Slänger ut min fundering som jag inte lyckats få svar på av de inblandade än, så här i semestertider och då vårt nybygge ("nyckelfärdigt", på generalentreprenad) står still ett litet tag till. I framkant av bifogad bild syns kabelskyddsrör för el som (detta syns inte på bild) löper till synes korrekt och oavbrutet till husliv.
I bakkant på bifogad bild syns det tillfälliga elskåpet och det är där som energibolaget grävt upp kabeln, jag tror det kallas vår anslutningspunkt. Mellan den förmodade anslutningspunkten och kabelskyddsröret i framkanten av bilden finns ingen förbindelse så vitt jag kan se. Elkabel verkar enligt mig få dras öppen i dagen, som det ser ut nu, mellan anslutningspunkt och tidigare nämnda kabelskyddsrör. Finns det något skäl till att det ser ut så här, eller är rörgraven för el inte komplett än helt enkelt? Jag vet att energibolaget tar ut en skaplig avgift om de kommer ut för att ansluta huset men ser att det hela inte är klart.
Hoppas detta inte är total grekiska för er, jag får erkänna att jag kan noll om el, rörgravar m.m...
I bakkant på bifogad bild syns det tillfälliga elskåpet och det är där som energibolaget grävt upp kabeln, jag tror det kallas vår anslutningspunkt. Mellan den förmodade anslutningspunkten och kabelskyddsröret i framkanten av bilden finns ingen förbindelse så vitt jag kan se. Elkabel verkar enligt mig få dras öppen i dagen, som det ser ut nu, mellan anslutningspunkt och tidigare nämnda kabelskyddsrör. Finns det något skäl till att det ser ut så här, eller är rörgraven för el inte komplett än helt enkelt? Jag vet att energibolaget tar ut en skaplig avgift om de kommer ut för att ansluta huset men ser att det hela inte är klart.
Hoppas detta inte är total grekiska för er, jag får erkänna att jag kan noll om el, rörgravar m.m...
Jag är inte säker på att jag förstår frågan riktigt. Normalt sett får de flesta varianter av kraftkabel strikt sett förläggas fritt i mark. Det behövs alltså inget rör alls. När man använder rör så brukar man göra en "draggrop" med jämna mellanrum. I en draggropp så liigger kabeln fritt i mark en bit från ena röret till det andra. Så jag gissar att man vid det tillfälliga skåpet för byggel helt enkelt gräven en grop där de båda rören möts och sedan drar man in kabeln i nästa rör och fortsätter. Om det röret inte kommer på rätt ställe så upprepar man proceduren tills man når centralen.
Av någon anledning så envisas dessutom de flesta nätägare med att det måste vara en draggrop precis vid fasaden. Detta oavsett om det behövs eller inte.
Här har du ett exempel på hur en nätägare kräver att det skall se ut:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf
"Rören avslutas i tomtgräns mot gatumark och 1,0 meter från husliv. Draggrop ska nnas i bägge änderna av rören. Förläggningsdjup minst 0,35 meter och max 1,0 meter till rörets överkant. Införingshålet för serviskabel får aldrig vara djupare än 1,2 meter under färdig mark. Vid byggnad ska röret ligga på samma nivå som införingshålet. Vid tomtgräns ska röret vara synligt eller på annat sätt markerat, 0,1 meter från tomtgräns inom tomt."
"Vid varje riktningsändring och var 30:e meter ska draggrop anordnas. För serviskabel upp till 25 mm2 räcker det i allmänhet med en draggrop med en storlek på 1 meter. För serviskablar 50-240 mm2 fordras större draggrop på 2 meter."
Av någon anledning så envisas dessutom de flesta nätägare med att det måste vara en draggrop precis vid fasaden. Detta oavsett om det behövs eller inte.
Här har du ett exempel på hur en nätägare kräver att det skall se ut:
https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/installatorer/swe-tekniska-anvisningar.pdf
"Rören avslutas i tomtgräns mot gatumark och 1,0 meter från husliv. Draggrop ska nnas i bägge änderna av rören. Förläggningsdjup minst 0,35 meter och max 1,0 meter till rörets överkant. Införingshålet för serviskabel får aldrig vara djupare än 1,2 meter under färdig mark. Vid byggnad ska röret ligga på samma nivå som införingshålet. Vid tomtgräns ska röret vara synligt eller på annat sätt markerat, 0,1 meter från tomtgräns inom tomt."
"Vid varje riktningsändring och var 30:e meter ska draggrop anordnas. För serviskabel upp till 25 mm2 räcker det i allmänhet med en draggrop med en storlek på 1 meter. För serviskablar 50-240 mm2 fordras större draggrop på 2 meter."
Redigerat:
Tack så mycket för uttömmande svar. Jag har viss förståelse för att min frågeställning är oklar haha. Ang det som står hos Eon att rören ska avslutas i tomtgräns mot gatumark: det ser för mig ut som att rörgraven som vår entreprenör gjort börjar först vid det gula röret - därmed att sträckan mellan det tillfälliga elskåpet (anslutningspunkten), som står just i tomtgräns, och nyssnämnda uppstickande rör inte har någon rörgrav. När jag blåste i det gula uppstickande röret gav det utslag där min bror stod och lyssnade närmare huset, vid vad som måste vara en sådan här draggrop som du beskriver där det stack upp ett antal rör.
Haha rör jag till det ännu mer för mig själv nu? Stort tack för jättebra svar hursomhelst!
Haha rör jag till det ännu mer för mig själv nu? Stort tack för jättebra svar hursomhelst!
Klicka här för att svara