Håller på och ska till våren installera en luft/vattenvärmepump för min ombyggda stuga, den kommer bli knappt 100m2 och det kommer vara enkom golvvärme, den ligger i sälen. Någon som har konkreta tips på maskin? Sen fråga nummer två. De etablerade maskinerna med innedel och vvb verkar ligga på typ 950-100kr. Sen finns ju också Kina maskiner för typ 55tkr?

Slängde med ett exempel, jag vet att det är samma som en skruvdragare på Biltema. Men ibland duger ju kinagrejer också. Någon som har input? Håller kinamaskinen 10 år? Kör man in 50tkr på 10 år? Någon som erfarenhet från något annan leverantör/importör?

• Översikt av Milton Megatherm GreenLine-serien: luft-vatten-värmepumpar med tekniska specifikationer och utomhus- och inomhusenheter i diskret design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det inte för kallt i Sälen för en luft/vatten värmepump? Det bästa vore väl att satsa på bergvärme?
Mitsubishi skryter iofs med att deras luft/vatten- värmepumpar ska klara ner till 25 minusgrader.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
L Lennart 57 skrev:
Är det inte för kallt i Sälen för en luft/vatten värmepump? Det bästa vore väl att satsa på bergvärme?
Mitsubishi skryter iofs med att deras luft/vatten- värmepumpar ska klara ner till 25 minusgrader.
Välj enbart Mitsubishi om du har långt till grannarna och 2 meter tjocka väggar. Annars kommer det låta som en lastbil på tomgång konstant.

Installationen ger rotavdrag på arbetskostnaden, även i ett fritidshus du äger och bara bor i ibland. Skatteverket nämner just värmepumpinstallation som exempel på rotarbete. Avdraget är 30 procent av arbetet men inget på själva maskinen, så prisskillnaden mellan maskinerna ligger kvar fullt ut. Be om offerter där maskin och arbete står på var sin rad, annars går de inte att jämföra.

Det är inte jättemånga dagar som det är under -25, och är jag där och tokeldar i kamin eller så står stugan på underhållsvärme endast. Så det borde fungera tycker jag. Okej så inga erfarenheter från kinagrejer?

L
J joel.frodin skrev:
Det är inte jättemånga dagar som det är under -25, och är jag där och tokeldar i kamin eller så står stugan på underhållsvärme endast. Så det borde fungera tycker jag. Okej så inga erfarenheter från kinagrejer?
"Min" rörmokarfirma gillar inte Mitsubishi Ecodan, de säger att de oftare går sönder och att de därför måste rycka ut och laga såna. De rekommenderar CTC istället.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
L Lennart 57 skrev:
"Min" rörmokarfirma gillar inte Mitsubishi Ecodan, de säger att de oftare går sönder och att de därför måste rycka ut och laga såna. De rekommenderar CTC istället.
Och min sa tvärtom, Mitsubishi är problemfria.

Så med andra ord är deras ord inte värt mycket. Finns ju ingen samlad statistik direkt.

• Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.