Frågan är väl om inte en plåt kostar nästan lika mycket som en ny spegel.

hempularen skrev:
Frågan är väl om inte en plåt kostar nästan lika mycket som en ny spegel.
Kostnaden är inte frågan, trasigt tätskikt är värre.

Kan jag använda mig av renoveringsgips på ramen och i bakkanten av nischen?

Ja, om du har någon annan skiva som underlag. Annars bör du köra med vanlig gips.

Tänkte mest på bakkant eftersom nischen blir så grund annars. Där är ju spånskivan som sitter mot andra rummet så att säga.

Då är det inga problem.

Har byggt nischen nu och håller med tätskiktet. Men hur ska jag göra med hörnen? Känns lite overkill att köpa fyra innerhörn och fyra ytterhörn för den lilla delen. Ska jag försöka klippa till tätremsor och lägga i/över hörnen?

Om det föreskrivs rikiga inner- och ytterhörn av leverantören så tycker jag absolut att du ska sätta dessa. De nya täta remsorna kan vara ganska svåra att få till, inte som de gamla lättvikta remsorna.

Det föreskrivs ju inner- och ytterhörn i golvvinklar, men tror ingen tänkt på en liten inbyggd hylla. Har både tätremsor och fiberremsor att använda annars. Innerhörn för 90:- och ytterhörn för en okänd summa som jag inte har koll på nu, där de ändå kommer att lappa över varandra en massa, eftersom nischen bara är 8 cm djup.
Håller som sagt på med detta nu och har minst 5 mil till närmaste återförsäljare på hörnen, inte säker på att de har ytterhörnen dock då jag inte såg dem på nätet.

Den nedersta vinkeln i nischen är ju i och för sig att betrakta som en golv/väggvinkel.. Men om du får till det bra med tätremsorna så tycker jag du kan köra på det, även om jag själv nog hade tagit smällen och fixat riktiga hörn. Undvik fiberremsorna helst, för du har väl gips bakom? De är mindra täta, och fuktbelastningen kommer bli stor därinne.

Får fundera lite, kanske att snickaren som fixade tätskiktet har några hörn hemma, för då blir det närmare än att åka till närmaste Beijer,
Ja det är gips bakom.

Det fick bli tätremsor i överlapp för att täcka innerhörnet, vilket funkade bra. Sen tog de slut så det blev fiberremsor på ytterkanterna. Dock vet jag inte hur vi ska lösa ytterhörnen på nischen. Frågan är egentligen om man måste ha något speciellt där.

Ja, det är lika viktigt där som i innerhörnen.

Okej, har snart lagt andra lagret utan något speciellt på ytterhörnen nu iaf.

Då tycker jag att det är hög tid att remsa även ytterhörnet.. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.