(eller "Oh no, it's ännu en tråd om pottor")

Har ett avsomnat projekt hemma som jag tänkte ta tag i igen (barn tar ingen tid alls. Nej då. Icke. Skall montera nytt innertak med spotlights. Min fråga rör själva monteringen av pottor - för att fungera som tänkt måste de väl ligga dikt an gipstaket? Det innebär ju att man behöver krångla dit dom för varje gipsskiva för att sedan borra ut hålet för spotten och eventuellt justera pottan ifrån hålet så den ligger centrerad. Det verkar märkligt. Berätta för farbror Freppa nu. Taket är fyllt med gullfiber så jag kan ju "såga ur" för pottan där den skall vara och försöka fästa upp i den....

/Freppa

Och snart kommer någon snäll och informerar mig om att jag inte får göra det.... :blushing:

Några justeringar är inte aktuella, du får se till att mäta ut var pottan sitter väldigt noga just när du klämmer upp gisskivan, och borra direkt så att du i värsta fall kan göra om ifall hålet kommer fel.

Men principen är korrekt? Dvs jag skall lägga pottan dikt an gipset och inte försöka fästa upp den i någon regel motsvarande?

Man brukar skruva pottorna i glespanelen, på så sätt hamnar de just dikt gipsen.

Finns större "pottor" som passar perfekt mellan glespanel (rektangulära pottor)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.