hej!

Jag är en ny medlem som behöver hjälp.

Jag äger ett litet torp med nyckelhåll entre och nu vill jag bygga ut det men vet inte hur egentlingen.

vet ngn om det finns ngst. där man kan se exempler på sånt? eller har ngn. byggde sitt eget och kan tänka sig att dela med?

var lägger man dem ombyggnader? förlänger man huset? bakom huset ? L-form eller.....?

Hjälp och råd, snälla.

b.b
 
Välkommen till forumet!

Du kan bygga ut på längden, på bredden, uppåt, neråt, i vinkel, som en separat byggnad... Vad är det du undrar över egentligen? Om du är mer specifik så är det större chans att du får hjälp.

Och - vad är "nyckelhåll entre"?
 
Välkommen till forumet :)

En bekants bekant bor i ett hus som den tidigare ägaren har byggt ut. Tidigare var det (såvitt jag vet) ett klassiskt torp. Nu har huset blivit kvadratiskt (istället för långsmalt, som torp vanligen är) + har två våningar. Jag kan tyvärr inte få tillgång till ritningar eller liknande. Jag har bara besökt huset en gång. Min känsla var "stuga" snarare än torp.
Är ditt torp gammalt eller hyfsat nytt? Fundera på det byggnadshistoriska värdet av ditt torp – för dig personligen och i allmänhet. Jag förstår om du vill hålla hela boendet i en byggnad. Men ibland är det ju synd att "förstöra" en gammal byggnad. Man bör åtminstone vara medveten om hur husets karaktär kommer att förändras. Några andra bekanta till mig byggde en separat "sovstuga" bredvid sitt torp, där installerade de även ett modernt badrum med tvättmaskin. På så vis fick de tillgång till bekvämlighet + utrymme samtidigt som de kunde bevara torpet. Det kanske också kan vara ett alternativ att överväga?

Ladda gärna upp en ritning eller skiss över ditt hus + över tomten så blir det lättare för folk att koma med tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.