2 885 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Nödström
När jag kör på nödströmen från växelriktaren så låter cirkulationspumparna mer illa än vid vanlig ström.
Är det ok, kan det vara skadligt i längden?
//Anders
Är det ok, kan det vara skadligt i längden?
//Anders
Det är för att du använder en modifierad sinusvåg vilken dom billigare transformatorerna har, pumpen klarar sig nog, men akta dig för att koppla in switchade nätagg, typ datorer platt-tv mobilladdare eller i stort all elektronik kan ta skada om man har otur..
Precis som ichgary skriver beror ljudet på att din omformare inte levererar sinusvåg utan något mer åt fyrkantshållet. Det innebär elektriskt sett att det finns en massa övertoner och det är dessa du hör. Jag har svårt att tänka mig att pumpen ska ta illa vid sig för det, jag har själv i 15 år använt en Mascot omvandlare som backup till en Danfoss 1-fas pump och det har fungerat bra.
Tack för svaren.
Vad tror ni kan jag även koppla in shuntautomatiken på nödströmen?
// Anders
Vad tror ni kan jag även koppla in shuntautomatiken på nödströmen?
// Anders
Jag köpte en APC ups på dustin för dator (1200spänn) kopplade till ett bilbatteri och kör solanläggning,vedpanna, shuntautomatik, 3 st cirkpumpar + laddomat - funkar!
Tror att min är i minsta laget om man nu ska köra allt på engång långa stunder men vi brukar endast ha strömavbrott på 10-20 min och man brukar kanske inte köra pannan hela dagarna. Skulle idag tagit i lite kanske lite större ups och ett par 120 Ah batterier.
Tror att min är i minsta laget om man nu ska köra allt på engång långa stunder men vi brukar endast ha strömavbrott på 10-20 min och man brukar kanske inte köra pannan hela dagarna. Skulle idag tagit i lite kanske lite större ups och ett par 120 Ah batterier.
Klicka här för att svara