I fjol drabbades vi för första gången av sork i trädgården och det var otroliga mängder hål och högar. Även i utkanten av det som vi använder som tomt dök det upp jordhögar överallt, i gräsmattan var det fullt med hål.
Dumt nog köpte vi skrämmor och saxar som förstås inte hjälpte ett dugg. Ett tag kändes det som om vi var invaderade av en fiende vi inte rådde på.
Jag tog lövblåsen och satte en plastslang till utblåset och körde ner avgaserna i hålen, dessutom köpte jag kalciumkarbid och satte ner i hålen, vattnade. Det fungerade just där och då.
Jag fick bort dem ur själva trädgården men på hösten insåg jag att det är en omöjlig uppgift att eliminera dem från tomten, de var överallt. Vi bor på landet så jag pratade med grannarna och alla hade samma bekymmer. Åkrar och ängar längs vägen var också invaderade.
Jag vet att det brukar talas om sorkår ibland och jag letade information om vad som utlöser denna abnorma och hastiga spridning men framförallt, vad avslutar den? För det är inte så att har man en gång fått sork är det något man får leva med. Hittade inget alls...
Vintern kom, en varm vinter förövrigt och på våren fanns inte ett endaste spår av dem kvar. De är borta och jag har ingen som helst aning om vad som orsakade invasionen så plötsligt och varför de lika plötsligt var borta.