Y
J JonniK skrev:
Undersöker smarta lås till huset. Önskar något att kunna integrera i homeassistant och då dyker Nimly upp som en tänkbar kandidat.
Förstår att touch varianten kan fungera sisådär i blött väder, intressant med deras nya Code Pro.
Fungerar den fortfarande till belåtenhet? Någon som integrerat nimly i homeassistant mha zigbee modulen?
Yes, funkar fint med z2m

• Gilla
JonniK
  • Laddar…
Nya låset har uppfört sig finfint, men gjorde en annan upptäckt idag.

Låset rapporterar att det är strömsatt av "DC Source", vilket är fel, sitter bara vanliga AA-batterier i det.

Ser ut att vara en bugg i Zigbee-modulen, tittar man på rådatan ser det ut såhär

[7/15/2026, 10:20:04 AM] zhc:tz: Read result of 'genBasic': {"powerSource":4}

powerSource 4 betyder att den har "fast" strömförsörjning. Eftersom den kör på batterier ska den rapportera 3 istället.

Kan leda till att batterierna tar slut mycket fortare. Har mailat Nimly, får se om det finns en firmware-uppgradering...

• Gilla
fam-lundborg och 4 till
  • Laddar…
M mrmlz skrev:
[bild]

När jag låser upp flyttas låsvredet ... Oklart om det finns ett läge när den är olåst och vredet ändå står i "låst".
I sin ofantliga visdom har de valt att plocka bort dörrvredet i Pro-versionen.

Så man får välja mellan Pro-funktionaliteten (mest fingeravtryck) eller att kunna se om dörren är låst.

Men du som faktiskt har ett med vred, kan du se om vredet mekaniskt är kopplat till låskolven eller om det bara är en elektronisk indikator? Det vill säga, om man låser med vredet när batterierna är ur, vad händer då?

erikhhhhhhhhhh erikhhhhhhhhhh skrev:
I sin ofantliga visdom har de valt att plocka bort dörrvredet i Pro-versionen.

Så man får välja mellan Pro-funktionaliteten (mest fingeravtryck) eller att kunna se om dörren är låst.

Men du som faktiskt har ett med vred, kan du se om vredet mekaniskt är kopplat till låskolven eller om det bara är en elektronisk indikator? Det vill säga, om man låser med vredet när batterierna är ur, vad händer då?
Flyttade fram mitt batteribyte så jag kunde testa.

Med batterierna ur verkar låsvredet inte göra så mycket. Mitt lås låser ju direkt när man stänger dörren och om jag vred vredet till "öppet" och gick ut på utsidan så var dörren fortfarande låst.

Man har ju fysisk nyckel från utsidan om batterierna är döda.

M mrmlz skrev:
Flyttade fram mitt batteribyte så jag kunde testa.

Med batterierna ur verkar låsvredet inte göra så mycket. Mitt lås låser ju direkt när man stänger dörren och om jag vred vredet till "öppet" och gick ut på utsidan så var dörren fortfarande låst.

Man har ju fysisk nyckel från utsidan om batterierna är döda.
Tack för att du testade!

Y Yojimbo22 skrev:
Yes, funkar fint med z2m
Men då funkar det inte med appen va? Eller har de fixat så det kan lämna data till både den egna appen och HA?

Y
tveksamt tveksamt skrev:
Men då funkar det inte med appen va? Eller har de fixat så det kan lämna data till både den egna appen och HA?
Tror inte det fungerar nej. Man kan bara ha låset kopplat till en zigbee gateway åt gången tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.