Läser och läser och läser... men blir inte klokare för det.
Fast installationdosa med två faser (Brun och Svart) en nolla (Blå) och en jord (Gul/Grön) framdraget, säkrat med två säkringar 16A, ugnen har egen säkring 16 A och med vanligt 220 uttag. Men hur fasiken ska det kopplas i hällens anslutningsdosa, kopplingschemat på dosans
lock visar 2 alt (3 fas och enkel 1 fas) men ingen bild som gäller 2 fas.
Blir det så att det ska byglas mellan skruv 1 och 2 (1 fas Brun) och andra fasen (Svart) på skruv 3.
Sedan dygla skruv 4 och 5 för att ansluta Blå till nollan Grå används inte och isoleras på lämpligt sätt.
Bild 1 är på locket till hällens kopplingsdosa
Bild 2 är på hur kopplingsdosan såg ut när den kom.
Bild 3 är på gamla hällens kopplingsdosa.
Fast installationdosa med två faser (Brun och Svart) en nolla (Blå) och en jord (Gul/Grön) framdraget, säkrat med två säkringar 16A, ugnen har egen säkring 16 A och med vanligt 220 uttag. Men hur fasiken ska det kopplas i hällens anslutningsdosa, kopplingschemat på dosans
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blir det så att det ska byglas mellan skruv 1 och 2 (1 fas Brun) och andra fasen (Svart) på skruv 3.
Sedan dygla skruv 4 och 5 för att ansluta Blå till nollan Grå används inte och isoleras på lämpligt sätt.
Bild 1 är på locket till hällens kopplingsdosa
Bild 2 är på hur kopplingsdosan såg ut när den kom.
Bild 3 är på gamla hällens kopplingsdosa.
Verkar bra.Junkergården skrev:
Alternativt kan man bygla 2 & 3 (1 fas Brun) och andra fasen (Svart) på skruv 1
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Tror inte jag sett denna variant tidigare där tillverkaren inte visar alternativet för tvåfas, trots att hällen troligen bara använder två faser. Vad är detta för en korkad häll? Vad säger typskylten?
Du skulle behöva mäta strömmen så att du inte råkar bygla de två terminaler som faktiskt används av hällen och därmed överbelastar denna fas.
För övrigt gör du helt rätt.
Du skulle behöva mäta strömmen så att du inte råkar bygla de två terminaler som faktiskt används av hällen och därmed överbelastar denna fas.
Ja tyvärr en riktig skit häll visade det sig.Bo.Siltberg skrev:
Tror inte jag sett denna variant tidigare där tillverkaren inte visar alternativet för tvåfas, trots att hällen troligen bara använder två faser. Vad är detta för en korkad häll? Vad säger typskylten?
Den går inte att koppla med 2 faser enligt Elon, så nu är den insallerad med 1 fas och byglad mellan 1, 2 och 3 så får vi se om effekten räcker för 2 plattor åt gången utan allt för mycket effekt tapp 😥
Junkergården skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
En sak kan jag säga: ELON har fel. Självklart går den att koppla in på två faser. Gå tillbaka och skäll på dem. Det är deras "egen" häll så de ska kunna ge ett korrekt svar.
Det gäller bara att lista ut vilka två terminaler som ska byglas, om det ens behövs. Troligen är en av terminalerna oanvänd av hällen. Om du har enpoliga säkringar så går det att prova sig fram genom att bara slå till en säkring i taget för att se hur hällen reagerar. Du ska inte kunna nyttja hela hällen med endast en säkring på.
Att de anger ett spann på märkeffekt är märkligt, men jag tolkar det som att ger gäller olika inkopplingsalternativ eller effektbegränsning. Du ska komma upp i 7 kW med alla kokzoner på, annars är något fel.
Det gäller bara att lista ut vilka två terminaler som ska byglas, om det ens behövs. Troligen är en av terminalerna oanvänd av hällen. Om du har enpoliga säkringar så går det att prova sig fram genom att bara slå till en säkring i taget för att se hur hällen reagerar. Du ska inte kunna nyttja hela hällen med endast en säkring på.
Att de anger ett spann på märkeffekt är märkligt, men jag tolkar det som att ger gäller olika inkopplingsalternativ eller effektbegränsning. Du ska komma upp i 7 kW med alla kokzoner på, annars är något fel.
Tackar, ja jag har en säkring till vardera fas alltså en säkring till den svarta ledaren (fas1) och en säkring till den Bruna ledaren (fas 2).Bo.Siltberg skrev:
En sak kan jag säga: ELON har fel. Självklart går den att koppla in på två faser. Gå tillbaka och skäll på dem. Det är deras "egen" häll så de ska kunna ge ett korrekt svar.
För att testa antar jag då att jag lägger en fas på 1 och den andra på 2 och lämnar 3 tom, inga byglar förutom mellan 4 och 5 som är nolla.
Slår på säkring 1 kollar hur hällen reagerar och sedan samma fast med den andra säkringen och fas 2, och sedan får jag väl flytta ex 2 Brun till 3an och göra samma test där. Jag testar detta och återkommer med test resultat om en stund.
Tänkte det oxå 👍🏻, men tycker ändå att en ny modern häll ska funka med 2 fas som ju verkar vara vanligt ändå. Men absolut en tänkbar lösning.E elmont skrev:
Hej, igen.Bo.Siltberg skrev:
Svart fas på plint 3: Inget resultat
Brun fas på plint 2: Display startar felkod E0
Plint 3 + 2 Värme på samtliga zoner
Svart fas på plint 1: Inget resultat
Brun fas på plint 2: Inget resultat
Plint 1 + 2: Inget resultat
Svart fas på plint 3: Display startar felkod E0
Brun fas på plint 1: Inget resultat
Plint 1 + 3: Inget resultat
Jag har alltså slagit på en säkring åt gången och sedan båda i varje kombination.
"Verkar" ju funka att ansluta till plint 2 och 3 men ska 1an bygas av någon annan anledning eller bara lämnas "tom".
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Det är väldigt vanligt att hällar är konstruerade så att de bara kör på två faser, ibland med en "parkeringsplats" för 3e fasen. Det brukar man kunna se i inkopplingsanvisningar som visar både två och trefasig inkoppling, där 3e anslutningsklämman lämnas tom, utan bygling i tvåfasfallet.
Men det är väldigt konstigt att det inte anges något tvåfas alternativ här. Verkar ju som du kan lämna den öppen, men tjaaa vad kan gå fel, vet ej.
Men det är väldigt konstigt att det inte anges något tvåfas alternativ här. Verkar ju som du kan lämna den öppen, men tjaaa vad kan gå fel, vet ej.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Enl, den här sidan skall den anslutas två fasigt:
https://docs.elvita.se/CKH2663S_sv-SE/S015022-A520223_sv-SE/topics/D007873_sv-SE
https://docs.elvita.se/CKH2663S_sv-SE/S015022-A520223_sv-SE/topics/D007873_sv-SE
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Ja, resultatet ger att 2+3 ska användas, och att hällen get felkod ifall den ena fasen saknas.
Lite märkligt dock att du inte fick något resultat med 1+2 men det behöver vi kanske inte gräva i.
Du kan prova ifall detta räcker, eller om plint 1 går till nån boostfunktion eller annat.
Lite märkligt dock att du inte fick något resultat med 1+2 men det behöver vi kanske inte gräva i.
Du kan prova ifall detta räcker, eller om plint 1 går till nån boostfunktion eller annat.
Redigerat: