yoloboi skrev:
Är det takpapp som ligger i små svarta bitar här och där?
Vet inte ännu. Jag ska tömma så får vi se vad det gömmer sig där. Spännande :surprised:

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Badmintonboll hamnar på taket och spolas ner av regnvatten till en enkel stenkista. ”Been there, done that.”
Samlingsbrunn för dagvatten.
Låter logiskt! Hur skulle badmintonbollen annars kommit dit?
Hur fungerar en samlingsbrunn för dagvatten?

H Mi Åå skrev:
Låter logiskt! Hur skulle badmintonbollen annars kommit dit?
Hur fungerar en samlingsbrunn för dagvatten?
Tanken med brunnen är troligtvis både att den skall samla regnvattenledningarna och buffra störtregn. Det ser ut som att det är makadam i botten av brunnen. Då fungerar den även som stenkista/perkolationsmagasin så att regnvatten långsamt kan sippra ut under marken,

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tanken med brunnen är troligtvis både att den skall samla regnvattenledningarna och buffra störtregn. Det ser ut som att det är makadam i botten av brunnen. Då fungerar den även som stenkista/perkolationsmagasin så att regnvatten långsamt kan sippra ut under marken,
Aha, tack. Jag har ju tänkt att rensa för att se om det dyker upp några inkommande dagvattenrör. Hur mycket makadam det ska vara i botten? Ska makadamnivån ligga under dagvattenrören?

H Mi Åå skrev:
Aha, tack. Jag har ju tänkt att rensa för att se om det dyker upp några inkommande dagvattenrör. Hur mycket makadam det ska vara i botten? Ska makadamnivån ligga under dagvattenrören?
Det är väl lämpligt att nivån på makadamen ligger under inloppet, så du kan plocka upp badmintonbollar, golfbollar, fågellik, tjärpapp m.m.

• Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Uppdatering i ämnet :) Jag har stoppat ner trädgårdsslangen i stuprören i husets fyra hörn och i samtliga fall rinner det ut vatten i tidigare nämnd brunn. Min gissning är att det längre ner i brunnen finns ett utlopp till det kommunala dagvattnet. Låter det rimligt månne?

Så har vi det .

• Gilla
HantverksMannen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.