Byggahus.se
Jag ska lägga en kabel i en trådgård där det inte har funnits någon robotgräsklippare förut och jag funderar lite på hur jag ska lägga främst guidekabeln, men även gränskabeln.

Kan man få med plättarna vid sidan om garageuppfarten?
Hur ska jag lägga guidekabeln?
Kan laddstationen stå där krysset är?

Måtten i bilden är bara uppskattade, kan mäta upp exakt imorgon om det behövs.
 
  • Schematisk bild av en trädgård med markerade mått för robotgräsklipparinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekommendationen är att ha laddstationen vid den största klippytan.
60 cm breda gräsmattor lär bli trixigt att få bra. Enklast vore att undanta dessa ytor från klippning. Anlägg någon rabatt, fyll ut med sjösten.

Att leda klipparen ut/in genom öppningen bör fungera.
 
  • Skiss av trädgård med gräsmatta som visar mått för laddstation och förslag på icke klippzoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Rekommendationen är att ha laddstationen vid den största klippytan.
60 cm breda gräsmattor lär bli trixigt att få bra. Enklast vore att undanta dessa ytor från klippning. Anlägg någon rabatt, fyll ut med sjösten.

Att leda klipparen ut/in genom öppningen bör fungera.
Jag har tänkt om lite och kommer att placera klipparen på det stora området, antagligen vid samma byggnad men på andra sidan planket. Anledningen är att planket har en dörr som inte alltid är öppen och när den är stängd kommer klipparen annars bara att klippa det lilla området på baksidan.

Frågan är nu hur man löser det bäst. Ska jag göra baksidan till ett separat område och lyfta över gräsklipparen där ibland eller kan jag dra guiden på något lämpligt sätt så att den avslutar på baksidan?
Om man kan dra guiden till baksidan genom öppningen, vad händer om dörren är stängd och klipparen vill gå via guiden till baksidan? Krockar den med dörren och förstår att det inte går och börjar klippa som vanligt?
 
Går det att ställa in om en Gardena ska gå på höger eller vänster sida om guiden?
 
Jag var ut och mätte alla intressanta delar av trädgården idag och insåg två saker: dels måste jag skaffa nya glasögon och även att det var mycket bredare än jag först trodde.

Jag bifogar en ny karta med uppdaterade mått med ett lite uppdaterat staket, då jag såg att det enkelt går att öppna staketet på den högra delen för att låta klipparen gå där.
Hur hade ni dragit guidekabeln nu?
Och går det att få med plättarna på den vänstra delen med tanke på att det är bredare än vad jag först trodde?
 
  • En grov karta över trädgården med måttangivelser och potentiell guidekabelväg för klippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.