunn platta där.. Tror inte en 45x45 fyrkantsprofil i stål bär så mycket mer än en liggande 45x190 regel i svikt heller?

6 60volvo skrev:
Jo hade varit ett alternativ faktiskt, men frågan är vad dessa ska stå på då lecan i bakkant ligger direkt på backen, kanske om man lägger 45x170 och en tunn platta där.
Mittregeln lägger du förslagsvis på vanliga trädgårdsplattor i den "låga änden" får du förmodligen gräva bort 7 cm jord på en kvadratfot och i den andra får du nog trava ett par tre plattor på varandra.

E
6 60volvo skrev:
Jo hade varit ett alternativ faktiskt, men frågan är vad dessa ska stå på då lecan i bakkant ligger direkt på backen, kanske om man lägger 45x170 och en tunn platta där.. Tror inte en 45x45 fyrkantsprofil i stål bär så mycket mer än en liggande 45x190 regel i svikt heller?
Ett billigt alternativ: köp byggtimmer NTR-A klassat. Lägg som stöd under och låt vila på backen bara.
Lägg ev syllpapp mellan golvreglar och byggtimmret.

F fribygg skrev:
Det finns pallningsbrickor i stål att köpa om man så önskar
Ja och i minerit

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.