Byggahus.se
A Axel98 skrev:
Hej!

Jag behöver verkligen råd.

Jag har precis köpt ett hus där tidigare ägare rökt inne i många år. Så det är nikotinskador.

Någon som har erfarenhet att detta och kan ge lite råd för att få bort nikotinet och lukten. Det är ett hus på 70 kvadrat. På nedre plan är det treetexskivor och på ovanvåningen är det gips.

Min tanke är att riva bort treetexen då jag misstänker att där är mycket lukt i dom? Sedan sätta gips istället. Sedan behandla tak och dörrar med basiskt tvättmedel och spärrmåla de ytor man tvättat.

På ovanvåningen tänkte jag ta bort alla tapeter och tvätta gipsen och spärrmåla.

Nu till mina frågor.

Tror ni detta är ett sätt som skulle kunna fungera eller har ni andra tips?

Rekommenderar ni att man spärrmålar även dom nya ytskikten?

Rekommenderar ni att ozonbehandla och isåfall när i processen ska man göra det?

Tanken är att göra så mycket som möjligt själv.
Tack på förhand!
Köpte ett 50 år gammalt hus som var MYCKET rejält inrökt. Min fru är hyperallergisk vilket innebar att hon använde gasmask inne i huset i början, flyttade in först efter saneringen.

Vi fick en offert från en seriös saneringsfirma, de ville ha 200 000 kronor för att sanera kök och toalett, hur mycket för övriga huset (300 m2) nämndes inte. De skulle spärrmåla, spraya med vätesuperoxid, tvätta ..... gav ingen garanti.

Jag är kemist så jag frågade ut firmans tekniker vilka medel/tekniker de använde, eftersom de arbetar yrkesmässigt så får/kan de inte jobba de mest effektiva röksaneraren (Ozon).

Jag köpte en ozongenerator från Amazon för 1200 kr. Körde den i köket 2 timmar, fick stå 6 timmar. Ozon är MYCKET giftigt, men bryts ner efter en tid, tillverkarna anger att efter 2 timmar är det ofarligt, men efter att ha läst på la vi på några timmar.

Strålande resultat !!!!!! Ingen lukt (inte ens av ozon).

Jag har inte rivit bort någon tapet, inte tvättat med ammoniak o.s.v. Det som framför allt luktar heter Akrolein https://sv.wikipedia.org/wiki/Akrolein och är ganska lågmolekylär, kryper in överallt och är färglös, den har en kemisk struktur som lätt angrips av ozon. Akrolein tränger djupt in i alla framför allt porösa strukturer. Ozon är en gas som tränger i i väggar och sprickor och bryter ner de dubbelbindningar som finns i bland annat akrolein.

Körde 3 behandlingar i köket med cirka 2-6 veckors mellanrum (lukten kommer sakta tillbaka, men var sedan helt borta).

Övriga rum (8 rum) 1-2 behandlingar.

Gästrummet (10 m2) gjordes om 6 månader senare, men dumt nog med stängda dörrar, den extremt höga ozonkoncentrationen gjorde att ozonlukt låg kvar i 2 veckor, så det misstaget gjorde vi inte om.

Toaletten (2 m2) har vi också gjort om men då med öppen dörr, gick bra.

Min fru är även kattallergiker och de hade haft katt, de tog vi bort med en spray: Allergone och Ikeas luftfilter Starkvind.

Vi har nu bott i huset 1.5 år utan några problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Axel98 och 2 till
  • Laddar…
De flesta verkar nästan tro att man måste bomba sönder huset för att få det sanerat. Så illa är det inte.

I verkligheten kommer porösa ytor andas rökdoft (vilket inte är nikotin utan många olika kolväten).

Sedan kan man ju "stänga in". Så flera generationer av nedrökt tapetsering på gips, stänger man in med spärgrund och sedan tapetsera över och man kommer aldrig mer att känna någon doft därifrån.

Rädslan verkar vara en dålig rådgivare.

-obehandlad trä som listar, smygg, panel kan man spärmåla och sedan måla med täckfårg, Vill man ha obehandlad trä så får man nog byta.
-målad trä kan man tvätta eller måla om.
-heltäckningsmatta kan man våt tvätta eller bättre byta
- hård obehandlad golv kan man slipa och lacka om.
- golv som Laminat är inte porös ock kan man tvätta.
- tapeter: spärrmåla och tapetsera om.
- målad vägg/tak (oavsätt underlag) är bara att spärrmåla och måla med täckfärg.
- obehandlat murbruk eller murad vägg kan man försöka tvätta eller ozonbehandla, men det kommer nog kanske avge doft av rök. Såna detaljer kan ju förekomma vid skorsten.

I en värld där jag växte upp i Holland där rökning var mycket längre accepterad än i Sverige har jag sanerad en hel del studentrum. Det är till och med tills nu inte "förbjudet" att röka inne i hyreshus. Brukade oftast bli superbra med att måla om väggarna, tak och tvätta fönsterkarm, smyg och listar.

Lycka till.
 
  • Gilla
Axel98 och 2 till
  • Laddar…
Jobbar ju med ozonsanering dagligen så tänkte dra mitt strå till stacken ang detta. Ser flera nämner ozon här och det ÄR faktiskt väldigt bra för ta bort de lukter som ozonet kommer åt. MEN tyvärr är det ju så att röklukt sätter sig i material. Och när det trängt in i trä och plast o.s.v. så går det säkert sanera med ozon och man känner det är rökfritt dagarna efteråt. Men sedan kommer röklukten tillbaka :)
Så vid lättare röklukt t.ex. någon som rökt i kortare period så funkar det bra med bara ozon.
Men annars får man kombinera det med metoderna som skrivs i inläggen ovan.
Tvätt är som sagt viktigt. Spärrfärg funkar men man måste se till att måla varje liten centimter som man skall spärra så det är lite pilligt. Sedan brukar faktiskt de företag vi arbetar med riva ut träinredning som inte kan målas, slipa ned parketgolv (är ju bara översta delen som röken sätter sig i samt slänga ut alla plastmattor och lägga nytt golv. (Skrivit ned våra erfarenheter i denna artikel: https://www.ozonstockholm.se/ta-bort-sanera-rokluft.html dock så såg jag faktiskt lite tips i denna tråden som vi nog lägger till får hoppas det är ok ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Jag köpte en ozongenerator från Amazon för 1200 kr
Hej! kommer du ihåg vilken modell du köpte eller kan länka?
 
TRJBerg
Lite OT, men jag köpte nyligen en ozongenerator från ozonstockholm.se.

https://www.ozonstockholm.se/?gad_s...vtPcdwsdI_7SOvzLpk506EQIauuxGkccaAttuEALw_wcB

Modellen är OS4-10000. Den fungerar bra, verkar effektiv etc. Behöver den pga en brand i huset med spridd röklukt.
De har f ö en utmärkt attityd och service gentemot kunderna, hade ett mindre problem med den första och de skickade omedelbart en ny när jag skickade in den gamla (ingen avgift, fick följesedel).

De har också mindre, billigare modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.