Jag ska bygga till ett tak ute, över en hönsgård i detta fall. Det kommer vara öppet på gavlarna och taket möter befintlig vägg i takets "nock". I takets nedre ände finns idag 4 st. 70x70 stolpar som från början var tänkt till upplag av en takbalk/bärlina typ. Nu är bekymret bara att jag behöver "höja" taket i nederkanten med ca 600 mm (alltså över befintliga stolpändar) för att få rätt taklutning på det hela, takets överkant är där det är. Känner mig inte trygg med hur jag bäst löser detta.
För närvarande är min idé att bygga en "vägg" 600 mm hög a la liggande fackverk med 45x70 typ såhär (OBS väldig enkel skiss):
Frågor... Hoppa ev. direkt till fråga 4. =)
1. Jag antar att kortling-alternativet till höger vore mest rätt, fast i 45 grader? Om det är en smaksak föredrar jag alt.1... men känns spontant risk för att det blir odugligt rangligt när det bara är raka snitt och 45 mm yta...?
2. Väggens bredd är totalt 7,20 m, således 1 skarv per under/överliggare (röda streck), vad jag läst ska de inte vila på upplag/stolpe (orange)?
3. De yttre stolparna har idag en överliggare med imp. 45x70 som alltså löper 90 grader horisontellt mot denna skiss, ska jag "staga" de med regel för stöd och infästning eller är det bättre att köra vinkeljärn/spikplåt överallt?
4. Finns det en bättre/enklare lösning?
Det kommer vara ett taksprång ner ca 50 cm, inget annat ska byggas ikring. Taklutningen är 15 grader.