När jag kör på nödströmen från växelriktaren så låter cirkulationspumparna mer illa än vid vanlig ström.
Är det ok, kan det vara skadligt i längden?

//Anders

Det är för att du använder en modifierad sinusvåg vilken dom billigare transformatorerna har, pumpen klarar sig nog, men akta dig för att koppla in switchade nätagg, typ datorer platt-tv mobilladdare eller i stort all elektronik kan ta skada om man har otur..

C
Det finns växelriktare som ger avsevärt finare utspänning, men dom är precis lika mycket dyrare som dom är bättre, dvs massor.

Precis som ichgary skriver beror ljudet på att din omformare inte levererar sinusvåg utan något mer åt fyrkantshållet. Det innebär elektriskt sett att det finns en massa övertoner och det är dessa du hör. Jag har svårt att tänka mig att pumpen ska ta illa vid sig för det, jag har själv i 15 år använt en Mascot omvandlare som backup till en Danfoss 1-fas pump och det har fungerat bra.

Tack för svaren.
Vad tror ni kan jag även koppla in shuntautomatiken på nödströmen?
// Anders

Jag är tveksam att det kommer hålla i längden.. Elektronik somsagt, det är en chansning fast det finns säkert många som gör så..

Jag köpte en APC ups på dustin för dator (1200spänn) kopplade till ett bilbatteri och kör solanläggning,vedpanna, shuntautomatik, 3 st cirkpumpar + laddomat - funkar!
Tror att min är i minsta laget om man nu ska köra allt på engång långa stunder men vi brukar endast ha strömavbrott på 10-20 min och man brukar kanske inte köra pannan hela dagarna. Skulle idag tagit i lite kanske lite större ups och ett par 120 Ah batterier.

Helt klart en bra lösning.. Jag har en 1kW UPS ståendes som var tänkt att bli något dyligt i framtiden :)

ichgary skrev:
Helt klart en bra lösning.. Jag har en 1kW UPS ståendes som var tänkt att bli något dyligt i framtiden :)
Var fick du tag iden? Har inte hittat så stora kostar den skjortan eller?:wow:

Dom bytte ut UPS:en i ett server-rum på jobbet, fullt fungerande, fast den hade blivit lite för liten :)

Dom ligger väl på mellan 3-4.000:- nya..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.