Byggahus.se
Hej!
Ngn som målat med nordsjö Tinnova VX?
Det skall vara samma färg som Demidekk optimal säger de i färgaffären som säljer både Demidekk och Nordsjö. Kom gärna med synpunkter om färgen....
 
Har haft måleifirma och använde Tinnova VX en gång.
Färgen bygger på att vädret är optimalt d.v.s inget regn eller fukt, då rinner färgen av fasaden. Så länge solen skiner och du ej målar innan morgondaggen lagt sig skall den fungera.
 
Tack för svaret. Står nu "live" o målar, och fint väder är det. solen bestämmer tempot.
Jag upplever färgen som relativt lättmålad, och att det går bättre med mycket färg i penseln, men mina slutsatser betyder inget nämnvärt då jag bara kan jämföra med inomhusfärg.
Hur länge bör jag vänta tills slutstrykningen(andra strykningen)?
Övrigt:
Har ni ngn uppfattning om hållbarhet? mögeltillväxt? mm?
I färgaffären sa de att de rekomenderade den framför Demidekken med avseende på priset och att grundningen var mindre omfattande. Annars skulle de vara lika...åsikter?

Jag målar just nu friggeboden(nybyggd) funkar detta bra och jag inte hör ngt negativt så kommer också huset målas med denna framöver...kom gärna med era synpunkter tack..................
 
När det är så varmt som det är kan du måla imorgon igen ;)
 
Jag har målat vår sommarstuga med Tinova VX för 3 år sedan och det ser fint ut, än så länge. Nu är 3 år en mycket kort tid så någon slutsats kan man kanske inte dra av det.

Jag väljer att måla vårat hus med samma färg Tinova VX då jag sparar in en strykning grundfärg. Inte så mycket för pengarna utan mest för det mindre arbetet :)

VX:en suger in mycket bra i virket och det gäller att vara generös med färgen vid första strykningen, det kommer du att märka. Jag tycker färgen är lättmålad och det är bra att den är vattenburen (ett måste) då rengöring med lacknafta inte är en rolig sysselsättning.

Jag har även målat ett annat hus med Demidekk och det går bra det med, men då krävs grundmålning.

Om 10-15 år vet jag om färgen var bättre- lika bra eller sämre än Demidekk, då jag målat mitt hus första varvet ungefär samtidigt som mina vänner målade sitt.

Det jag ogillar med Demidekk är deras oseriösa säljare som hävdar att den ska hålla i 18 år innan ommålning behövs. Vår säljare av Nordsjö är mer realistisk och säger att Tinova VX kan behöva målas igen om 10 år eller mer beroende på hur utsatt färgen suttit, och hävdar att Demidekk är ungefär likvärdig. Han som säljer Nordsjö är målare och har erfarenhet av de flesta färger.

I övrigt vill jag varmt rekomendera att ni köper bra penslar och vårdar dem noggrant. Finns inget värre än att måla ett helt hus med dåliga penslar :-/
 
Tack för dessa åsikter, stämmer bra med den uppfattning jag fått efter att nu målat friggeboden 1 varv...suger som sjutton.
Penslar ja...hade ju lite "byggmaxpenslar" hemma , de var ingen höjdare så tills jag ska måla "riktiga" uset så får jag införskaffa lite kvalitetspenslar.
Tycker att även om färgen suger in bra så täcker den helt fantastiskt..är en så länge mer en nöjd.
 
Det fina med att måla med Tinova VX var att vårat hus fick vi åka till fabriken och "grundmåla" brädorna innan de bygger elementen. Då var valet ännu lättare då huset kommer att vara målat ett varv med rätt fasadfärg redan då det ställs upp (tack vare att VX:en täcker så bra redan första varvet). Då detta ska ske i början på Oktober så ville jag undvika att måla då, eftersom det blir för fuktigt och kanske också för kallt för ett bra resultat. Det vi har kvar då huset kommit upp är att olja in ändträ då det ska kapas i fabriken samt eventuell komplettering.

Mycket behagligt att måla brädor liggande istället för vinglande på en stege.  ::)

Jag köpte 5 kvalitetspenslar ca 100-130:-/st och en extra pensel på Biltema för 22.90, mest för att prova skillnaden. Man kan snabbt konstatera att man får det man betalar för. Biltema penseln kanske duger om man ska måla en kaninbur el dyl men absolut inget större :)

Då man använder VX ska man, som redan påpekats, undvika att måla i fuktigt väder då den är mycket känslig för fukt som jag upplevt det. Nu på vårkanten så blir det inget problem men under sensommaren och hösten bör man vara noga med att måla i rätt väder. På min sommarstuga målade jag staketet på altanen en solig och fin dag i slutet på Augusti, udner natten kom daggen och det blev blåsor/prickar av fukten på altanräcket :( Så där får man göra om målningen (om man är noga som jag)
 
Började måla med Tinnova VX igår. Är imponerad över hur lättstruken den är samt täckningsförmågan. Vi ska måla om brunt till vitt och man kan ana den bruna färgen på vissa ställen och detta efter bara en ordentlig strykning.
Den ska även enligt försäljaren även fästa både på alkrylat, alkyd och lasyr. Vi får väl se. Har alla tre på huset så vi skrubbade ordentligt innan. Betvivlar att den kommer att fästa på lasyren men den som lever får se. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.