Tjena

Ska köpa mig en batteridriven mutterknackare och dregglat en del över en Makita BTW450. Frågan är bara om den går att använda till att byta däck? Någon som vet?

Det går bara bra så länge du håller dig till "normala" fordon, dvs sånt man kör med B-kort. Investera gärna i en lämplig momentstav så du inte drar hjulbultarna för hårt.

Eller kanske räcker det med en BTW251? Den har "bara" 230Nm i vrid jämfört med 440 som 450 har.

Finns det någon anledning förutom priset att inte välja 450?

Jag har inte sett nån spec för normala hjulbultar som varit över 135Nm.
450 är mycket klumpigare tyngre och starkare, analysera behovet och välj utifrån det.

Precis som Gilbert säger så ligger nog max moment för personbilar runt 135Nm. Dock behöver du ofta mycket mer än detta för att lossa bultar. Speciellt efter vintern. Att använda lite kopparpasta på gängorna (alupasta för alufälgar) minskar detta problem.

Specade 230Nm tror jag kan bli för klent ibland, jag hade satsat på den större maskinen. Eller varför inte en 230V-maskin?

Du måste upp på den med 440Nm för att få loss däcken.

Jag fick loss mina med slagskruvdragaren (BTD140) efter att ha kört med kopparpasta när jag bytte senast. Gången innan hade jag inte kopparpasta och då fick jag verkligen inte loss dem. Så pastan gör skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.