Byggahus.se
Hej

Här och där läser jag om vikten att fetta in halvorna på Automower när den öppnats. Jag har -förmodligen helt korkat- öppnat min som rullat två säsonger nu för att byta batteri. Drifttimmarna var ca 1300 men jag har några ytor som måste köras manuellt och den gick inte speciellt länge med gamla batteriet. När jag köpte den förhandlade jag till mig en extra uppsättning batterier. Nåväl, nu har jag meddelandet "dags att mata in pin" och knappsatsen tar inte emot mina tryckningar. Jag har hittat på forumet att det kan vara glapp eller ärg i den breda kabelstammen så jag tänkte testa med lite 5-56. Men åter till min fråga. VARFÖR är det så viktigt med fettet? Jag fettade givetvis inte då jag inte kände till det förrän jag började läsa här på forumet, men kunde konstatera att det fanns kladd i skarven. MÅSTE det vara ett specialfett eller kan silikonfett eller likande funka? Tja, om jag bara kunde begripa anledningen till fettet... Mattias
 
Hej utan att veta eftersom jag inte har någon själv, skulle jag gissa på att det har med att säkerställa att ingen fukt kryper in, det brukar man ju ofta ha fett till. Törs inte säga något om typ av fett, då jag inte vet vad det är för material fettet skall användas emot, viktigt att det går ihop med de andra materialen så du inte får åldring, försprödning eller liknande.
 
Jag ser ingen annan anledning än fuktspärr och den är nog så viktig. Nonkan har beskrivit fettet som det kladdigaste han varit med om. Det finns speciella marinfetter som är extra kladdiga och ska stå emot fukt, så jag skulle kolla efter något sådant.
 
Hmm. Ja, det är väl kanske inte mer komplicerat än så. Fett som skydd mot fukt, annars är det ju plast mot plast. Tack för svar! Nu skall jag pilla vidare på den. Jag har just konstaterat att jag visserligen har tre månaders garanti kvar på den och enligt återförsäljaren har jag inte gjort garantin ogiltig av mitt batteribyte. Däremot har de fyra (4) veckors kötid på enklaste undersökning, vilket ju i praktiken gör garantin mer eller mindre meningslös. Att den inte tar emot knapptryckningar på displayen måste ju vara brott eller ärg i ngn kabel så det borde ju gå att få till ändå.
 
Kanske för sent men... För böveln, aldrig 5-56 i närheten av elektronik... Jag har jobbat med elektronikservice i 40+ år och så mycket elektronik, kretskort osv som denna ävja har förstört går inte att beskriva...
Fast helt klart har 5-56 inbringat några kronor till kassan i de fall det gick att rengöra men i många fall var det kört med gummi och plastdetaljer som inte gick att återställa, kretskort och komponenter som dröp av olja osv.
5-56 duger bra att stoppa gnissel med, att smörja gångjärn osv, men tyvärr har man nämnt el och fuktutdrivning nånstans i texterna.. ett stort misstag. Samma sak med WD-40 som dock är en något bättre produkt totalt sett. Elprodukter i form av stora knivströmbrytare eller liknande kan möjligtvis sprayas, men aldrig finelektronik som t.ex i en Automower.
Fett i kåphalvornas skarv är helt riktigt för att täta mot fukt. Säkert är det en variant av silikonbaserat fett eftersom det beskrivits som extra klibbigt..
Det här med att förhandla sig till extra batterier tarvar en förklaring. Batterier är färskvara, har de legat ett par säsonger hemma för att nu monteras? Eller förhandlade du om att få hämta ut nya efter ett par år (bättre isf)? Batterier som legat i lager en tid, speciellt NiMh som självurladdar ganska snabbt, behöver cyklas flera gånger för att få uppnå sin kapacitet och kunna ge god service.
Åter till grundfrågan igen: Jepp, om knappsatsen inte svarar så kan man misstänka att flatkabeln till denna inte ger bra kontakt där den ansluts mot kretskortet, eller att det är riktigt avbrott i flexprinten (som jag misstänker att det rör sig om).
 
Hej fp01!
Intressant med din erfarenhet av mirakelsprayerna!. Jag kom aldrig så långt som tur var (som att använda 5-56 alltså) då en bekant avrått... Lite pirrlra och mickla (utan medel) kring kontakten vid stoppknappen var det som funkade. Jag har sedan beställt en tub av just det smäck som halvorna skall tätas med. Sannolikheten att någon mer pryl kan behöva samma sorts klet är väl inte överhängande men 290spänn för en tub är ju billigare än en fuktskadad automover. Ja,extrabatterierna... Jo maskinen hade gått som demo på en gräsplätt hos återförsäljaren en tid och jag fick välja fritt om jag ville ha nya batterier direkt eller köra slut på de som kom med först. Jag kan tänka mig att vinterns förvaring inte var optimalt ur batterihänseende så de befintliga höll bara en säsong. Nu går den i alla fall som den ska, och riktigt länge mellan laddningarna. Tack för ditt inlägg!
 
Vilket smäck var det? Jag ska också byta batterier och vill du dela med dig av lite med detaljerad info är jag tacksam!
 
Hittade Husquarnas artnr: 578 05 13-01 (85ml-tuben)
Gplshop.se har den (tror man måste beställa per mejl, hittar den inte i webbshoppen).
 
Jag bytte batteri i min 220AC, man behöver inte öppna hela klipparen. Det räcker att ta loss manöverpanelen, det bör ju vara samma på 230AC. Denna har konventionell packning med en öppning för kondens osv. Så om det är nånstans man inte skall skvätta med vatten vid avtvättning så är det i bakkant av manöverpanelens skarv mot nedre chassiet.
Sedan har jag för mig att man har slutat med fett i skarven på senare modeller, kanske man kommit på en tillräckligt bra packning av annat slag.
Jag skruvade mycket i de äldre G1-klipparna och fuktskador var ju ett vanligt problem, jag förstår att Hq har tagit i med livrem/hängslor på de nyare.
 
Min 230 är inne på fjärde säsongen, så den är inte superny. Ska skruva i den imorgon så får vi se hur det ser ut.
 
Så nära... Mycket riktigt kunde jag komma åt batterierna genom att ta av manöverpanelen, men 230 har två batterier och det innersta verkar svårt att få ut utan att öppna hela klipparen. Se bild. Några tips? Det hade varit förnämligt att kunna byta batterierna genom att skruva bort bara manöverpanelen.
20120721_105019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stämmer bra. Men kan du inte nå det bakre och vika fram osv efter att det främre är urplockat, eller tar detta i överdelen då? Mellandelen där man skruvar fast hållarna hade ju kunna varit lite lägre...
Jag vill minnas att jag testade detta med att placera mitt ensamma batteri i båda hållarna, bara för kontroll..
 
Försökte detta, men hållaren är för djup och oflexibel. Dock gjorde jag så att jag lossade på skruvarna för att öppna hela klippen, så jag kunde göra utrymmet under manöverpanelen tillräckligt högt för att plocka ur batteriet och sätta i de nya. Så nu funkar den fint (verkar det som).

Men: Eftersom jag bara lättade lite på öppningen har jag inte lagt på nytt fett i skarven. Borde jag det tycker du? Får köpa en tub i så fall.
 
Jag har ingen uppfattning om detta, har aldrig kollat på den stora skarven. Men om det bara var en kort öppning och stängning så försvinner ju knappast nåt fett.
 
Ok, vi får se hur jag gör. Hyggligt att du tog dig tid att svara i en sådan här gammal tråd -- Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.