Byggahus.se
M maxiq skrev:
En vän har fått ett "mellan tummen och pekfingret"-pris på 200 000 kr för renovering av ytskikt och golvbrunn i badrummet. Jag ramlade baklänges och tänkte höra med er om det är inom rimlighetens gränser.
Badrummet är 2,3×2,3 m och ligger i en bostadsrätt från 80-talet. Det som ska göras är att ta bort mattor och kakel från väggarna, ta bort våtrumsgipset, ta bort golvmattan, byta ut golvbrunnen och flytta den någon halvmeter (bilning i betonggolv), uppspackling av golv, ny golvmatta, sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Trespo utanpå, flytta en handdukstork (vatten) en meter.
Badkar, toastol och handfat ingår inte.
Varför ska du sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Tresbo-skivor? Ta bara bort allt kakel men låt väggmattor sitta kvar, de kan sitta under Fibo Tresbo-skivorna, de skivorna är godkända som väggbeklädnad i alla våtrum. Jag har förra året gjort om mitt badrum med nytt golv, golvspånskiva, flyttat golvbrunnen lite grann och satt Fibo Tresbo- skivor på väggarna och satt i ny dörr. Ny vägghängd toalett, nya duschdörrar i glas, nya badrumsskåp med nytt tvättställ med blandare, ny termostatblandare med takdusch med alla rör monterade synliga på väggen, ny handdukstork, nytt spegelskåp, nya takskivor och ett nytt stort fönster. Mattläggare lade in ny matta på golvet. Allt som allt kostade det ca 65 000 kr när jag gjorde allt jobb själv. utom just golvmattan
 
B Bengt Svejdur skrev:
Varför ska du sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Tresbo-skivor? Ta bara bort allt kakel men låt väggmattor sitta kvar, de kan sitta under Fibo Tresbo-skivorna, de skivorna är godkända som väggbeklädnad i alla våtrum. Jag har förra året gjort om mitt badrum med nytt golv, golvspånskiva, flyttat golvbrunnen lite grann och satt Fibo Tresbo- skivor på väggarna och satt i ny dörr. Ny vägghängd toalett, nya duschdörrar i glas, nya badrumsskåp med nytt tvättställ med blandare, ny termostatblandare med takdusch med alla rör monterade synliga på väggen, ny handdukstork, nytt spegelskåp, nya takskivor och ett nytt stort fönster. Mattläggare lade in ny matta på golvet. Allt som allt kostade det ca 65 000 kr när jag gjorde allt jobb själv. utom just golvmattan
Jo det var vad jag sa också men byggfirman som hon fick priset av hade sagt att det måste vara plywood bakom. Jag måste kolla upp det igen
 
M maxiq skrev:
Jo det var vad jag sa också men byggfirman som hon fick priset av hade sagt att det måste vara plywood bakom. Jag måste kolla upp det igen
Det måste inte alls vara plywood bakom, i Fibo Tresbos egna monteringsanvisningar kan man montera direkt på reglar om det är en nybyggd vägg.
 
BirgitS
M maxiq skrev:
Jo det var vad jag sa också men byggfirman som hon fick priset av hade sagt att det måste vara plywood bakom. Jag måste kolla upp det igen
Allt som ska sättas upp på väggen, kommod, duschdörrar, duschblandare etc. måste sättas fast i en regel, kortling eller plywood. Det blir då bra mycket enklare att sätta plywood överallt eftersom man i framtiden kanske behöver byta ut kommoden eller vill komplettera med ett skåp.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Allt som ska sättas upp på väggen, kommod, duschdörrar, duschblandare etc. måste sättas fast i en regel, kortling eller plywood. Det blir då bra mycket enklare att sätta plywood överallt eftersom man i framtiden kanske behöver byta ut kommoden eller vill komplettera med ett skåp.
TS har ju en vägg idag med kakel och väggmatta som med all säkerhet sitter på skivor av något slag och där det då förmodligen sitter väggskåp och komomd så han behöver inte ta bort mer än det kakel som sitter där, resten kan sitta kvar. Monterar man en ny vägg med Fibo skivor så kan de sitta direkt på reglar som då ska sitta med 60 c/c mått och det passar då även de allra flesta skåp.
 
