Dagens resultat 15 kWh. För att erhålla detta förbrukade anläggningen ca. 0,4 kWh 8-).[/quote]

Hej!

Vad har Du för värmemätare och vad har du pröjsat för den?

Andreas_Hansson skrev:
Istället för att skaffa en plattvärmeväxlare skulle jag ju kunna köra in solen i mina 2 varmvatten slingor och göra tappavarmvatten med en sån här.
[länk]

Det borde ju bli super.
Hur långt ner i tanken sitter den första slingan (förvärmningsslingan) ?

/Patrik

Majgårdarna
SMALL19.JPG

Ganska långt ner
Den är 15 meter. Det jäkliga är ju att vv slingan är topp ansluten..

Karkulla skrev:
Hej!

Vad har Du för värmemätare och vad har du pröjsat för den?
Jag har en begagnad fjärrvärmemätare Sonogyr WSF4D från Landis & Staefa.
Här finns en bild (den 4:e av totalt 5): http://www.horsensvarmevaerk.dk/maaleraflaesning.asp

Den kostade 870:- inkl. frakt och PF. Jag fick tag på den här: http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm

Just nu finns det inga värmemätare till försäljning, bara elmätare. Men skicka honom ett mejl, det kanske är begagnade värmemätare på väg in.

Andreas_Hansson skrev:
Ganska långt ner
Den är 15 meter. Det jäkliga är ju att vv slingan är topp ansluten..
Det ser ut som det är ca 1/4 av tanken under förvärmningsslingan, kanske inte helt optimalt för laddning. Men varför vill du inte ladda med VVX det borde väl vara lika enkelt att ordna. Dessutom är det bättre för skiktningen.

/Patrik

Majgårdarna
Ja det kanske är lika bra att ladda med VVX.
Jag kan ju ta in igenom ett av el patron utagen. Sen finns det ett r50 uttag uppe på tanken som man oxå kan använda.
Sen kör man med en termiskväxelventil så kan man växla mellan uttagen

kan det funka?

Har du fått någon klarhet i om det är möjligt att sätta panelerna helt plant emot väggen?

Har samma förutsättningar som dig med en gavel på kåken rakt söderut..

Nu till en kankse dum fråga men ändå.. Fungerar det inte att "sprida ut" panelerna annars? dvs en på taket öster ut, en söder på gaveln och ev en väster på taket? Borde väl fungera med någon styrning mellan? Eller blir det mer krångligt än bra?

Wizeguy skrev:
Nu till en kankse dum fråga men ändå.. Fungerar det inte att "sprida ut" panelerna annars? dvs en på taket öster ut, en söder på gaveln och ev en väster på taket? Borde väl fungera med någon styrning mellan?  Eller blir det mer krångligt än bra?
Du kommer att tappa i effekt om du sprider ut panelerna i olika väderstreck.

Östlig och västlig sol ger inte lika mycket värme/energi som sol rakt från söder. Det blir med andra ord bättre att placera t.ex. tre solfångare i söder än en i öst, en i söder och en i väst.

Och detta utan att vi ens har blandat in styrutrustning och rörlängd i det hela......

Ja, man måste ju ändå ackumulera värmen i vattentankar, så då är det bättre att köra så mycket som möjligt där det ger bäst, än att sprida ut mottagningen på ställen där det ger mindre, vid andra klockslag.

Ang solpanelslutning v g se tråden med samma namn på detta forum där jag gjorde ett inlägg om våra paneler som sitter direkt på en södervägg med utmärkt resultat. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.