Har fått några offerter på solceller är det nån av dom som känns vettig?

Lokalt Firma:
36st Meyer Burger 375 Watt Helsvart: Fronius Symo 12.5-3-M, Beräknad prod: 12628kWh = 234 988:-
Större inverter för eventuell utbyggnad: Fronius Symo 20.0-3-M, Beräknad prod: 12628kWh = 242 464:-
Fronius 10.0 Gen24+, Batteri BYD 10,24 kWh, Beräknad prod: 12389kWh = 282 500:-

36st REC 405 Alpha Pure, mono(HJT) Helsvart: Fronius Symo 12.5-3-M, Beräknad prod: 13483kWh= 237 124:-
Större inverter för eventuell utbyggnad: Fronius Symo 20.0-3-M, Beräknad prod: 13483kWh = 244 601:-
Fronius 10.0 Gen24+, Batteri BYD 10,24 kWh, Beräknad prod: 13228kWh = 285 000:-

36st Hanwha Q-cells Q.PEAK DUO ML G9 380 W Helsvart: Fronius Symo 12.5-3-M, Beräknad prod: 12639kWh = 198 671:-
Större inverter för eventuell utbyggnad: Fronius Symo 20.0-3-M, Beräknad prod: 12639kWh = 206 148:-
Fronius 10.0 Gen24+, Batteri BYD 10,24 kWh, Beräknad prod: 12400kWh = 240 000:-

33st Luxor Solar ECO LINE M108 HC 400 Watt Helsvart: Fronius Symo 12.5-3-M, Beräknad prod: 12148kWh = 191 194:-
Större inverter för eventuell utbyggnad: Fronius Symo 20.0-3-M, Beräknad prod: 12148kWh = 198 671:-
Fronius 10.0 Gen24+, Batteri BYD 10,24 kWh, Beräknad prod: 11918kWh = 235 658:-

Svea solar:
33st Trina Solar/Risen Solar Essential 405W: Växelriktare Huawei (står inte modell i offerten)
Beräknad prod: 12451kWh = 176 292:-
Med Huawei 15kWh batteri = 219 582:-

Solcellen.nu:
39st JA Solar 360W: Sungrow 3-fas 12 kW, Beräknad prod: 13920kWh = 215 281:-
36st JA Solar 395W: Sungrow 3-fas hybrid 10 kW, Batterie Sungrow SBR 9,6kWh, Smartmätare Sungrow DTSD-1352, Beräknad prod: 13850kWh = 311 000:-

Telge Energi:
25st 450W Eurener (MEPV 450): SAJ R5 växelriktare 12 kW Beräknad prod: 9563kWh = 186 621:-

Priserna med batterier är missvisande då jag står som ensam ägare och kan således bara göra avdrag för 50k, förutom solcellen.nu deras pris är med 50k avdrag.
Lokala firman har 2års fri support och årlig uppföljning av produktionen.

Är batteri nått att satsa på? Går fronius att ställa att den tex laddar batteriet till vissa procent på natten när elen är billig så man kan använda det när elen är dyrare på morgon och kväll?
Går det ens att räkna hem ett batteri eller är det enbart en bekvämlighet att ha el en stund om strömmen går?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om du vill ha 3-fas 400 Volt i enfamiljshuset även när ditt elnätsbolag har strömavbrott, även om du har lagringsbatteri, behöver du reservkraftomkopplare som säkerställer att du inte kör ut ström på elnätsbolagers elnät under deras strömavbrott. Enwitech har sådana för Fronius växelriktare. De kostar ca 15000 kr och är som en elcentral. Då kan du köra alla apparaet i enfamiljshuset som vanligt trots ditt elnätsbolag har sitt strömavbrott, men inte längre än att du tömmer ditt lagringsbatteri.

K
B Bylow skrev:
Är batteri nått att satsa på? Går fronius att ställa att den tex laddar batteriet till vissa procent på natten när elen är billig så man kan använda det när elen är dyrare på morgon och kväll?
Går det ens att räkna hem ett batteri eller är det enbart en bekvämlighet att ha el en stund om strömmen går?
Eftersom du är själv i hushållet säger jag nej, eftersom ditt avdrag blir begränsat till 50.

