Paul-Staffanstorp
Zemerlin skrev:
samt i våtzon 2 om alla övergångar sköts på ett bra sätt och man har köpt från samma tillverkare om jag fattat rätt?
'
Naturligtvis, men som det nämnts tidigare så blir det sällan tal om någon zon 2 då många badrum är typ 2x2m...
I annat fall så skulle inte jag snålat in på duken på kanske 1/10 del av ett badrum utan kört samma över det hela...

Paul-Staffanstorp skrev:
'
Naturligtvis, men som det nämnts tidigare så blir det sällan tal om någon zon 2 då många badrum är typ 2x2m...
I annat fall så skulle inte jag snålat in på duken på kanske 1/10 del av ett badrum utan kört samma över det hela...

Nä nä ;-) men man får om man nu skulle vilja, :P

tank77 skrev:
Givetvis inte!

Det här är bara rent löjligt att hålla på och ändra reglerna hela tiden och ett kvitto på att tillverkarna inte har tilltro till sitt egna rollade tätskikt som förra året var så HIMLA bra och ett ångmotstånd på femtielva miljoner typ........:rolleyes:
Håller helt med. Alltså, det är ju lite intressant att man efter tre år gör ett så tvärt kast att helt gå ifrån rollade tätskickt till folie. En justering av befintliga regler hade ju varit rimligt kan man tycka. Att man på tre år har lyckats konstatera att system som skall hålla typ 15 år inte är bra indikerar att man inte riktigt vet vad man håller på med. Sedan stör jag mig lite på att de ändrar reglerna så drastiskt utan någon direkt kommentar på hemsidan. Bara: Vi har nya regler, varsågod allihop! Ingen mer än jag som undrar VARFÖR?

Pratade med Länsförsäkringar härom dagen han sa så här:
Dom vill ha folie/duk i badrummen pga att det går att gå in och dellaga en skada, byta skadade plattor osv.
Påpekade att det skivorna nästan alltid går sönder när man ska ta loss en platta (har bara gjort det på kartonggips än så länge)

Då sa han att dom har som "krav" att skivorna ska hålla för att byta plattor och att dom ska vara våtstabila dvs att dom ska gå att torka ut, om dom blivit blöta och ha samma funktion som innan.

Han tog ett ex.: vid en vattenskada i ett kök som ligger vägg i vägg med ett badrum, är det kartonggips i badrumsväggarna och dom blivit blöta då är det mögel och gipsen är slut, alltså måste badrummet rivas och byggas upp på nytt, hade det varit nya skivor som är våtstabila hade man kunna torka väggen från kökssidan och sluppit en badrumsrenovering på kanske 100.000:- med flera tusen i åldersavdrag (utgift) för kunden.

När dom förklarar så här så verkar väl inte övergången från kartonggips till våtrumsskivor så tokigt (tycker jag)

VARFÖR? En gissning är att om det blir för enkelt att bygga själv så böir det mindre jobb över till Branchen. Ungefär som när körlärarna lyckas få igenom den ena efter den andra regeln för att krångla till det för privatister. Det bästa vore om alla hempulade klet-badrum som byggts senaste åren skulle tvingas att renoveras av certifierad hantverkare, tänk va me jobb! (OBS bara ett cyniskt utfall som atagligen är helt fel.)

Hur väl var denna info känd innan den publicerades på bkr's hemsida?

Jag var själv och inhandlade tätskilt för 4 veckor sedan till vårt badrum, handlaren sade då inget om att det var nya regler på gång.

Förra gången man bytte regler så var det en övergångsperiod på 1 år, denna gång så är övergångsperioden 6 månader (1/2 till 31/7). Och ändringen publiceras bara några dagar innan.

Därför vore det intressant att veta om branchen var informerad tidigare eller om det bara är vi konsumenter som informerats väldigt sent.

KungAnka skrev:
VARFÖR? En gissning är att om det blir för enkelt att bygga själv så böir det mindre jobb över till Branchen. Ungefär som när körlärarna lyckas få igenom den ena efter den andra regeln för att krångla till det för privatister.
Sant.
Mina varningsklockor ringer alltid såfort branchen tycker och anser något, varesig det är bygg- eller pruttkuddebranchen eller allt därimellan.
Branchen har aldrig, aldrig, kundernas bästa för ögonen.
En bra affär ska ha två vinnare.

Någon som vet vad det är för skillnad i pris på tex LIP´s rollade mot LIP´s folie system? och hur mycket svårare är det att lägga folie vs rolla?

Jag tycker att folie är enklare än att rolla, som att tapetsera. Till ett badrum på 4 m2 golv och 20 m2 vägg fick jag ett foliepris på LIPS System för 11000:- inklusive allt. Han sa att ochså att rollsystemet hade väl gått på strax under 10000:- så priset för folie är ju knappast högre. Med folie går det snabbare och blir säkrare, dessutom mindre risk för att göra fel.

det va saftigt pris för din del får jag säga...skulle jag beställt LIP rollat så skulle jag ungefär pröjsa 6500 me frakt å det är för ca 30 kvm vägg och 7kvm golv från sigro...får se om jag orkar höra me dem vad de skall ha för folien

Tyckte också det lät väldigt mycket.

Jag läste igenom det nya regelverket. Som ju faktiskt "bara" är rekommendationer. Det är ju ganska klara besked tycker jag. Tydligt välformulerat och inte så akademiskt som man kunde befara. Vad jag tyckte var lite lattjo var att man om man gått behörighetsutbildningen "Kurs 1 och Kurs2" har klarat av detta på två dagar och max 3 timmar!! Allt enligt vad som står att läsa i dessa nya regler.
Jag tycker vi läser på noga själva och följer rekommendationerna tycker jag. d^_^b
Det är inte hjärnkirurgi direkt...
Bra att ämnet kom upp!

Redigerat:
cederbusch skrev:
Tyckte också det lät väldigt mycket.
Menar du priset i mitt inlägg? Jag får nog be en annan affär ochså lämna pris... Priset jag fick var dessutom rabatterat med min företagsrabatt om 20%...

oskis 123 skrev:
Jag läste igenom det nya regelverket. Som ju faktiskt "bara" är rekommendationer. Det är ju ganska klara besked tycker jag. Tydligt välformulerat och inte så akademiskt som man kunde befara. Vad jag tyckte var lite lattjo var att man om man gått behörighetsutbildningen "Kurs 1 och Kurs2" har klarat av detta på två dagar och max 3 timmar!! Allt enligt vad som står att läsa i dessa nya regler.
Jag tycker vi läser på noga själva och följer rekommendationerna tycker jag. d^_^b
Det är inte hjärnkirurgi direkt...
Bra att ämnet kom upp!
Kan hålla med dig om att reglerna till största delen är välformulerade och tydliga. En del regler lämnar dock dörren öppen för olika tolkningar.

Paul-Staffanstorp
LAINE skrev:
Menar du priset i mitt inlägg? Jag får nog be en annan affär ochså lämna pris... Priset jag fick var dessutom rabatterat med min företagsrabatt om 20%...

Det ska du ju garanterat göra...!! :rolleyes:

Skickar dig PM... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.