3 780 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Murarfråga!
Hej, jag ska mura upp två st fyrkantiga pelare. Jag tänker använda lecablock. Pelarna ska hjälpa till att stötta upp en balkong med betonggolv. De ska ersätta två pelare murade av fasadtegel, vilka idag är ca 25 x 25 cm. Höjden blir 250 cm.
Mina frågor:
1. Hur bör jag dimensionera pelarna - skiljer det något i hållfasthet mellan fasadtegel och lecablock? Eller kan jag använda liknande dimension, 25 x 25?
2. Vilket håller bäst - att mura med en stor sten per skift, eller lägga två parallella smalare stenar per skift (växelvis åt ena resp. andra hållet förstås)? Eller spelar det ens någon roll?
3. Bör jag armera på något sätt, och i så fall hur?
Tacksam för svar, gärna snart...
Mina frågor:
1. Hur bör jag dimensionera pelarna - skiljer det något i hållfasthet mellan fasadtegel och lecablock? Eller kan jag använda liknande dimension, 25 x 25?
2. Vilket håller bäst - att mura med en stor sten per skift, eller lägga två parallella smalare stenar per skift (växelvis åt ena resp. andra hållet förstås)? Eller spelar det ens någon roll?
3. Bör jag armera på något sätt, och i så fall hur?
Tacksam för svar, gärna snart...
...och nu kom jag på en sak till, bara därför att:
Mura med 19 x 19 x 59-lecablock som man ställer på HÖJDEN - är det en så dum idé som det låter, eller är det inte så tokigt som det låter?
Mura med 19 x 19 x 59-lecablock som man ställer på HÖJDEN - är det en så dum idé som det låter, eller är det inte så tokigt som det låter?
puff puff... inga idéer?
Tryckhållfastheten för frostbeständig tegel är betydligt högre än leca. Normala lecablock brukar vara specade för 3 MPa och fasadtegel runt 15 MPa fast med variationer på +/- 3 MPa eller där ikring.
Mura lecastenar på högkant känns mest krångligt att få bra då det är väldigt svårare att mura ordentligt i lod när man gör så.
Det kan jag iallafall bidra med.
Mura lecastenar på högkant känns mest krångligt att få bra då det är väldigt svårare att mura ordentligt i lod när man gör så.
Det kan jag iallafall bidra med.
Redigerat av moderator:
Tack MaxPax!
Ja det där med att ställa på höjden var nog mest för att få lite reaktioner :sly:
OK, stor skillnad, men man bygger ju hela husgrunder av leca? Borde inte två pelare räcka för att hålla uppe en stackars balkong då (som dessutom ju är fastgjuten i husväggen)?
Ja det där med att ställa på höjden var nog mest för att få lite reaktioner :sly:
OK, stor skillnad, men man bygger ju hela husgrunder av leca? Borde inte två pelare räcka för att hålla uppe en stackars balkong då (som dessutom ju är fastgjuten i husväggen)?
Jag skulle vara tveksam om det skulle vara säkert, man vill ju inte att balkongen ska rasa....
Varför inte gjuta två pelare och procenta i lecakulor för att få ned vikten på betongen för att underlätta formbygget.
Armeringen skulle ju bli lättare att lösa då också.
/ATW
Varför inte gjuta två pelare och procenta i lecakulor för att få ned vikten på betongen för att underlätta formbygget.
Armeringen skulle ju bli lättare att lösa då också.
/ATW
Hur menar du?
3 MPa tryckhållfasthet är på ett ungefär i lättfattliga termer 300 ton per kvadratmeter, så en pelare av leca på 25x25cm ligger teoretiskt på runt 9,5 tons tryckhållfasthet. Sedan finns ju andra aspekter som är viktiga, murar du som en kratta så kan lasterna leda till påkänningar som inte tryckhållfastheten kan kompensera för. Rakt och fyllda fogar!
Angående ArneTW's inlägg:
"Procenta i lecakulor" = Blanda betong och lägga till lecakulor för att få lägre vikt. Betong väger mycket och en stående gjutform behöver byggas mycket kraftig för att klara det trycket, speciellt i botten.
Armering blir svårt med murningen, stående armering är att föredra och det blir lättare med betongpelare då man kan naja ihop fyra stående järn i formen och sedan gjuta.
Nu är jag ingen expert på just balkongpelare så ta inte mina reflektioner som absolut fakta, prata med en byggnadskonstruktör som kan räkna på det och vet precis vilka faktorer som behöver beaktas.
Angående ArneTW's inlägg:
"Procenta i lecakulor" = Blanda betong och lägga till lecakulor för att få lägre vikt. Betong väger mycket och en stående gjutform behöver byggas mycket kraftig för att klara det trycket, speciellt i botten.
Armering blir svårt med murningen, stående armering är att föredra och det blir lättare med betongpelare då man kan naja ihop fyra stående järn i formen och sedan gjuta.
Nu är jag ingen expert på just balkongpelare så ta inte mina reflektioner som absolut fakta, prata med en byggnadskonstruktör som kan räkna på det och vet precis vilka faktorer som behöver beaktas.
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara