Byggahus.se
useless useless skrev:
Vilka spår lämnar man om man ringer Bolagsverket och frågar vem som är VD i ett bolag?
Eller ännu enklare, kollar på allabolag.se: [länk]
Man kanske ringde från en telefon? Allabolag loggar IPn som söker på befattningar. Personen kan ha skyddad identitet eller fejkad adress där framtida adressen nu outades.
 
A AxelJa skrev:
Personen som outas i artikeln hade kanske tänkt vara fortsatt skriven på sin gamla adress för att komma runt problemet med publika register.
Bortsett från att man inte får vara skriven på en adress bara för att man har lust, så spelar det ingen praktisk roll. Vill man hitta någon så gör man det.

Jag försvarar inte på något sätt hur enkelt det är att få fram uppgifter om människor, men när det nu ser ut som det gör är den här typen av "uthängning" inget som gör det värre på något sätt.
 
Hep Hep skrev:
Bortsett från att man inte får vara skriven på en adress bara för att man har lust, så spelar det ingen praktisk roll. Vill man hitta någon så gör man det.

Jag försvarar inte på något sätt hur enkelt det är att få fram uppgifter om människor, men när det nu ser ut som det gör är den här typen av "uthängning" inget som gör det värre på något sätt.
Har du själv blivit placerad på skyddat boende av polisen efter att en familjemedlems förmögenhet och boende har blivit outad i tidningen? Det har jag. Så om du inte har det så vet du ingenting och bör nog vara tyst.
 
Jag har just på en minut hittat vem som är VD på GeKå och hans hemadress, sambos, födelsedag och lite annat. Detta utan att polisen kan se att just jag har sökt och hittat den infon.
 
Hep Hep skrev:
Jag har just på en minut hittat vem som är VD på GeKå och hans hemadress, sambos, födelsedag och lite annat. Detta utan att polisen kan se att just jag har sökt och hittat den infon.
Vad duktig du är
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Har du själv blivit placerad på skyddat boende av polisen efter att en familjemedlems förmögenhet och boende har blivit outad i tidningen? Det har jag. Så om du inte har det så vet du ingenting och bör nog vara tyst.
Jag skriver om det jag vet, vilket inte nödvändigtvis behöver ha ett dugg med mitt eget liv att göra. Om jag vore placerad på ett skyddat boende skulle jag verkligen inte skriva om det ens på ett forum under påhittat nick, men det är jag.
 
Hep Hep skrev:
Jag skriver om det jag vet, vilket inte nödvändigtvis behöver ha ett dugg med mitt eget liv att göra. Om jag vore placerad på ett skyddat boende skulle jag verkligen inte skriva om det ens på ett forum under påhittat nick, men det är jag.
Du är inte ensam om att aldrig prata om det. Därför det aldrig står i tidningen om det vilket leder till att ingenting görs åt problemet, så folk flyttar utomlands istället. Men jag är inte som alla andra.
 
Fast problemet just här och nu är att du vill få det till att Byggahus gjort något oetiskt och potentiellt farligt. Det farliga är vår svenska offentlighet i kombination med kriminella som utnyttjar det. Så länge offentligheten är lagstadgad är det som Byggahus gjort här till 100% harmlöst.

Som sagt tycker jag att vi släpper alldeles för mycket information fritt och jag tror att vi om tio år har en annan lagstiftning än i dag kring det, men det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast problemet just här och nu är att du vill få det till att Byggahus gjort något oetiskt och potentiellt farligt. Det farliga är vår svenska offentlighet i kombination med kriminella som utnyttjar det. Så länge offentligheten är lagstadgad är det som Byggahus gjort här till 100% harmlöst.

Som sagt tycker jag att vi släpper alldeles för mycket information fritt och jag tror att vi om tio år har en annan lagstiftning än i dag kring det, men det är en annan diskussion.
Du har rätt i en del.

Du kan dock inte säga att det byggahus har gjort är eller kommer vara 100% harmlöst. Det kommer varken du eller jag veta om det var.

Det enda vi kan veta är att det har ökat risken för familjen som tänkt bo där. Till vilken nytta?
 
A AxelJa skrev:
Du har rätt i en del.

Du kan dock inte säga att det byggahus har gjort är eller kommer vara 100% harmlöst. Det kommer varken du eller jag veta om det var.

Det enda vi kan veta är att det har ökat risken för familjen som tänkt bo där. Till vilken nytta?
Hallands Nyheter var nog först på bollen i detta ärendet, spelar iofs mindre roll i sammanhanget.
Säger varken bu eller bä till det du säger, visst kan det bli bekymmer med att hamna i artiklar.

Men om jag tänker lite som du, borde inte då Hemnet vara än större källa till oro? Har du råd att buda på sjukt dyra objekt, blir du inte en måltavla då?
Hade jag varit kriminell är det där jag letat. Inte här på byggahus...
 
En avstickare från ämnet men visst jag kan hoppa på och kommentera att öppenheten och offentliga system tillfredsställer de nyfikna och hjälper de kriminella. Men det är inte byggahus.se som är källan att till de kriminella får ihop sin dagsinkomst, inte hemnet heller. Det är en underskattning av hjärnorna bakom den grova brottsligheten om man tror det. De jobbar effektiva och mer målinriktat än så. Det lokala buset som gör inbrott för att finansiera sina droger följer heller inte heller byggahus.se.

För att diskutera det här vidare föreslår jag den som är intresserad lägger upp en ny tråd
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Herregud, vad är det för patetiska avundsjuka "grannar"? Det är ju ganska långt mellan gårdarna på platsen, så jag begriper inte hur någon skulle kunna störas av det. Det första förslaget såg ju väldigt trevligt ut. Det nya förslaget ser mer ut som en trist gård, ungefär som alla de andra i området (om koordinaterna som någon postade tidigare stämmer).

Och "jättelikt"? WTF? Jag trodde det rörde sig om en skyskrapa eller Gekås 2.0 när jag läste rubriken. Det är ju inte onormalt stor gård vad jag kan se på ritningen? Det första förslaget (det i tegel med ett litet torn) likaså. Vad tycker de så kallade grannarna att han får bygga, ett Attefallshus eller? Nej detta kan enbart bero på avundsjuka och inskränkthet.
 
M
Roger Akelius (fastighetsmiljardär) berättade vad han tyckte om den ”svenska öppenheten” i en intervju för några år sedan. Ett skäl till att han tog sitt pick o pack och flyttade till Bahamas.

Personligen så kan jag ju tycka att det gått lite väl långt med hur lätt det är för dom kriminella idag, eller för folk i allmänhet. I min ungdom så fick man beställa ett fax om man ville ha reda på uppgifter om ett fordon, idag tar det 1s med alla sidor på nätet. Sedan spär ju media på detta med rikedom, vart dom förmögna bor, Expressen verkar ha en förkärlek att grotta ned sig i att visa hur mycket pengar folk har. Senast i veckan kunde vi läsa om en familj som sålt sitt företag för 3,7 miljarder. Detta drar ju naturligtvis blickarna till sig.
 
  • Gilla
AxelJa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.