18 990 läst ·
42 svar
19k läst
42 svar
Ny diskmaskin 2012
Vi hade en Whirlpool som vi köpte begagnad 1991. Den har vi sen några år givit till svägerskan och den fungerar ännu! Då har både vi och hon familjer med 2 barn så man diskar ju i den dagligen , det kallar jag kvalitet!
Eller tur kanske
Eller tur kanske
Nej, vad tråkigt!
Mina erfarenheter är:
I alla år har vi kört med Bosch/Siemens och varit nöjda. Maskiner om hållit i 20 år.....Men den senaste diskmaskinen höll inte länge. Verkar vara sämre kvalitet nu.
Så jag håller med om Miele! Vilken Kvalitet! Tyckte det var lite "löjligt" med folk som bara köpte Miele tidigare, men nu är jag själv sån! Vi passar alltid på när det finns extrapriser och det blir billigare i längden än att köpa ny billiga produkter hela tiden.
Min enda invändning är besticklådan i diskmaskinen. Lite jobbig att lasta.
Mina erfarenheter är:
I alla år har vi kört med Bosch/Siemens och varit nöjda. Maskiner om hållit i 20 år.....Men den senaste diskmaskinen höll inte länge. Verkar vara sämre kvalitet nu.
Så jag håller med om Miele! Vilken Kvalitet! Tyckte det var lite "löjligt" med folk som bara köpte Miele tidigare, men nu är jag själv sån! Vi passar alltid på när det finns extrapriser och det blir billigare i längden än att köpa ny billiga produkter hela tiden.
Min enda invändning är besticklådan i diskmaskinen. Lite jobbig att lasta.
Man vill ju inte säga "vad var det jag sa", men.. Cylinda är sk-t.legul skrev:
Diskmaskinen åkte ut direkt
Mielen är en DRÖM så här långt.
Har ägt en, ja nu kommer jag inte ihåg vad den hette då det var 36 år sedan den köptes, en bänkmaskin som inte hade nån pump för vattnet ut. Värdelös apparat som fick kastas efter 2 år till förmån för en Indesit som vi var rätt nöjda med i 8 år, då bytte vi kök och köpte en Miele. Den höll 9 år och ersattes av en Bosch som också höll 9 år, därefter blev den en Bosch igen som bara krånglade. När den var 5 så byttes den mot en Bauknecht, främst för att den hade 5 års garanti. Funkar fortfarande, trots att luckan flexar, men det verkar ju inte ha någon betydelse för funktionen.
Säkrast verkar vara att köpa billiga vitvaror och förvänta sig att de ska dö efter några år. Då känner man sig som en vinnare om grejorna håller mer än några år. Medans man känner sig som en loser när Mielen dör en vecka efter att garantin gått ut.
Har man billigare vitvaror blir inlåsningseffekten mindre om man vill ändra om i köket. Det kan nog kännas motigt att slänga ut en 1 år gammal diskmaskin för 10000:- för att man vill ha en vit istället för en rostfri, medans det känns helt ok om diskmaskinen kostade 3000:-.
Har man billigare vitvaror blir inlåsningseffekten mindre om man vill ändra om i köket. Det kan nog kännas motigt att slänga ut en 1 år gammal diskmaskin för 10000:- för att man vill ha en vit istället för en rostfri, medans det känns helt ok om diskmaskinen kostade 3000:-.
Vi har en Bosch från 1998 (14 år nu) som gick sönder och dömdes ut av en reparatör som menade att det var för dyrt att laga då den inte skulle hålla så länge till. Jag fixade den själv med en lödpenna och reservdelar från Elfa för 63kr. Det var 5 år sedan och den håller ännu. Det går inte att byta program på den för knapparna har slutat reagera när man trycker på dem så den kör alltid på 55 grader men den diskar fortfarande alldeles utmärkt. Så även billighetsmaskinerna kan man ha tur med ibland.
Hej
Ja maskiner kan krångla. Hur gick det med eran ASKO blev felet avhjälpt och har den hållit sen?
Mvh Johan
Ja maskiner kan krångla. Hur gick det med eran ASKO blev felet avhjälpt och har den hållit sen?
Mvh Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden