10 046 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Officialservitut avlopp
Man kan ju tänka så här. Vad tjänar TS på att få dra avloppet över grannens mark jämfört med alternativet ett slutet system på sin egen tomt med relativt hög tömningsfrekvens. Om TS då erbjuder grannen halva 'vinsten' i ersättning för att dra avloppet över grannens mark kanske grannen ser mer positivt på det hela.
Hur har det gått med avloppet såhär 6,5år senare?B ByggWille skrev:Hej
Vi har precis köpt en fastighet som det för närvarande står en sommarstuga på. Vår tanke är att riva sommarstugan och bygga ett nytt hus på tomten. Nu är vi i färd med att söka bygglov och har tittat på olika alternativ till en ny avloppsanläggning. Den gamla anläggningen är inte godkänd för ett permanent boende. För att inte dra hela historien så är vi beroende av att dränera bort vatten som blir efter reningen i en ny anläggning (alltså i praktiken rent vatten). Vår granne äger marken runt omkring vår fastighet och vi är därför beroende av gräva en dränering över hans mark till ett dike som ligger ca 100m bort där vi kan släppa vattnet.
Vårt problem är att han vägrar låta oss göra detta. Han vill helt enkelt inte att vi ska kunna bygga. Han hävdar att det kommer bli problem med allt vatten som blir efter ett hushåll. Jag har försökt resonera med honom men allt tycks meningslöst.
Om vi inte kan få till denna dräneringen så kan vi inte bygga vårt hus. Vad ska vi göra? Jag har läst lite på andra trådar om officialservitut. Är detta en väg att gå? Kan man tvinga på en annan fastighet ett servitut?
Tacksam för hjälp!
Hej! Efter många turer fram och tillbaks med lantmäteriet så är officialservitutet på plats som tillåter mig släppa renat avloppsvatten i ett befintligt dike utmed en väg. Det krävdes en ganska omfattade byråkrati och åtskilliga tusenlappar från mig sida men nu är allt på plats
Kom kostnaderna helt på dig som härskande fastighet?B ByggWille skrev:
Japp, jag fick betala hela förrättningen hos lantmäteriet samt en summa till den tjänande fastigheten för intrånget. Har för mig att förrättningen kostade ca 60tkr samt ca 5tkr till den tjänande fastigheten. Lantmäteriets lösning på mitt problem innebar även mycket extra grävning så jag uppskattar att allt som allt kostade det drygt 100tkr samt ca 2 år i handläggning. Surt men nu är allt på plats och vi trivs superbra i vårt hus. Har även en skaplig relation till grannen trots allt strulF fribygg skrev:
Tack för svar.B ByggWille skrev:Japp, jag fick betala hela förrättningen hos lantmäteriet samt en summa till den tjänande fastigheten för intrånget. Har för mig att förrättningen kostade ca 60tkr samt ca 5tkr till den tjänande fastigheten. Lantmäteriets lösning på mitt problem innebar även mycket extra grävning så jag uppskattar att allt som allt kostade det drygt 100tkr samt ca 2 år i handläggning. Surt men nu är allt på plats och vi trivs superbra i vårt hus. Har även en skaplig relation till grannen trots allt strul
B ByggWille skrev:Japp, jag fick betala hela förrättningen hos lantmäteriet samt en summa till den tjänande fastigheten för intrånget. Har för mig att förrättningen kostade ca 60tkr samt ca 5tkr till den tjänande fastigheten. Lantmäteriets lösning på mitt problem innebar även mycket extra grävning så jag uppskattar att allt som allt kostade det drygt 100tkr samt ca 2 år i handläggning. Surt men nu är allt på plats och vi trivs superbra i vårt hus. Har även en skaplig relation till grannen trots allt strul
Skönt att det löste sig (även om det kostade både tid och pengar). Trevligt med återkoppling i ärendet TS.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden