72 258 läst · 230 svar
72k läst
230 svar
Obromsade släpvagnar
Vilken tur att vi får vara perversa inom oss (för oss själva).
Ta ditt fett du !! Bara det inte gnisslar , skulle det inte duga åt någon här på forumet så är det ju bara att torka bort det och ersätta det med nytt.
Ta ditt fett du !! Bara det inte gnisslar , skulle det inte duga åt någon här på forumet så är det ju bara att torka bort det och ersätta det med nytt.
Hej
Kollade på många släpp när jag skulle köpa. Dom flest obromsade lågpris släppen tål inte någon nämnvärd överlast utan att risker att skadas. Har själv knäckt ett billigt Fogelsta släpp med ett gruslass. När jag nu skulle köpte ett själv så blev det ett med rejäla balkar som ska klara överlast med god marginal. Det blev ett obromsat Benderup 4260 750U. Samma rambalkar används till vagnar som klarar last upp till 2 ton. Det är i princip bara olika axlarna som skiljer. I övrigt är det mycket rejält och har höga lämsidor (35 cm) som är fällbara runt om. Har även 6 st lastfästen invändigt. Det väger 235 kg tomt. Åkte i vårs ner till den lokala kapellmakaren som gjorde ett rejält kartonglock i samma material som används på lastbilar. Priset var 12500 nytt och dom extra tusen lapparna var värda varenda krona.
//Calle
Kollade på många släpp när jag skulle köpa. Dom flest obromsade lågpris släppen tål inte någon nämnvärd överlast utan att risker att skadas. Har själv knäckt ett billigt Fogelsta släpp med ett gruslass. När jag nu skulle köpte ett själv så blev det ett med rejäla balkar som ska klara överlast med god marginal. Det blev ett obromsat Benderup 4260 750U. Samma rambalkar används till vagnar som klarar last upp till 2 ton. Det är i princip bara olika axlarna som skiljer. I övrigt är det mycket rejält och har höga lämsidor (35 cm) som är fällbara runt om. Har även 6 st lastfästen invändigt. Det väger 235 kg tomt. Åkte i vårs ner till den lokala kapellmakaren som gjorde ett rejält kartonglock i samma material som används på lastbilar. Priset var 12500 nytt och dom extra tusen lapparna var värda varenda krona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Calle
Fast fågelsta släpen tillhör ju inte precis lågpris segmentet av billiga kärror.
Skulle inte rekomendera dig CalleSpeed att lasta alltför mycket överlast på släpet även om balkarna tål , för jag antar att du vill kunna stanna med ekipaget helskinnad.
Skulle inte rekomendera dig CalleSpeed att lasta alltför mycket överlast på släpet även om balkarna tål , för jag antar att du vill kunna stanna med ekipaget helskinnad.
Avser inte direkt tillverkaren utan modellen av släpp. Finns olika nivåer på släppen hos alla tillverkare. Dom vill konkurrera med uppstickarnas lågpris släpp. För övrigt är Bendrups och Fogelsta samma företag idag och på märkskyltarna står det Thule som är ägaren och sortiment är samma hos båda.
Nä man ska inte kör med överlast men det är inte alltid lätt att uppskatta lasten. Om man nu råkar last lite för mycket och kör på ojämn väg så ska ju inte grejerna vika sig, vilket dom billiga släpen gör. Många billiga EU släpp underkänns i besiktningen på grund av skadade rambalkar som mest troligen orsakats av överlast.
//Calle
Nä man ska inte kör med överlast men det är inte alltid lätt att uppskatta lasten. Om man nu råkar last lite för mycket och kör på ojämn väg så ska ju inte grejerna vika sig, vilket dom billiga släpen gör. Många billiga EU släpp underkänns i besiktningen på grund av skadade rambalkar som mest troligen orsakats av överlast.
//Calle
Grundstött
· Halland
· 28 360 inlägg