Byggahus.se
Min fru och jag har nyligen köpt en villa (byggd -69 och utbyggd -03) och vi insåg snabbt att varmvattnet lider av ett väldigt ojämnt tryck. Märks särskilt när man duschar men samma sak sker i övriga kranar. Det blir liksom mesigt tryck i typ en halv minut, och sen går det upp till bra tryck i kanske en halv minut, och så pendlar det så fram och tillbaka. Men det är bara varmvattnet, kallvattnet har fullt ös hela tiden.

Till saken hör att vi har egen vattenbrunn med hydrofor, vilket ingen av oss har särskilt bra koll på än. Jag tror att hydroforen är bytt tidigt 2000-tal men kan inte svära på det. Dock misstänker jag ändå varmvattenberedaren eftersom det bara påverkar varmvattnet, men jag vill inte utesluta något.

Varmvattenberedaren är en Thermia MK150, av okänd ålder. Vi är inne på att byta ut den oavsett då jag förstått det som att nyare beredare är avsevärt mer effektiva, men om det är så att tryckproblemet beror på den så är det ju mer prioriterat. Någon som har några insikter i frågan?
 
B
En manometer monterad vid hydroforen säger ju en del om läget. Trycket ska ju öka när pumpen går och långsamt sjunka (när pumpen är av och nån förbrukar vatten). Är det så?

Ni kan ju montera en extra manometer på varmvattnet någonstans för att se om det är stora tryckfall i systemet.

Galvade rör har en tendens att sätta igen, så det blir tryckfall över ledningen. Kanske leder det till låga flöden, när pumpens tryck är lågt? Har ni galvade rör skulle jag misstänka det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En manometer monterad vid hydroforen säger ju en del om läget. Trycket ska ju öka när pumpen går och långsamt sjunka (när pumpen är av och nån förbrukar vatten). Är det så?

Ni kan ju montera en extra manometer på varmvattnet någonstans för att se om det är stora tryckfall i systemet.

Galvade rör har en tendens att sätta igen, så det blir tryckfall över ledningen. Kanske leder det till låga flöden, när pumpens tryck är lågt? Har ni galvade rör skulle jag misstänka det.
Tack! Vi ska undersöka manometern och göra lite tester. Eventuellt montera en extra vid beredarens utlopp. Rören verkar inte vara galvade vad jag kan utröna
 
Kan det vara en blandningsventil som krånglar, en sådan där som förhindrar att varmvattnet blir för varmt/skållningsskydd?
 
Jag hade fel i att det bara gällde varmvattnet visade det sig, det var bara mer märkbart där. När jag studerade hydroforen ute i garaget samtidigt som min fru spolade i en kran fick jag se att trycket sjönk snabbt och sen ännu snabbare gick upp igen så fort pumpen kickade igång. Vid 3,4 bar stänger pumpen av, och vid 1,6 bar startar den upp. Det tar ca 10 sekunder att sjunka och sen 2 sekunder att gå upp till det högre trycket igen, och när den stannar hoppar hela röret som går ner i brunnen till våldsamt.

Nu är jag en total nybörjare kring det här, men min magkänsla säger mig att det inte är normal drift. Om jag har rätt i det, hur illa är det?
 
Bifogar en video. Detta är vid vanlig spolning i en kran.

 

Bästa svaret

För lite luft i hydroforen är problemet. Man måste ha en luftkudde som kan komprimeras när pump fyller på vatten. Å en grej till.. nya varmvattenberedare är inte avsevärt mycket effektivare om du inte pratar om värmepumpsberedare. Är det bara vanliga elberedare så är det bara tomgångsförlusterna som kan vara lite mindre på nya.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
För lite luft i hydroforen är problemet. Man måste ha en luftkudde som kan komprimeras när pump fyller på vatten. Å en grej till.. nya varmvattenberedare är inte avsevärt mycket effektivare om du inte pratar om värmepumpsberedare. Är det bara vanliga elberedare så är det bara tomgångsförlusterna som kan vara lite mindre på nya.
Tack så mycket! Det låter överkomligt, vi ska undersöka hur vi fyller på luft.
 
Förhoppningsvis har du en luftventil på hydroforen. Köp dig en billig kompressor och fyll på luft.
Jag behöver göra det två till tre gånger per år.
Googla så hittar du hur du ska göra.
Sök på fyll på luft i hydrofor.
 
Där röda kranen sitter i videon, följ den längst ned under dedär utanpåliggande siktglasröret, där kan luftventilen till påfyllningen sitta.

Stäng av pumpen och öppna en kran inne när du fyller på luft
 
Tack alla för era svar! Har köpt kompressor och utifrån instruktioner fyllt på med luft i hydroforen. Mycket bättre tryck nu! Och kommer säkert bli ännu bättre nästa gång jag fyller på. :)
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
M mratin skrev:
Tack alla för era svar! Har köpt kompressor och utifrån instruktioner fyllt på med luft i hydroforen. Mycket bättre tryck nu! Och kommer säkert bli ännu bättre nästa gång jag fyller på. :)
Du kan ju släppa ut lite vatten osh ha pumpen avstängd. Släpp ut vatten så att det bara står till två tredjedelar i skvalpröret och fyll sedan på luft till avslagstrycket ca 4,5 bar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.