Byggahus.se
Tänker bygga ett ribbstaket runt huset. Min tanke är att ha 90x90 stolpar och 45x45 till ribborna och överliggare. Ribborna kommer målas innan uppsättning, vita. Men jag vill ha stolpar och överliggare i mörk trä olja/bets t ex valnöt. Stolparna kommer ej vara i kontakt med jord, utan sitter fast i betong fundament. Kan jag använda obehandlat trä eller måste dom vara impregnerade? Lika så överliggaren? Betsar alla stolpar innan uppsättning och målar alla ribbor innan uppsättning.

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en bild från Google! Så vill jag ha mitt staket.
 
Redigerat:
Ja, dom kan vara obehandlade om du ändå hade tänkt olja/måla dem.

Precis så har jag gjort och det funkar ypperligt. Jag valde dock att klä in överliggaren med plåt eftersom den är mest utsatt och ligger plant. Detta gör att regnvatten blir stående. Men med plåt förlänger man livslängden avsevärt.

Väljer du en plåt i samma kulör som de målade ribborna kommer det knappt att märkas.
 
Man kan också välja en överliggare som är hyvlad för ändamålet och därmed inte är helt plan, alternativt snedsåga stolparna en aning så överliggaren lutar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Man kan också välja en överliggare som är hyvlad för ändamålet och därmed inte är helt plan, alternativt snedsåga stolparna en aning så överliggaren lutar.
Men då kan man ju inte ställa ölen där?

Överliggarens primära syfte är ju trots allt att agera avställningsplats för ölglaset/flaskan ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nikorasu och 3 till
  • Laddar…
Inget som en svivlande burkhållare inte löser ;)
 
Grymt, tackar!! Har ändrat lite i planen och kör nog med läkt i stället för 45 reglar. Tror det blir snyggare med tunnare ribbor. Finns även färdig grundade, kostar 2 kr mer per meter. Kan den fan vara värt! Räcker det med en strykning färg. Tänkte olja in stolpar och överliggare i kinaolja, finns tydligen i mörk olja. Bättre idé tas gärna imot. Jag har dåligt med tålamod så får gärna vara något som torkar snabbt/ sugs in i träet.
Stolparna kommer hamna 2500mm varandra, är det för mycket för en läkt? Hur lätt slår dom sig alt. Vrider sig??
 
Om du målar/oljar så är ju inte träet obehandlat. Impregnering är ju en typ av skyddande behandling, olja och färg, är en annan.

Det viktiga är att använda rätt typ av färg. Använder du olja, bör du lägga på ny varje år.
 
Va! Nä, usch varje år! Det pallar jag inte. Inte på ett staket. Skit också, vill verkligen inte ha impregnerat, vill ha mörka stolpar.
Skrev fel ang. Läkt, dom är ej grund målade, utan det va reglar modell smalare än 45 och det hade varit trevligt. Men dom grundmålade reglarna finns bara på Bauhaus. Synd.
 
Finns ju bets att köpa till tryckt virke så det blir mörkbrunt. Eller bruten olja.

Men det beror ju på hur länge du vill att det ska hålla.
 
Det är ju ett staket så gärna väldigt länge. Men får väl bara olja det varje år då, kankske man kan lura i frugan hur skoj det är att olja staket stolpar. :)
 
M
Eller så ställer du en prutt (sup) vid varje spjäla så kanske du till och med kommer olja fler gånger per år (y) :wow:
 
(y) Taget!!
 
Ganescha skrev:
Det är ju ett staket så gärna väldigt länge. Men får väl bara olja det varje år då, kankske man kan lura i frugan hur skoj det är att olja staket stolpar. :)
Då hade jag byggt det i tryckt virke och sedan betsat och målat år 2.

Även om du noga håller efter obehandlat virke brukar det bli svaga punkter där det ruttnar efter kanske 8-10 år. Men det är klart, bara att byta dessa. Men det är en fråga om hur mkt underhåll man vill ha, själv avskyr jag att måla staket.
 
Jag blir galen när jag försöker få ut vart cc stolpar ska sättas! Har 4,70m på en sida och 11,36m på ena sidan. Läkten jag tänkt använda är: https://www.byggmax.se/virke/läkt/22x45-lockläkt-vitgrundad-p08020046
Finns i 2,7m och 5,4m. Stolpar hade jag tänkt 70x70 impregnerat. Men jag får huvudvärk när jag försöker få fram var stolparna ska sitta. Vill ha förskjuten skarv, om möjligt. Snälla hjälp mig :)
 
95 stolpar, 2,35 mellan stolpar och liggandes 21x70 ytterpanel! Blir det galet tro? Ribborna sitter på stolpar utan mellan så man framhäver stolparna så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.