H Hemmagubben skrev:
Tack för input. Jag har försökt komma in i webbgränssnitttet utan att lyckas, ska det fungera? Har annars en iPad jag kan använda. Det verkar dock som telldus har bättre stöd för olika enheter, stämmer det?
Ta och ladda ner appen på din ipad, den är enkel och intuitiv att använda.

H Hemmagubben skrev:
Det verkar dock som telldus har bättre stöd för olika enheter, stämmer det?
Nexa verkar bara ha support för sina egna produkter. Dock har de olika 433-mottagarna ofta samma inkråm, så det är inte otänkbart att Nexan kan styra andra fabrikat.
Annars har Telldus från start haft som idé att stödja olika fabrikat och typer av sensorer och mottagare. Tellstick stödjer exempelvis långt fler sensorer (temp/fuktighet) än vad Nexa gör.

• Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Ja, tack. Det fungerade nu. Jag försökte för några månader sedan under kanske 3 veckors tid, men fick då bara upp en dialog att jag var inloggad och skulle dirigeras vidare, men kom aldrig längre än så.
Hur är er erfarenhet av stöd för enheter i Nexa bridge? Funkar t.ex. tempsensorer utan problem, tror jag läst något om motsatsen någonstans.

Jag kör bara tempsensorerna från Clas Ohlson, 433mhz, och de funkar bra.
Övriga sensorer har jag inte provat, men vill du in på Z-wave så ska ju denna funka enligt komatibiletslistan: https://www.m.nu/sensorer/multisensor-6

Annars kör jag diverse puckar från Fibaro, Qubino, Nexa (z-wave), Danfoss radiatortermostat och allt funkar fint. :)

Tack för svar och hjälp. Jag ska ge Bridge ett nytt försök :)

Gör så, du får återkomma med resultat när du är igång :)

Någon som har räckviddsproblem? Bor i lägenhet idag utan problem men bygger ett hus och funderar om den når överallt. 86 kvm i två plan..

A antstein skrev:
Någon som har räckviddsproblem? Bor i lägenhet idag utan problem men bygger ett hus och funderar om den når överallt. 86 kvm i två plan..
Om du väljer att bara köra 433mhz-prylar kommer du nog få problem, men kör du med ett gäng z-wave så skapar de ett meshnätverk som förlänger räckvidden och inte borde vara något problem alls för dig :)
Jag kör 240 m2 i två plan och har inge problem alls, förutom med 433mhz-prylarna.

Aha, det blir ett mesh-nätverk alltså! Men då finns det hopp. Jag var otydlig med kvadratmetern ser jag, menar 86 kvm per plan.. :)

Jajjemän, så räckvidden blir bara bättre och bättre ju mer prylar man köper, det är bra att använda som argument mot sig själv ;)

Ah, men då är våra plan rätt så lika, så då kommer du klara dig galant :)

A antstein skrev:
Aha, det blir ett mesh-nätverk alltså! Men då finns det hopp. Jag var otydlig med kvadratmetern ser jag, menar 86 kvm per plan.. :)
Det lär inte bli problem, jag har samma ytor och inget mesh, fungerar utan problem

Fick hem en pluginbrytare från Neo Coolcam idag. Funkar fin-fint med bridgen, till halva priset av en motsvarande fibaro.

Kalleman83 Kalleman83 skrev:
Fick hem en pluginbrytare från Neo Coolcam idag. Funkar fin-fint med bridgen, till halva priset av en motsvarande fibaro.
Spännande, vart beställde du från?

Norlen Norlen skrev:
Spännande, vart beställde du från?
Via wish och säljaren Love one. Men finns på Ali express också.

Hade lite halvtaskig räckvidd till bl.a. dörrsensor och en switch till motorvärmare som satt långt borta med flera väggar m.m. i mellan.

Tog helt sonika och borrade ett par hål för antennerna och ställde en lodrätt och la den andra horisontellt, ca 90 grader emot de avlägsna enheterna. Funkar mycket bättre nu.

Går säkert att förfina ännu mer. Fått fram att 1/8 antenn ska vara 300 / 433 (MHz) x 0,95 / 8 = 8,2 cm

• En vit router med två modifierade röda antenner, en lodrätt och en horisontell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.