Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Montering av lamellmatta?

1. B
    Medlem · Härryda · 53 inlägg

bilarebob

Medlem
    Skall värmeisolera ventilationskaneler med Paroc-lamellmatta 80mm och är tacksam för lite råd.

Hur lång matta skall jag klippa för att isolera 100 resp. 125 rör (80mm isoleringsmatta)?
    Teoretiskt räknar jag enligt följande (ytterdiameter *pi):
    (100 + (80*2))*pi = 815mm
    (125 + (80*2))*pi = 895mm
    (160 + (80*2))*pi = 1005mm

Kommer det funka med ovan mått? Är det viktigt att "snedskära" isoleringen så att mattan blir "lite kortare" i inner-diameter än ytterdiameter??

Hur gör jag vid isolering av böjar? 45° och 90°? Någon som har konktreta tips?

Redigerat 8 feb 2010 12:36
  2. T
    Medlem · Huskvarna · 1 623 inlägg

Tjoa

Medlem
    Ja du tänker rätt. Dock kan man få finjustera centimetrarna lite, oftast dra bort lite grann.
    Nej du behöver inte sneskära, 80mm isoleringen är rätt förlåtande monteringsmässigt.

Böjarna är jäkligt svårt att beskriva hur du ska skära dom. Man tar och mäter sträckan på insidan och utsidan av böjen. delar den på två om det är 100 och 125 böjar med 80mm isolering.(Större böjar kan man få dela i både 3,4 eller 5 delar)
    Sen klipper du till en matt bit som har rätt längdmått, och ritar två streck i vardera änden av mattan som motsvarar halva inner diametern på röret.
    Mät sen ut mitten av mattan och gör ett streck som motsvarar halva diametern på utsidan av röret.
    Nu bör du ha tre punkter utritat på mattan. Dra nu en mjuk och fin linje mellan dessa tre så att det påminner om en våg?
    Klipp mattan efter strecket och montera dit den.
    Av matt biten som är kvar fick du ju också en spegelvänd bit som sedan passar mot den mattan du först monterade.

Kanske lite luddigt beskrivet, men bättre än inget kanske?

Nåt som kan va bra att ha extra av är lite hönsnät för att trolla ihop böjarna, när stråltråden inte räcker till vid närjningen.

3. B

bilarebob

Medlem
    Hej Tjoa, tack för hjälp!

Inte helt 100% är jag är med i alla steg vid sned-skärningen. Har gjort följande principskiss som du gärna får titta på. Har jag förstått rätt? Vilket "håll" skall "vågen/välvningen" vara åt?

Redigerat 8 feb 2010 14:39
  4. T

Tjoa

Medlem
    dra ett pm till mig med din mail adress så kan du få en skiss jag gjorde på pdf.

*Edit. Precis så menade jag.

Redigerat 8 feb 2010 16:04
  5. B

bilarebob

Medlem
    Länkar bilden från en annan plats..

6. B

bilarebob

Medlem
    Svarar på min egen tråd..

Har nu börjat med rörisolering med lamellmatta och jag tycker det var väldigt svårt att få till det bra. För cirka två meter 125-rör (inkl. 90° böj) gick det åt en rulle spoltråd och massor av aluminium-tejp. Enligt vent-firman skulle 80mm lamellmatta vara tillräcklig isolering för till- och frånluft, men jag känner mig inte säker på det.

Jag tänker pröva att linda ett första varv med vanlig bygg-matta för att få upp diametern lite innan lamellmattan används.

Jag skulle också kunna tänka mig att det hade funkat bra att använda två lager av byggmatta för att sedan täcka detta med vindväv, finns någon som har gjort så?

Andra som har erfarenheter att dela med sig?

7. T

Tjoa

Medlem
    Det går åt mycket tejp i böjarna. Det man ska göra med tejpen är att " kamma " den.
    Brukar fungera bra med en vanlig isskrapa eller något annat plast liknande som är lite böjligt. Går till så att du drar skrapan några gånger över tejpen så att armeringen i lamellmattan framträder som ett rut system.
    Detta får tejpen att fastna betydligt bättre än när du bara klistrar dit den.plus att det ser betydligt bättre ut.
    Om inte detta görs kommer en hel del tejp att lossna inom några år.

Sen ska ju villigt erkännas att 80mm lamell är inte den lättaste isoleringen att montera dit.
    Men 80 mm räcker ur isolerings synpunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.