Byggahus.se
Angående kvaliteten på gräsfröna så var det weibulls extra green, och det ska väl vara bland det bästa? Däremot är etableringstiden längre vilket kanske är en av orsakerna till att ogräset tog över innan gräset hann ta sig. Kanske har vi vattnat för lite osv.
 
Weibulls borde vara kvalitet men just dina påsar kan ju råkat ut för nåt, även en Rolls Royce går sönder ibland :)
Jag rullade ut gräs på en veritabel ogräsodling som jag slog av med "röjsågen" så första åren kom det upp mycket ogräs men jag har använt Stroller kombi och den verkar ha effekt för nu har vi bara maskrosor förutom gräset.
 
Nu har vi klippt bort ogräset, och under fanns faktiskt mer gräs än vad jag trodde! Det var så kort så det blev inte särskilt utsatt av gräsklipparen heller. Ser faktiskt en ljusning i tuneln... :) Nu ska vi vattna som bara den, eventuellt gödsla en omgåg och sen stödså igen i augusti. Sedan blir det Stroller kombi i vår.
 
Sen brukar ju folk förorda att den finaste gräsmattan får man att så själv och inte genom färdig på rulle.
Antagligen så beror ogräset på för lite vatten, ser ju hur det ser ut hos mig och där solen inte kommer fram lika mycket så har gräset växt bättre iom det inte har torkat ut lika mycket där.
Tyärr för min del så kunde jag inte vattna mer än vad jag gjort då mitt vatten inte räckt, jag har egen brunn.
Så jag tror, vattna på, klipp där det är långt, göd när det blir sämre väder så du inte bränner gräset.
 
Det ogräset försvinner nästa sommar... mycket av skiten som kommer upp när man sår nytt gräs är bara en season.
 
Tack för alla svar! Kan säga att min ångest lättat betydligt när vi äntligen tog beslutet att klippa.

Bezt: Tror du har rätt gällande det där med vattningen, antagligen blev det för lite trots att jag tycker vi vattnat mycket. Men å andra sidan har vi ju haft ett par riktigt varma veckor.

Cust3000: Skönt att höra det!

Idag ska vi ta itu med slänterna med trimmer där det inte går att klippa med gräsklippare ännu, så det får vi försöka räfsa ihop sedan.
 
cust3000 skrev:
Det ogräset försvinner nästa sommar... mycket av skiten som kommer upp när man sår nytt gräs är bara en season.
Helt rätt! ;) De försvinner när ni börjar klippa gräsmattan.

Det vore helt fel att använda kombi-preparat på dessa ogräs, som någon längre upp föreslog! Typiskt fall av onödig giftanvändning i hemträdgårdar!

Däremot finns det ogräs som trivs i etablerade gräsmattor och som inte störs av klippning, t.ex. maskros, revsmörblomma, veronika, etc. som det kan vara meningsullt att använda kombi-preparat på. DOCK måste man vara mycket medveten om att dessa preparat skadar perenner och buskar i närheten! Syrener är speciellt känsliga. Får missbildade blad. Det är priset man får betala för att ha en gräsmatta i form av en monokultur.:rolleyes:

Lycka till med gräset! ;)
 
  • Gilla
gtidholm
  • Laddar…
Sådde en liten gräsmatta i maj oxå (weibull extra green) där ogräset verkligen trivdes , gjorde inget speciellt underarbete.Grannarna undrade lite om jag odlade ogräs o tyckte säkert att det var hysteriskt kul . Det var bara som sagt en liten plätt plockade bara bort dom ogräsen som blir stora o kraftiga. Tog nästan en 5 veckor till första klippen och under allt ogräs var det fin grön gräsmatta. Passade på att kasta på blåkorn då det regnade dagen efter klippen. Det gav resultat med ännu grönare gräs. Tänker använda kombi preparat till våren någon gång för att en del ogräs finns kvar och sticker som pinnar i föttern när man går..Gräs är bra det tar över ogräset om man bara klipper ofta...
 
Hej Tummenmitihanden!

Jag har lite samma problem, hoppas det löste sig för dig.
Det vore väldigt intressant att få se en bild på hur din gräsmatta ser ut idag? :)

Vänliga hälsningar
Martin
 
BirgitS
K KMR90 skrev:
Hej Tummenmitihanden!

Jag har lite samma problem, hoppas det löste sig för dig.
Det vore väldigt intressant att få se en bild på hur din gräsmatta ser ut idag? :)

Vänliga hälsningar
Martin
Eftersom Tummenmittihanden inte har varit inloggad på 3 år är det nog inte så sannolikt att hen läser ditt inlägg.
 
  • Gilla
KMR90
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom Tummenmittihanden inte har varit inloggad på 3 år är det nog inte så sannolikt att hen läser ditt inlägg.
Nae.... det har du kanske rätt i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.