Byggahus.se
Har en befintlig dushblandare som både läcker samt att jag misstänker att backventilen är trasig då varmvarrenröret blir kallt nästan direkt så fort jag stänger av dushen. Har köpt en ny (begagnad) dushblandare och tänkte att det bara vara att byta rakt av.

160cc på både nya och gamla och kopplingarna verkar fungera. Har förstått det som att det är konformade "kopplingar" (vilket det också ser ut att vara) och att någon packning därför inte behövs. När jag monterar den nya så sluter den helt tätt på kalla siden, men på varma siden så sluter den inte helt tätt. Det sprutar ut vatten och det går att vicka ganska mycket på blandaren. Jag har dragit åt muttern så hårt jag vågar, men det tar stopp innan det sluter helt tätt.

Den gamla blandaren har haft "grundare" kopplingar och muttrarna har inte behövts dragit åt lika mycket. Misstänker att muttern på varma sidan har fått någon beläggning där den inte har "använts" tidigare och att det är det som tar stopp. Någon som har tips på en bra lösning?

Se bild där gamla dushblandaren är monterat, och nya ligger på golvet.
 
  • Värmeledningar och termostatventil under en bänk, kopplade till ett radiatorvärmesystem, mot kakel och textilt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krom duschblandare på ett kaklat golv, närbild, badrum, skugga, vattenläckage, installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TobbeTabb skrev:
Har en befintlig dushblandare som både läcker samt att jag misstänker att backventilen är trasig då varmvarrenröret blir kallt nästan direkt så fort jag stänger av dushen. Har köpt en ny (begagnad) dushblandare och tänkte att det bara vara att byta rakt av.

160cc på både nya och gamla och kopplingarna verkar fungera. Har förstått det som att det är konformade "kopplingar" (vilket det också ser ut att vara) och att någon packning därför inte behövs. När jag monterar den nya så sluter den helt tätt på kalla siden, men på varma siden så sluter den inte helt tätt. Det sprutar ut vatten och det går att vicka ganska mycket på blandaren. Jag har dragit åt muttern så hårt jag vågar, men det tar stopp innan det sluter helt tätt.

Den gamla blandaren har haft "grundare" kopplingar och muttrarna har inte behövts dragit åt lika mycket. Misstänker att muttern på varma sidan har fått någon beläggning där den inte har "använts" tidigare och att det är det som tar stopp. Någon som har tips på en bra lösning?

Se bild där gamla dushblandaren är monterat, och nya ligger på golvet.
Sitter det excentriska kopplingar på "nya"?
 
T Tompafix skrev:
Sitter det excentriska kopplingar på "nya"?
Ja, från 150cc till 160cc.
 
T TobbeTabb skrev:
Ja, från 150cc till 160cc.
Och det är inte dem som läcker?
 
T Tompafix skrev:
Och det är inte dem som läcker?
Nej, de sitter som berget i blandaren och det är tydligt glapp mellan de excentrisk och fästet/kopplingen i väggen där man också tydligt ser att det sprutar ut vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.