Byggahus.se
Grannen har spayat en stor del av sin nysådda gräsmatta med ogräsmedel (allt kommer att dö där de sprayat). De har sprayat ca 30-40 cm från min nyplanterade häck som sattes den 1 maj. Någon som vet om Avenboken kommer att klara av ogräsmedel i närheten eller får jag räkna med att den kan dö?

Samma sorts ogräs (se bilden) som de har i gräsmattan finns det några stycken av i planteringsjorden mellan häckplantorna. Räcker det inte med att försöka gräva bort dem eller måste man använda ogräsmedel?'

DSC00482_resize.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag inte tar fel så är det åkerfräken - ett av de värsta ogräsen man kan få in i trädgården. Rotsystemet går mycket långt ner så jag kan då inte tro att det hjälper med gift ... Varje liten bit av roten som man inte får med sig när man rycker upp plantan ger upphov till en ny planta.

Håll efter ogräset manuellt så gott det går. Och vattna avenbokshäcken till tusen för att spä ut giftet så mycket som möjligt. Och skäll milt på grannen ...
 
Vad var det för ogräsmedel grannen sprutade? Roundup? Som tar död på allt? Eller någon slags Kombi-preparat för gräsmattor som tar död på allt utom gräset? Kombi-preparaten tas upp av buskar via rötterna. Tyvärr mår dom inte så bra av det. Missbildade blad o sånt. Är det Roundup så tas det upp genom bladen. Det förrädiska med det preparatet är att sprutningen tar ofta längre bort än man tror och avser. 30-40 cm är ingenting. Minsta vindpust så är det kört!

Är det Roundup han har sprutat så skulle du spolat av bladen så fort som möjligt! Effekten av roundup visar sig först om ett par veckor då bladen gulnar. Om plantorna kommer att överleva visar sig. Beror på hur etablerat rotsystemet är. Missbildningar brukar gå över med tiden.

Hälsa din granne att det var en absolut onödig användning av bekämpningsmedel. Det finns nämligen inget medel som biter på åkerfräken. Dom tar helt inte up Roundup som andra växter gör. Ibland kan man läsa att man ska trampa på fräken för att den ska suga upp preparatet bättre, men det har jag prövat utan framgång. Dom har helt enkelt en annan uppbyggnad än de flesta växter. Kombipreparaten är för klena för deras djupa rötter. Enda effekten kommer att bli att fräken växer till sig nu när gräset är borta....:D

Du kan inte gräva bort fräken. Däremot om du är ihärdig och sliter bort allt det gröna när du ser det, så försvagar du den.
 
Redigerat:
Ska fråga grannen vad de använde. Men de sa att allt skulle dö, dvs ogräs och gräsfröna som börjat komma upp. Idag är deras gräsmatta full med gula stora fläckar där de antagligen sprayade igår.

Tyvärr såg jag inte när de sprayade utan de talade om att de hade bekämpat ogräset. Vattnade häcken då men vet inte om jag riktigt sköljde av bladen ordentligt... tiden får utvisa hur häcken klarar detta. Vet oxå att det blåste en del igår och det blåste säkert ogräsmedel på buskarna.

Nu ska jag ut och slita bort allt grönt jag kan se mellan häckplantorna som just nu nästan står i vatten :)

Tack för bra råd!
 
Hoppas den klarar sig! I annat fall får väl grannen plantera en ny häck åt dig. Och lär sig en läxa på samma gång.:rolleyes:
 
Jag ser att det finns folk som skrubbar sina fräken med en scotch brite och sedan penslar på concentrerad Roundup...

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=805893&forum_id=13

Kanske en lösning om man inte har för mycket fräken?
Troligtvis sitter dina och grannens fräken ihop i ett enda stor rotsystem. Får han bort sina överlever dom hos dig och tvärtom.

Ett råd om grannen vill fortsätta sina besprutningar: då ska han skydda dina häckplantor med hjälp av en skiva eller trä plastsäckar över varje planta.

Eller ge upp kampen o gilla läget........
 
Det var roundup han sprayade på åkerfräken, vilket han gjort ett par dagar i rad... Häcken ser fortfarande fräsch ut så jag hoppas att den inte fått något på sig!

Men däremot så börjar jag se väldigt mycket åkerfräken på vår tomt där vi inte rullat gräsmatta samt vid gräsmattekanten där den så smått börjar växa in i gräsmattan... Må bäste man vinna kampen :)

Såg ett tips om salt mot åkerfräken. Någon som har någon erfarenhet av detta? Kan andra växter ta skada om jag saltar med vanligt hushållssalt just där åkerfräken är?

Eller är det bara att inse att jag inte har någon chans???
 
Om du sätter på salt så dör precis allt där du saltar. Saltar du mycket kommer jorden att vara helt död ett bra tag. Vi hade ett par pallkragar som stod i trädgårdslandet förra året och satte salt runt dem för att hålla mördarsniglarna borta. Vi har inte saltat något sedan dess och nu är landet helt fullt av uppvuxet ogräs, men där vi saltade växer absolut ingenting. (men sniglarna slapp vi!)
Det är just eländet åkerfräken som växer hejvilt i vårt trädgårdsland och det blir bara mer. Så vi har tänkt sluta kämpa med rensning och täcka över alltihopa med duk och så odla i pallkragar med så singel runt om. Får det vara täckt ett antal år lär ogräset ge upp till slut har jag läst, får väl se om det funkar.
 
Jag tycker det verkar som att åkerfräken inte klarar sig i den klippta gräsmattan. Däremot frodas den i buskar. Min strategi är att då och då riva bort ruskorna ur häcken. Förhoppningsvis tröttas dom ut. Rötterna räknar jag hur som helst inte med att kunna gräva bort.
 
I den rullade gräsmatta så växer åkerfräken igenom ganska bra även om vi klipper varje vecka. Men detta är ju första säsongen, kan bli bättre nästa då den kanske börjar tröttna!

Åkerfräken växer så det knakar bland häckplantorna (sattes i våras), men är där och rycker lite då och då. Hoppas att häcken så småningom blir så pass bred att det blir för mörkt så åkerfräken inte kan växa där.

Kan även tillägga att häckplantorna verkar ha klarat sig från grannens Round Up men åkerfräken i deras gräsmatta är kvar utan någon minskning.
 
Suck... vilka idioter. Folk gnäller på att bönder förstör miljön och så kommer dina grannar och sprayar en gräsmatta med roundup utan att ens veta om det får någon effekt mot ogräset. Kan man bli annat är trött på villaägare som anser att det, för en perfekt gräsmatta, är tillåtet med vilka metoder som helst?
 
Nu är det ju så att åkerfräken är otroligt livskraftig och jag har tillbringat sommaren med att plocka, plocka och plocka. Fick nämligen in åkerfräken med de 27 kbm matjord jag köpte i våras. Åkerfräken har sytrådstjocka rötter en bra bit under jorden - man ska alltså inte riva bort fräken utan försiktigt, försiktigt pilla upp så mycket man kan och så långt ner man kan gå. Oftast sitter det längst ner en liten kraftigare rot/stambit som skickar upp en mängd av "sytrådar" som blir nya plantor. Eftersom det för mig bara är 30 cm nytt jordlager (hm!) har jag lyckats finna en hel del rotbitar.

Men det hjälper ju inte om grannen odlar åkerfräken. Eftersom jag ju nyligen gjort ganska gedigna efterforskningar om just detta :eek: vet jag alltså att det inte finns något ogräsmedel mot detta. Det är bara att leva med eländet.
 
Skurkar o banditer som säljer matjord med åkerfräken i!
Yonna, din metod att plocka bort rötterna funkade säkert bra i ditt fall då rötterna fanns i det översta jordskiktet. Men ett etablerat rotsystem av fräken kan i värsta fall ligga på ett par meters djup och då finns inte en chans att få bort alla rötterna! Fräken trivs bra på magra, soliga, kompakta jordar. De tycker inte om skugga och reagerar inte på kvävegödsling. Så man kan få dom att trivas mindre bra genom att gödsla och främja annan växtlighet som blir hög och ger skugga.

Tipsen i det här faktabladet vänder sig till bönder, men man lär sig en del om fräken:
http://www2.vpe.slu.se/Perennvila/Fraken_P_Liljander.pdf

Observera slutklämmen:
"Täckning med svart plast dödar rhizomen i de översta 60 cm efter 3-4 år".

Med andra ord, det är en ytterst livskraftig fiende! Själv har jag givit upp kampen. Man kan trösta sig med att dom tar upp en del nyttiga mineraler från underjorden som dom andra växterna kan ha glädje av.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.