Byggahus.se
Hej forumet!

Jag har ett mindre förråd i mitt sovrum i form av kattvind mellan föreningens råvind och byggnadens yttervägg. Satte in heltäckningsmatta över det slitna linoleumgolvet, men efter att ha hängt in kläder där märkte jag snabbt att alla plagg började stinka ”gammalt”. Jag har luktat mig fram till linoleumgolvet som jag tänkte riva ut och sätta in laminat istället.

Golvet och pappen lossnar lätt. Verkar inte heller fastna några limmrester.
Ett slitna linoleumgolv med lösa bitar och synligt damm som ska renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum där heltäckningsmatta möter ett äldre slitet linoleumgolv med bitar upplockade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet linoleumgolv med synliga skador och delar av ytan uppdragen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person lyfter en hörndel av en gammal heltäckningsmatta som avslöjar ett underliggande slitet linoleumgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bör jag ”spärra” golvet på något sätt med någon färg eller plast innan jag sätter grålumppapp och laminat över? Eller bör jag lämna kvar mattan och limmet? Vill verkligen inte behöva slipa i betongen…

Funderar också på om jag bör göra några vädringshål i dörren i och med att det annars inte finns någon ventilation överhuvudtaget. Byggnaden är från 1945. Tacksam för råd!
 
Välkommen till forumet! Jag flyttade din tråd till delforum Golv och hoppas att det finns någon som vet här.
 
D dgh skrev:
Hej forumet!

Jag har ett mindre förråd i mitt sovrum i form av kattvind mellan föreningens råvind och byggnadens yttervägg. Satte in heltäckningsmatta över det slitna linoleumgolvet, men efter att ha hängt in kläder där märkte jag snabbt att alla plagg började stinka ”gammalt”. Jag har luktat mig fram till linoleumgolvet som jag tänkte riva ut och sätta in laminat istället.

Golvet och pappen lossnar lätt. Verkar inte heller fastna några limmrester.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Bör jag ”spärra” golvet på något sätt med någon färg eller plast innan jag sätter grålumppapp och laminat över? Eller bör jag lämna kvar mattan och limmet? Vill verkligen inte behöva slipa i betongen…

Funderar också på om jag bör göra några vädringshål i dörren i och med att det annars inte finns någon ventilation överhuvudtaget. Byggnaden är från 1945. Tacksam för råd!
Kolla i AMA. Googla "hus ama golv"
Där står allt.

Tror du ska ta bort linoleummattan för den är förstörd, lägga plast med 15 cm överlapp på betongen, sedan foam och sen laminat.
 
Jag trodde först att det var limmet som luktade men mattan stank den med. Jag löste detta genom att riva ut golvet och skrapa bort all limm. Sedan målade jag hela golvet med Beckers non drop samt en 30 cm upp mot väggarna eftersom det lukten hade satt sig på väggen nära golvet. Sedan luftade jag utrymmet och på med ny matta. Luktfritt nu i flera veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.