Byggahus.se
Samma här, har dock inte berg men lera som alltid översvämmas vid kraftiga regn och jag tror inte sparrisen skulle uppskatta att dränkas några månader varje höst. 🤔
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Samma här, har dock inte berg men lera som alltid översvämmas vid kraftiga regn och jag tror inte sparrisen skulle uppskatta att dränkas några månader varje höst. 🤔
Vi har en plan yta också, där jag tror att det är lera om man gräver lite. Jag har inte hunnit gräva och kolla, men det har gått en bäck/å där för länge sedan så det känns ganska troligt.
 
M mrsnhp skrev:
Åh vad jag blir avundsjuk på så stort fint sparrisland! Någon dag skulle jag vilja ha sparris, men jag vet inte var på vår bergiga tomt vi skulle kunna ha det.
Jag och grannen odlar sparris i upphöjda bäddar. Än så länge verkar det gå utmärkt. Vi har lerigt och vattensjukt men det borde fungera på berg också.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag och grannen odlar sparris i upphöjda bäddar. Än så länge verkar det gå utmärkt. Vi har lerigt och vattensjukt men det borde fungera på berg också.
Jag tänker mig upphöjda odlingsland i framtiden, måste bara bestämma mig för var de ska vara. Jag ska nog försöka klämma in sparrisland i planen 🙂
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Den här rabarbern har fört en tynande tillvaro mitt i gräsmattan. I somras grävde jag upp den och satte i en hink. För ett par veckor sedan planterade jag den här.
Rabarberplanta i mitten av upphöjd bädd med mörk jord och spirande gröna lökar på kanten mot en bakgrund av gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här rabarbern har alltid trivts bättre än den som var på gräsmattan.
Nyplanterad rabarber som börjar spira i en trädgårdsbädd mot en bakgrund av gräsmatta och torra löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar komma upp gul lök.
Nypplanterad rabarber med späd gul lök som börjar gro i en välskött jord där potatis nyligen satts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag har jag satt potatis.
Nyplanterad trädgårdsrabatt med spirande gul lök, en hink och en stubbe i ett grönskande landskap.

Vitlöken är det tråkigare med. Jag satte den i höstas och den började gro. Nu ser det ganska dött ut. Jag vet inte om jag satte den för tidigt eller om något annat var fel.
Trädgårdsland i träram med jord och spirande gröna lökplantor mot en bakgrund av gräs och staket.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vitlöken är det tråkigare med. Jag satte den i höstas och den började gro. Nu ser det ganska dött ut. Jag vet inte om jag satte den för tidigt eller om något annat var fel.
[bild]
Jag tycker att det verkar bli bäst med vitlök om jag sätter den så sent på året att det inte börjar växa. Här i sydvästra Skåne sätter jag i december.
 
Trädgårdsland med vitlök i förgrunden, blommande rabarber och salvia, samt en hög med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitlöken och rabarbern som håller på att gå i blom samt en förvuxen salvia som behöver tuktas.

(Och den sista jorden från gångprojektet. Håller mycket långsamt på att hälla ut den runt om i trädgården. )
 
  • Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att det verkar bli bäst med vitlök om jag sätter den så sent på året att det inte börjar växa. Här i sydvästra Skåne sätter jag i december.
Jag får prova med det i höst. Jag grävde i raderna och hittade många ruttna klyftor men inte en enda levande. Så nu har jag satt nya. De lär väl inte klyfta sig. Men det kanske blir något.

Nu har jag lagt fiberduk över potatisen också.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
I morgon åker pelargonerna ut i det temporära växthuset tillsammans med en liten värmare som jag kan starta ifall det blir några fler frostnätter.
De flesta har hittills stått under ett bord där jag satt en billig led-armatur från Jula och några har stått i ett söderfönster och skillnaden i växtkraft och färg är tydlig.
Pelargoner i krukor på ett trägolv vid ett fönster, viss skillnad i växtlighet och blomning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Led-armatur över den vänstra pelargonen.
Pelargoner i krukor på ett vitt bord med synlig skillnad i blomning och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
I morgon åker pelargonerna ut i det temporära växthuset tillsammans med en liten värmare som jag kan starta ifall det blir några fler frostnätter.
De flesta har hittills stått under ett bord där jag satt en billig led-armatur från Jula och några har stått i ett söderfönster och skillnaden i växtkraft och färg är tydlig.
[bild]
Led-armatur över den vänstra pelargonen.
[bild]
Vilken imponerande samling pelargoner du har.❤️
 
Jiji Jiji skrev:
Vilken imponerande samling pelargoner du har.❤️
Tack ❤️ Nu är det inte så märkvärdigt (bara 2 sorter) utan mest jag som har svårt att slänga sticklingar som jag klipper bort och helt plötsligt blir det väldigt många 😁
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att det verkar bli bäst med vitlök om jag sätter den så sent på året att det inte börjar växa. Här i sydvästra Skåne sätter jag i december.
Vi har gjort samma iakttagelse. Satte sent i november förra året, här i Stockholmstrakten och blev nästan 100 % utfall. Året innan satte vi tidigare och då strök mer än hälften med 😕
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Idag fick paprikan inviga växthuset.
 
  • Nyplanterade paprikaplantor i en upphöjd bädd i ett soligt växthus med tegelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den här lampan har jag haft i 12 år. Det är en begagnad industriarmatur för tre 58W T8-rör. Nu gav ett av rören upp och jag köpte tre LED-rör med dagsljus i stället. De har 22 W och nästan lika högt uppgivet ljusutbyte. 4100 lumen mot 5000 för lysrör. Armaturen blir knappt varm. Spännande hur LED bara fortsätter att utvecklas.
[bild]
Så här två veckor senare verkar det som att det blev ett stort lyft med nya ljuskällor i armaturen. Plantorna ser mycket bättre ut. Kanske har lysrören successivt fått ett sämre ljusutbyte och / eller sänkt färgtemperatur. Nu blir det mer ljus, bättre färgtemperatur för ändamålet och mindre värme från dem. Problemet är bara att det är någon månad kvar tills de bör planteras ut. Det kommer att bli ännu mer fullt här.
Inomhusodlingsområde med nya ljuskällor och frodiga plantor i krukor vid fönstret.
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Så här två veckor senare verkar det som att det blev ett stort lyft med nya ljuskällor i armaturen. Plantorna ser mycket bättre ut. Kanske har lysrören successivt fått ett sämre ljusutbyte och / eller sänkt färgtemperatur. Nu blir det mer ljus, bättre färgtemperatur för ändamålet och mindre värme från dem. Problemet är bara att det är någon månad kvar tills de bör planteras ut. Det kommer att bli ännu mer fullt här.
[bild]
Det är ju ett ständigt problem tycker jag. Hur jag än gör växer plantor ur sin plats 🤩

Idag satte jag ut lite tobaksblommor. Och hoppas att det inte blir mer frost. Annars får jag inte plats helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.