Byggahus.se
EddieHansson
F fribygg skrev:
Hett vatten fås sällan från urtappade bad, troligare i små mängder ur tvätt och diskmaskiner så på det viset spelar det nog mindre roll om man låter badvattnet svalna 10-15grader innan man tappar ur karet.
Den stora energibesparingen är väl om man kan ersätta karbadet med en snabb dusch
Jo där had du rätt.
 
Attitudeswe
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo där had du rätt.
Ja då hade man ju sparat 30000 på badrummsbygget med ;)
 
C cpalm skrev:
Du har nog rätt, frågan är hur stora de (i snitt, över t.ex. ett år) kommer att vara?
Just nu väldigt långt från de 4,50 du räknar med i din kalkyl. Och om den dagen kommer har man nog större problem än diskmaskinen.
Långt från 4.5? De var ju 6kr igår?
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar energipris på 605 öre per kWh den 12 juli kl. 08:00, med en veckografiik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Även om det inte är 6kr så är det stor skillnad mot 5 öre. Det här är SE3. Givetvis kör vi disk, tvätt, vvb på de billigaste timmarna. ACn får gå lite högre också för att kyla ur huset så slipper den vara på lika mycket på de dyraste timmarna.
 
  • Skärmdump av elektricitetsprisdiagram över tisdag och onsdag med en markering på 5 öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av mobilapp med graf över elpriset som varierar under olika tider på dygnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
J Joonazz skrev:
Långt från 4.5? De var ju 6kr igår?
i snitt, över t.ex. ett år skrev jag.
 
Beroende på hur besvärligt det är att starta maskinen så kan du ju lösa det genom att köra på natten med en Swichbot Bot.
 
Vad är vettigaste.
Eco program 45 grader i 3timmar (vet inte xakt men länge) eller snabbprogram 60 grader 30min? Är det mycket dyrare?
 
C cpalm skrev:
i snitt, över t.ex. ett år skrev jag.
Snitt priset över ett år eller månad är ju helt ointressant. Man väntar ju inte att diska tills nästa månad för det är dyrt? Variation över dygn är intresset däremot :)
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Hej,

Jag har timdebitering sedan två månader, kan bara intyga att skillnaden mellan dag och natt är stor på elpriset.

Har moderna disk och tvättmaskiner som jag kör nattetid idag, väntar på min elbil som kommer laddas nattetid.

Finns helt klart pengar att spara på att styra sina förbrukare till timmar när elen är billig.

För info så kommer snart elbolagen gå från timdebitering till 15minuters priser som kommer ändras vad 15 minut.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Hur brukar diskmaskiner reagera efter strömavbrott? Om de fortsätter med startat program kan man ju automatisera den gamla väldigt enkelt. Starta programmet på kvällen, bryt strömmen med ett smart relä och ställ in det att slå på strömmen på natten. För extra besparingar kör du Home Assistant som styr relät och bara slår på strömmen om Nordpools spotpris är tillräckligt lågt.

Visst, energiförbrukningen minskar ju inte men det kostar å andra sidan bara ett par hundra och du besparar miljön utbyte av en fungerande maskin. Dessutom får du faktiska siffror på vad maskinen förbrukar om du väljer ett relä med energimätning.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Den angivna skillnaden i förbrukning mellan nya o gamla maskinen skulle jag nog ta med en stor nypa salt.
Maskinerna har helt enkelt inte blivit så mycket bättre på 10 år.
Däremot så har en del maskiner ett speciellt certifieringsprogram, som dels inte diskar rent, om det är normalsmutsig disk, dels håller på och diskar i evighet. Vi hade en maskin där det speciellt stod att certifieringsprogrammet inte bör användas för diskning.
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Slumpvis dag i december:
Skall man gå på den där slumpvisa dagen så är det ju definitivt inte värt att köpa dy diskmaskin ?
Och rent generellt är ju elpriserna billigare på natten, men dyra morgon och kväll?

Spotpriser-Graf.png

Slå igång den när ni lägger er (typ 22-23 tiden ?) så kör den 3-4 h, dvs tills 2-3 på morgonen, det är ju inte då det är som högst elpriser.
Det är ju typ 07-09 på morgonen och 17-20 på kvällen man vill undvika. Att optimera de sista örena mellan typ 3-5 på morgonen lär inte bli så många kronors besparing.
 
Har inte många (de flesta?) diskmaskiner funktionen fördröjd start?
 
john68 john68 skrev:
Har inte många (de flesta?) diskmaskiner funktionen fördröjd start?
Jo många har det idag, båda våra Bosch som är 5-10 år gamla har det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Glöm eco/sparprogram och lägre temp.
Blir dåligt diskat och snart en igensatt maskin.
Diskmaskin ska diska rent och underlätta, man kan inte spara i utopi.
 
  • Gilla
Marive och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.