7 383 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Möss på vinden.
Sida 1 av 2
Hej
Bor i en tvåvåningsvilla där våning två är mindre. Vi har garage ansluten till huset. Stående panel på hela huset.
Möss tar sig fram på något sätt upp till garagevinden och sedan även på den del som är tak för vån1 och golv för vån 2.
Vet inte exakt hur de tar sig upp.
Har en elektronisk mössskrämmare i vinden men det hjälper inte.
Musfällor är jobbiga att kolla alltid.
Hur kan man hindra möss att ta sig upp?
Vad kan man göra åt det?
Tack
Bor i en tvåvåningsvilla där våning två är mindre. Vi har garage ansluten till huset. Stående panel på hela huset.
Möss tar sig fram på något sätt upp till garagevinden och sedan även på den del som är tak för vån1 och golv för vån 2.
Vad kan man göra åt det?
Tack
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
209 kr inkl moms
359 kr
Läs mer
För att fällan ska vara godkänd får man inte ha vätska i den för att mössen ska drunka utan du ska kolla till den 2 ggr per dag och då släppa ut dom någon annanstans eller ha ihjäl dom. De flesta skulle jag tro ändå använder vätska så att de drunkar och sen så tömmer man den kanske en gång per säsong eller så...
Tack @Marsman80 och @hapazard. Förstod det. Vill inte hantera levande möss och vill absolut inte slå ihjäl dem. Det vore bra att kunna hindra dem att komma upp på något vis. Vinden är ovanpå garaget där vi har bilen som vi inte använder så ofta, så att titta två ggr om dagen är helt uteslutet. Ha en bra dag.
Jag har samma problem. Brukar ringa Nomor och de lägger ut gift utanför huset vilket resulterar i att det är i princip musfritt hela vintern efter det. Har försökt med olika alternativ. Försökt fånga var de tar sig in genom att sätta upp övervakningskameror på olika ställen runt huset, men inte fått med en enda mus på kamera någonsin. Antingen reagerar den inte på så små värmesignaturer. Nu känner jag att jag har akut problem och har tänkt skaffa hink med vippbräda. Vet att det är förbjudet med vätska i hinken, men ärligt talat är jag så förbannat trött på dessa möss att jag gör typ vad som helst för att fånga dem snabbt och smidigt. Ska ringa till Nomor imorgon, men det brukar ändå dröja nästan en vecka innan de kommer. Till dess tänkte jag som sagt ha vippfällor (dolda så Nomor inte ser dessa olagligheter såklart). Då är frågan vad fyller jag med för bästa effekt? Jag vill ha något som kan stå utomhus (under tak) men ändå ska klara köldgrader. Glykol är tydligen dödsmegafarligt, även om propylenglykol eller vad det heter är lite snällare. Inte sugen på att förgifta andra djur än möss, eller låta otäcka kemikalier komma ut på min tomt. Funkar T-röd som frostskydd? Är det ok att slänga ut möss som är t-röddödade i naturen? Kan man hälla ut blandningen i naturen utan någon större skada? Någon nämnde jordnötsolja, men det låter väldigt kladdig när man ska tömma. Vill helst inte att de ska plågas för länge heller. Snälla ge tips på vad man ska ha i hinken som är så miljövänligt som möjligt men ändå ger en förhållandevis snabb död till mössen.
Skulle en sådan här funka som alternativ kanske?
https://www.granngarden.se/musbur-nyby-bruk-falla
Hur avlivar man sedan dem på bästa sätt? Funderade på koldioxid, borde vara snabbt och smärtfritt. Skulle man kunna ha en kolsyrepatron avsedd för sodastreamer i en större ganska tät plastlåda, där man lägger fällan och sedan fyller plastlådan med koldioxid, sedan tömmer man ut fällan i skogen?
Skulle en sådan här funka som alternativ kanske?
https://www.granngarden.se/musbur-nyby-bruk-falla
Hur avlivar man sedan dem på bästa sätt? Funderade på koldioxid, borde vara snabbt och smärtfritt. Skulle man kunna ha en kolsyrepatron avsedd för sodastreamer i en större ganska tät plastlåda, där man lägger fällan och sedan fyller plastlådan med koldioxid, sedan tömmer man ut fällan i skogen?
Redigerat:
Sätt musband runt hela fasaden är mitt tips.S sesanor skrev:Hej
Vad kan man göra åt det?
Tack
Sedan upp med fällor som du skruvar fast på en bräda som är enkelt att tömma.
Hos mig kommer mössen in under grunden. De har grävt gångar under trallen och sedan hål vidare ner under grunden. De hittade sedan någon öppning som finns mellan gamla delen av huset och en nyare del som är tillbyggd. Troligen kring där elen kommer in. Ser dem aldrig men ett jäkla spring i väggarna och ett tak/golv. Här har inte gift eller fällor gett något resultat. Antaget så finns det något gammalt rör som bara avslutas under jorden för har aldrig sett någon ute heller. Såg ett nyfiket ansikte som tittade ut ur hålet under syllen när jag rev deras gångar där o slet upp trallen men det måste finnas fler hål in. För det är enda gången jag sett någon på flera år men hör dem konstant dagligen.
Ja jag håller själv på med det nu efter att en vän gjort detsamma och fått väldigt bra resultat av det.I irrbloss skrev:
Det finns särskilda band för eftermontage som man skruvar fast i den nedersta spikläkten. Jag köpte på Jem & Fix så de hade hemma på lager