Byggahus.se
Worx är ganska nya på marknaden iallafall om man jämför med HQ. Visst har det varit ett antal barnsjukdomar på nya modeller med de blir färre och färre. Själva har min klippare gått 2 säsonger. Första var det en del problem vid laddning, maskinen stängde av sig i laddstationen, men efter en uppdatering av programvaran så har detta problem inte uppstått igen. Sedan dess har roboten gått felfritt.
 
Bra att de får ordning på sina problem. All konkurrens mellan företag gör gott för marknaden och för oss slutkunder.

Varför valde ni Worx framför HQ om man får fråga?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför valde ni Worx framför HQ om man får fråga?
Mitt svar har du några inlägg högre upp: gör jobbet på ett snyggt och prydligt vis, enkel att sköta. Ursprungligen var det svärmor som behövde en robot och jag visste att jag inte skulle ha tid att åka ut till henne och serva ideligen, behövde en "set and forget"-lösning med specifikationer som matchade hennes tomt vilket var vad vi fick. Eftersom den funkade så bra blev det en liknande modell till familjen året efter dock valde vi bort wifi eftersom jag bedömde det som onödigt.
 
Stickan56
E etompau skrev:
Om du vill integrera ett bevattningssystem med din klippare så kan Gardena och deras Smart-system vara en anledning till att inte välja HQ.
Gardena är ett av Husqvarnas varumärken. Men för mig är det HQ AM som gäller alla dar i veckan.

Stickan
 
Svårt att veta vad det kostar när man inte vet livslängden på investeringen. Oavsett så köper jag helst en gräsklippare där jag vet att det finns reservdelar i framtiden och närhet till service om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Jag valde Worx eftersom jag har en enkel gräsmatta och inte behövde en massa funktioner, tex guidekabel. Priset var också en viktig faktor.
 
Hej :)

Har en väldigt komplicerad tomt med tre smala strängar som klipparen skall igenom och väldigt kuperad.

Läste länge och väl och pratade med bekanta om deras klippare.

Valet blev en HQ 430X, har varit tvungen fyra gånger på två säsonger att ringa grannen och få hjälp att flytta tillbaka klipparen, detta innan jag fräste ner den andra guide kabeln.

Är i Sverige en vecka per år så tillförlitlighet är ett måste för mig, och är bekvämt att kunna hålla koll på klipparen via Automover Connect.

Min slutsats är HQ och inget annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Min slutsats verkar vara att det är HQ som gäller om man vill ha det bästa. Om man bortser från priset.
De stora anledningen att välja något annat verkar vara priset. Ingen fel i det.

Synd att ingen har kommenterat som har gjort samma resa men valt en Robomow Rs 625 Pro eller likande i stället för HQ.
För de är likvärdiga i pris så priset kanske inte har varit en stor faktor.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Min slutsats verkar vara att det är HQ som gäller om man vill ha det bästa. Om man bortser från priset.
De stora anledningen att välja något annat verkar vara priset. Ingen fel i det.
Som jag ser det är det ett mycket märkligt resonemang, att bortse från pris vs vad det är för något man vill ha i form av prestation i detta fall. Klippa viss yta tillförlitligt och med bra resultat. Tycker frågan är konstigt ställd.

Ungefär som om man skulle fråga Om "money is not an issue"...
- varför inte välja en Hummer istället för en vanlig SUV för att åka och handla på köpcentret?
- varför inte välja en Tesla istället för en Nissan Leaf för samma ändamål som ovan?
- varför inte välja en Hilti TE2-M istället för en billig Jula-borrhammare för att bila ner källarväggen?

Här är ett segment av vår trädgård (finns två till), det är tidigt på säsongen och gräset börjar se riktigt frodigt och fint ut även på de delar som såddes i litet förra året. Slingan ska justeras litet - vill ha mer gräs istället för rabatt och grejer att trimma i onödan-, som alltid behöver den lilla Worx-maskinen specad för 800 kvadrat bara köra ett enda pass à ca 1,5 - 2 timmar en gång om dagen fem dagar i veckan för att hålla perfekt skick. Under absolut maxtillväxt kanske jag låter den köra två pass varannan dag. Därmed noll problem med "hjulspår" som kan komma om man har extremt långa drifttider osv, plus att jag som sagt inte vill att roboten ska vara ute och klippa och störa trädgårdslivet mer än just ett par timmar om dagen. Kan garantera att ingen HQ, Gardena eller vad som helst kan slå ett perfekt resultat i detta fall. Det blir inte bättre, inte driftssäkrare än nära nog 100% i detta fall. Någon gång på hösten kan den köra fast på ett nedfallet äpple i "perfekt" storlek på väg hem via slingan, annars noll bekymmer.

Trädgård med frodigt gräs, träd och grill intill träveranda, tidig vår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


__
PS. Det jag möjligen skulle önska vore en maskin som kan klippa kanten litet snävare mot fasta hinder. Vet att Robomow har detta, även några nyare Worx-modeller som i princip skulle räckt till den yta jag har < 600 m2. Men det är petitesser.
 
Redigerat:
Stickan56
Maxwells demon TotalControl skrev:
Min slutsats verkar vara att det är HQ som gäller om man vill ha det bästa. Om man bortser från priset.
De stora anledningen att välja något annat verkar vara priset. Ingen fel i det.

Synd att ingen har kommenterat som har gjort samma resa men valt en Robomow Rs 625 Pro eller likande i stället för HQ.
För de är likvärdiga i pris så priset kanske inte har varit en stor faktor.
Mycket pengar för en HQ? Kanske det. Men dyrt, är bara det som inte är värt pengarna.

Stickan
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
@Harald Blåtumme Tycker inte frågan är konstigt ställd på något sätt.
Din biljämförelse tänker jag inte kommentera.

Okej det låter ju bra att den klipper och är 100 när det gäller tillförlitlighet.
Dock så verkar de inte så bland alla olika trådar här. Men skitsamma.

Då har vi hållbarheten/byggkvaliten kvar samt tillgång på reservdelar och service nu och en bit in i framtiden kvar att jämföra.

Egentligen behöver jag inte bli övertygad längre. Då jag hittat en installatör av HQ som även har vinterförvaring med service. Bra koncept!

  • Hämtning på plats
  • Förvaring
  • 3 laddningar
  • Rengöring
  • Utkörning när säsongen börjar
  • Service
  • Avtal
I servicen gör vi följande:

–Service protokoll.
–Datortest av samtliga funktioner
–Autocheck inkl analys av klippstatistik
–Batteritest
–Smörjning
–Uppdatering till senaste version av programvara
–Noggrann rengöring
–Översikt av gummitätningar i chassi
–Byte knivar
–Kontroll av lager i klippsystem och hjul
–Kontroll lyft och krocksensorer
–Kontroll ladd, kontaktbleck på robot och ladd station
–Kontroll karossupphängning
–Kontroll display och huvudströmbrytare
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Mycket pengar för en HQ? Kanske det. Men dyrt, är bara det som inte är värt pengarna.

Stickan
Kloka ord!
 
Men om det är en tjänst du vill köpa så är det ju en helt annan sak Frågan handlar då inte längre om vilken maskin vi talar om utan om tjänsteleverantörens åtaganden.

Jag kan absolut förstå om man väljer att leja bort installation och service av robotanläggningar men då talar vi om andra saker än att välja maskin X eller maskin Y för given uppgift.

Kanske förstår jag vad du är ute efter bättre nu, och innebörden av "money not an issue" - du vill leja bort hela rasket och då kan det absolut vara så att utbudet av tjänster är större inom HVA-sfären.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej tjänsten är bara bonus. Hade Worx haft den tjänsten så hade det inte blivit en Worx för det.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej tjänsten är bara bonus. Hade Worx haft den tjänsten så hade det inte blivit en Worx för det.
Det är litet som svärmor för min del ute på landet, det är jag som stått för installation, service och underhåll av hennes anläggning. Någon timme per år får jag offra på det varav 95% handlat om att finjustera begränsningstråden efter önskemål och att laga obetänksamt lagda snitt med spaden etc... vilket inte ingår i ditt serviceavtal verkar det som. Byte av knivar och vinterförvaring, kolla av sensorer uppgradera mjukvara etc är en baggis vad gäller Worx, räknar inte ens detta så jag skulle själv ha svårt att motivera mig att betala en enda spänn för detta om jag vände mig till en servicefunktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.