Jag har en begagnad fjärrvärmemätare Sonogyr WSF4D från Landis & Staefa.Karkulla skrev:
Här finns en bild (den 4:e av totalt 5): http://www.horsensvarmevaerk.dk/maaleraflaesning.asp
Den kostade 870:- inkl. frakt och PF. Jag fick tag på den här: http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm
Just nu finns det inga värmemätare till försäljning, bara elmätare. Men skicka honom ett mejl, det kanske är begagnade värmemätare på väg in.
Det ser ut som det är ca 1/4 av tanken under förvärmningsslingan, kanske inte helt optimalt för laddning. Men varför vill du inte ladda med VVX det borde väl vara lika enkelt att ordna. Dessutom är det bättre för skiktningen.Andreas_Hansson skrev:
/Patrik
Ja det kanske är lika bra att ladda med VVX.
Jag kan ju ta in igenom ett av el patron utagen. Sen finns det ett r50 uttag uppe på tanken som man oxå kan använda.
Sen kör man med en termiskväxelventil så kan man växla mellan uttagen
kan det funka?
Jag kan ju ta in igenom ett av el patron utagen. Sen finns det ett r50 uttag uppe på tanken som man oxå kan använda.
Sen kör man med en termiskväxelventil så kan man växla mellan uttagen
kan det funka?
Har du fått någon klarhet i om det är möjligt att sätta panelerna helt plant emot väggen?
Har samma förutsättningar som dig med en gavel på kåken rakt söderut..
Nu till en kankse dum fråga men ändå.. Fungerar det inte att "sprida ut" panelerna annars? dvs en på taket öster ut, en söder på gaveln och ev en väster på taket? Borde väl fungera med någon styrning mellan? Eller blir det mer krångligt än bra?
Har samma förutsättningar som dig med en gavel på kåken rakt söderut..
Nu till en kankse dum fråga men ändå.. Fungerar det inte att "sprida ut" panelerna annars? dvs en på taket öster ut, en söder på gaveln och ev en väster på taket? Borde väl fungera med någon styrning mellan? Eller blir det mer krångligt än bra?
Du kommer att tappa i effekt om du sprider ut panelerna i olika väderstreck.Wizeguy skrev:
Östlig och västlig sol ger inte lika mycket värme/energi som sol rakt från söder. Det blir med andra ord bättre att placera t.ex. tre solfångare i söder än en i öst, en i söder och en i väst.
Och detta utan att vi ens har blandat in styrutrustning och rörlängd i det hela......
Ja, man måste ju ändå ackumulera värmen i vattentankar, så då är det bättre att köra så mycket som möjligt där det ger bäst, än att sprida ut mottagningen på ställen där det ger mindre, vid andra klockslag.
Klicka här för att svara