Du kan inte ställa styrning på köp och sälj i växelriktaren. Du får fixa extern styrning till det.

För att kunna använda det som backup behöver du ytterligare komponenter, reservkraftsomkopplare eller ett gäng separata uttag som är backup.

Om det ska vara lönsamt säger jag att man behöver göra av med så mycket ström att man tömmer batteriet på natten. Gärna redan på kvällen då elen är dyr (om man kör timpris)

Solcellen.nu har rätt taskiga omdömen på trustpilot, kolla dem. Urusla tom

EDIT: de kräver också förskottsbetalning enligt annan tråd här :surprised::thinking:

Redigerat:
får förhoppningsvis min anläggning installerad inom kort. Det är åtminstone hos Ecokraft/Solarwatt förseningar pga av, ja det är väl den där ryssjäveln som är roten
Ecokraft:
SOLARWATT Vision H 3.0 pure 1 glas/glas 37 x 370Wp = 13690Wp (nu tydligen 375Wp)
Växelriktare, SMA STP 10.0
Totalt 215,529 kr

Började så smått inköpsresan i december. Gjorde några ändringar och varje gång fick jag höra att "ja nu har ju euron gått upp". Som det ser ut med dagens ekonomi så känner jag att jag är glad att jag inte väntade längre. Den offert jag slutligen accepterade var daterad sista februari.

Jaja, något att jämföra med

A Arnodt skrev:
Om du vill ha 3-fas 400 Volt i enfamiljshuset även när ditt elnätsbolag har strömavbrott, även om du har lagringsbatteri, behöver du reservkraftomkopplare som säkerställer att du inte kör ut ström på elnätsbolagers elnät under deras strömavbrott. Enwitech har sådana för Fronius växelriktare. De kostar ca 15000 kr och är som en elcentral. Då kan du köra alla apparaet i enfamiljshuset som vanligt trots ditt elnätsbolag har sitt strömavbrott, men inte längre än att du tömmer ditt lagringsbatteri.
Ok. Får kolla på Enwitech.

K knightjocke skrev:
Eftersom du är själv i hushållet säger jag nej, eftersom ditt avdrag blir begränsat till 50.

Du kan inte ställa styrning på köp och sälj i växelriktaren. Du får fixa extern styrning till det.

För att kunna använda det som backup behöver du ytterligare komponenter, reservkraftsomkopplare eller ett gäng separata uttag som är backup.

Om det ska vara lönsamt säger jag att man behöver göra av med så mycket ström att man tömmer batteriet på natten. Gärna redan på kvällen då elen är dyr (om man kör timpris)
Ok, just nu lutar det åt q-cells panelerna med större växelriktare utan batteri. Dom har 86% effekt garanti efter 25år och dom dyrare panelerna har 92% men är ca 40k dyrare.

A Avarell_Dalton skrev:
får förhoppningsvis min anläggning installerad inom kort. Det är åtminstone hos Ecokraft/Solarwatt förseningar pga av, ja det är väl den där ryssjäveln som är roten
Ecokraft:
SOLARWATT Vision H 3.0 pure 1 glas/glas 37 x 370Wp = 13690Wp (nu tydligen 375Wp)
Växelriktare, SMA STP 10.0
Totalt 215,529 kr

Började så smått inköpsresan i december. Gjorde några ändringar och varje gång fick jag höra att "ja nu har ju euron gått upp". Som det ser ut med dagens ekonomi så känner jag att jag är glad att jag inte väntade längre. Den offert jag slutligen accepterade var daterad sista februari.

Jaja, något att jämföra med
Ja solcellen.nu har jag redan valt bort.

Tack för du delar med dig, verkar ha snarligt kWh/pris som det paketet jag är inne på.

A Arnodt skrev:
Bylow,
här är reservelomkopplaren Enwitec
[länk]
En sån ska man ju självklart ha om man tänker ha batteri.

Jag kommer nog lugna mig med batteri, förhoppningsvis kommer det hända mycket på den fronten inom några år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.