Hej,

Vi ska bygga plank mot grannen och funderar på att häfta fast en fiberduk eller ogräsduk först och sedan sätta panelen efteråt. Planket skall vara liggande panel med kanske 2 cm mellanrum, så vindtätt kommer det inte att vara.

Varför? Jo, för att grannen vill planera murgröna på sin sida och denna vill vi inte ska växa igenom.

Mina funderingar är väl främst kring om duken kommer att innebära att planket blir vindtätt. Det vill vi ju inte. En annan fundering är dukens hållbarhet och färg över tid. Planket kommer vi att måla svart och fiberduken skall ju också vara svart. Helt skall den också hålla sig svart :)

Vad tror ni?

Har för mig att plank är en ogenomskinlig konstruktion som kräver bygglov till skillnad från staket.

J Jochi skrev:
Boverket om Staket, Mur och Plank
[länk]
Tack Jochi, men det är inte regler och lagar kring staket jag har funderingar kring.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Unikt namn
Om du vill ha ett plank som släpper in vind men att klätterväxten ska hålla sig på "sin sida", så är det nog enklast om klätterväxten planteras på en egen galler konstruktion en bit bort från planket.
Klätterväxter är väldigt klättriga.

Trädgård med trästaket, spaljéer, klätterväxter och olika blommor på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En duk hämmar rimligtvis all form av vindigenomsläpp.

Ett högt (2m eller så) plank med mindre än 50% ljusinsläpp kräver i många kommuner bygglov.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Om du vill ha ett plank som släpper in vind men att klätterväxten ska hålla sig på "sin sida", så är det nog enklast om klätterväxten planteras på en egen galler konstruktion en bit bort från planket.
Klätterväxter är väldigt klättriga.

En duk hämmar rimligtvis all form av vindigenomsläpp.

Ett högt (2m eller så) plank med mindre än 50% ljusinsläpp kräver i många kommuner bygglov.
Okej, ja det var det jag befarade, att en fiberduk möjligtvis blir ett för bra vindfång. Attans...

Planket blir ett enormt vindfång ändå när lite växter har etablerat sig i det. Så du kan inte slarva med konstruktionen oavsett hur du gör med fiberduken. Bygg rätt så är det inget problem

Janus82 Janus82 skrev:
Planket blir ett enormt vindfång ändå när lite växter har etablerat sig i det. Så du kan inte slarva med konstruktionen oavsett hur du gör med fiberduken. Bygg rätt så är det inget problem
Absolut, så är det ju. Stolpar finns redan och de sitter alla på plint.. så konstruktionen hittills är det nog inget fel på.

Vad sägs om mellanrum mellan ribborna? Jag tänker 10mm.. Rätt eller fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.