Byggahus.se
D09
Hur länge klarar sig frön? :)
 
Hemmakatten
Torra frön klarar sig minst ett par år. Grobarheten brukar gå ner lite för varje år fröna är lagrade.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Hade mina varit sortäkta hade du gärna fått av dem.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kan jag få köpa några frön av dig? Jag vill ha för att sätta i kruka nästa år i Portugal. Gärna frön av några chilipeppar som verkligen växer upp.
Det går nog utmärkt :) starka? Medel? Mild? Höga? Låga? Mittemellan?
 
Hemmakatten
Oj, vilka frågor! Det måste jag nog fundera på . Vi kommer att ha två terasser, 50kvm i söderläge och 30 kvm i norrläge i södra Portugal. 1,5 m höga murar omkring.

Men du kanske har några förslag?
 
Gillar man stark mat tycker jag man ska försöka få tag i någon Capsicum chinense till exempel Scotch Bonnet, Habanero, Bhut Jolokia, 7-Pot. Finns mängder av varianter och färger av varje också.

Vill man ha lite svagare så har man en mängd olika baccatum med mycket smak så som Aji Pineapple, Lemon drops, Brazilian Starfish.
Finns även många annuum som Serrano, Jalapeño som också är fina till matlagning men inte har så mycket styrka.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Oj, vilka frågor! Det måste jag nog fundera på . Vi kommer att ha två terasser, 50kvm i söderläge och 30 kvm i norrläge i södra Portugal. 1,5 m höga murar omkring.

Men du kanske har några förslag?
Jag kan fixa överraskning! :D(y)
Lite blandat.. (sorterade med namn såklart)

Finns det nått roligt frö därnere som är ovanligt här?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ha.. nästa år får jag göra som Pagno.. stå på torget och sälja squash :D

Beställde precis frö:

Sommarsquash 'Zucchini'
Vintersquash 'Sweet Dumpling'
Sommarsquash 'Tondo di Piacenza'
Vintersquash 'Uchiki Kuri'

Som sällskap till min gula sommarsquash..(som jag inte lyckades med i år - första året utan squash)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Burkar med hemgjord svartvinbärssylt och inlagda chilifrukter på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Snigla, har ännu ingen aning om vad slags fröer det finns där. Men när man går förbi husen så har de alltid lite örtkryddor och persilja i krukor, men nån chiliplanta har jag inte sett.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Snigla, har ännu ingen aning om vad slags fröer det finns där. Men när man går förbi husen så har de alltid lite örtkryddor och persilja i krukor, men nån chiliplanta har jag inte sett.
Behöver inte vara chilis :)

Men det ordnar sig nog, har inge bråttom - och dina fixar jag oavsett (y)
 
Jag har varit borta lite för mycket i sommar. Därmed har jag försummat att skydda plantorna från för mycket sol och även att se till att de fick lagom med vatten. Under den gångna veckan var jag borta och automatbevattningen fastnade i öppet läge. Många tomater är spruckna. Men det var i alla fall rikligt med tomater som väntade när jag kom hem.
Fyra skålar med mogna tomater i olika färger och storlekar på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har varit borta lite för mycket i sommar. Därmed har jag försummat att skydda plantorna från för mycket sol och även att se till att de fick lagom med vatten. Under den gångna veckan var jag borta och automatbevattningen fastnade i öppet läge. Många tomater är spruckna. Men det var i alla fall rikligt med tomater som väntade när jag kom hem.
[bild]
Odlingsommaren har varit märklig överlag tycker jag med extrem hetta och vattenbrist..
Men du har ju fått massa mumsiga (hoppas jag) tomater iaf (y):D
 
Collage av olika tomatvarieteter med namnetiketter, inklusive 'Tumbling Tom', 'Gartenperle' och 'Yantarny', i en persons hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har flera börjat lev..
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Jag har hört att det här med odling mest handlar om att skapa jord, sedan sköter växterna resten. Jag har den här sommaren gjort i ordning en hörna för kompostering av trädgårdsavfall. Jag använde grannens slängda gärdesgårdspinnar för att skapa inramningen (grannen får med andra ord fortsätta att se på sin gärdesgård, fast nu från andra sidan och i ny tappning).

Jag provade att sätta in ett färdigt trädgårdsnät, men det var så opraktiskt så jag tippade avfallet i facket bredvid istället. Det är flera fack, så jag tänkte att jag fyller ett och går vidare till nästa. Så kan komposthögarna förmultna allteftersom. Måste jag ha någon mer konstruktion eller kan jag låta trädgårdsavfallet ligga huller om buller? Behöver jag täcka det uppåt?

Gjord komposthörna med gamla gärdesgårdspinnar och trädgårdsavfall vid sidan av ett grönt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
topsiekret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.