M maxiq skrev:
Jo det var vad jag sa också men byggfirman som hon fick priset av hade sagt att det måste vara plywood bakom. Jag måste kolla upp det igen
problemet verkar vara här att folk gissar på en massa egna konstruktioner !! Fabrikatet man väljer som tätskikt har konstruktions beskrivning vad som gäller för att just deras tätskikt ska funka det måste göras enligt deras krav ! Killgissningar funkar inte i detta sammanhang
 
B Bengt Svejdur skrev:
Varför ska du sätta plywood på väggarna och sedan Fibo Tresbo-skivor? Ta bara bort allt kakel men låt väggmattor sitta kvar, de kan sitta under Fibo Tresbo-skivorna, de skivorna är godkända som väggbeklädnad i alla våtrum. Jag har förra året gjort om mitt badrum med nytt golv, golvspånskiva, flyttat golvbrunnen lite grann och satt Fibo Tresbo- skivor på väggarna och satt i ny dörr. Ny vägghängd toalett, nya duschdörrar i glas, nya badrumsskåp med nytt tvättställ med blandare, ny termostatblandare med takdusch med alla rör monterade synliga på väggen, ny handdukstork, nytt spegelskåp, nya takskivor och ett nytt stort fönster. Mattläggare lade in ny matta på golvet. Allt som allt kostade det ca 65 000 kr när jag gjorde allt jobb själv. utom just golvmattan
Du tycker att TS ska ha 2 st tätskikt? :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är helt galna priser på sånt här idag.
För några år sedan, när jag inte hade varit på forumet mer än något enstaka år så gick snacket om att en del tyckte det var vansinnigt att vanligt litet badrum skulle kunna kosta 60-90 tusen att leja bort att göra.
Ja det var minsann folk som hade fått det gjort för 30' också.

Och nu, sådär 10 år senare så har det blivit 3 ggr så dyrt. :surprised:
Nya adeln tar bra betalt :)
 
BirgitS
B Bengt Svejdur skrev:
TS har ju en vägg idag med kakel och väggmatta som med all säkerhet sitter på skivor av något slag och där det då förmodligen sitter väggskåp och komomd så han behöver inte ta bort mer än det kakel som sitter där, resten kan sitta kvar. Monterar man en ny vägg med Fibo skivor så kan de sitta direkt på reglar som då ska sitta med 60 c/c mått och det passar då även de allra flesta skåp.
Ja, det kan vara enkelgips idag med kortlingar där det behövs för blandare och handfat vilket inte alls behöver stämma med var infästningarna för t.ex. en ny kommod ska göras eftersom vi vet att golvbrunnen ska flyttas. Eller som det var i mitt badrum från 80-talet, en liten tunn (fuktskadad) masonitskiva som duschblandaren satt i samt inga skåp över huvud taget utan bara en spegel ovanför handfatet som bara satt i gipsskivan.
 
M MiWi skrev:
Nya adeln tar bra betalt :)
10år å 3 ggr så dyrt !!!??? Materialet öka me 40-50% bara under 2021 !
 
S Snipern 666 skrev:
problemet kommer om du får en fuktskada ! Ingen ansvarig inga garantier
Gör man det själv så är man också ansvarig själv. Renoverat två badrum helt själv för 15-20 år sedan.
 
haha5810 haha5810 skrev:
Gör man det själv så är man också ansvarig själv. Renoverat två badrum helt själv för 15-20 år sedan.
Man är alltid ansvarig om man har hus! Man är ansvarig mot sin egen ekonomi att ha rätt försäkring. Har man mycket pengar är det bättre att betala allt själv, det blir billigare i längden.
Men som svar om det är "ohemult", så byggde jag 100kvm timmerhus för 400k för 30 år sen, så jag tycker allt är "ohemult" idag.
 
G GoGetLost skrev:
Du tycker att TS ska ha 2 st tätskikt? :thinking:
Eftersom Fibo Tresbo skivor är ett godkänt våtrumsskikt så har det bakomliggande ingen funktion som tätskikt så varför riva bort det och det väggmaterial som det sitter på?
 
BirgitS
B Bengt Svejdur skrev:
Eftersom Fibo Tresbo skivor är ett godkänt våtrumsskikt så har det bakomliggande ingen funktion som tätskikt så varför riva bort det och det väggmaterial som det sitter på?
Därför att det är ett stort förbud mot dubbla tätskikt i branschreglerna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Eftersom Fibo Tresbo skivor är ett godkänt våtrumsskikt så har det bakomliggande ingen funktion som tätskikt så varför riva bort det och det väggmaterial som det sitter på?
Eeeh va!!?? Dubbla tätskikt lika med kondens !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.