Byggahus.se
Är i tankarna på att montera på en motorlyft på mitt släp.
På sidorna av släpet monteras sänkbara stödben, men skall det vara 2 eller 4 -bak/fram

Detta då jag har tänkt att använda släpet vid intagning av pellets.
Då jag kan lyfta upp storsäcken med pellets för att sedan låta pelletsen "rinna" ner i förrådet, med hjälp av en storsäcks tömmare samt förlängnings slang.

Men jag går i tankarna på vilken typ av motorlyft jag skall skaffa.

en svängbar variant , som man då bultar fast genom golvet samt genom två fyrkantsrör på undersidan som går över rambalkarna.
Denna variant skulle även kunna användas om man behöver ta upp och köra bort större stenar ex
men funderar lite på hållbarheten om kranen lyfter på sidan.

En "vanlig" motorlyft som då spänns fast.
Denna blir det att bara lyfta "rakt" upp , men känns just nu som det stadigare alternativet.

Vilket val skulle du ha valt av dessa samt räcker det med två stödben bak eller skall man även sätta 2 i fram
 
En vanlig motorlyft som du bara ställer på flaket behöver inga stödben alls, ska du ha en roterande lyft så räcker det säkerligen med ett par stödben, arbetslängden är så pass kort. Frågan är om den svängbara inte är för klen för att lyfta en storsäck?

Lyfthöjden på de båda är kanske i minsta lagret, hur högt behöver man lyfta en storsäck för att kunna tömma den?

Köper du den roterande tänk på att du ska kunna lyfta den till tänkta lasten från marken, upp över lämnarna och ner på släpet. Det är inte alltid man ha sådan tur att man kan montera lyftstroppar som är i precis rätt längd för lyftet.
 
Vad har du för vikt på lasten?
Med tanke på att släket väger 2-300 kg så behöver ni förmodligen utsjutbara stödben som går utanför kranens arbetsbredd och 4 st annars kommer släpet att tippa.
 
En stor säck med pellets väger 600kg.
Kommer att lyfta säcken ca 1 m,

Så det låter som en bra tanke att montera stöd ben som ligger utanför armens räck vidd åt sidan

Efter lite googlande så hittade jag detta bygge.
Vilket födde tanken att det skulle kanske vara bättre att montera kran i bak istället för fram som, jag tidigare vart inne på.

Funderar lite där över hur kraftigt material, fyrkantsrör, man skall jobba med.

Biltemas 40*40*1,5 gissar jag är för klent eller ...?
 
  • Gilla
suntownboy och 1 till
  • Laddar…
Bowser
Ytterligare en till sak att lägga till "vill ha" listan!
Det där löser många problem som hittils gjort att jag inte ansett det lönt att skaffa släpkärra.
 
1 Skalman65 skrev:
En stor säck med pellets väger 600kg.
Kommer att lyfta säcken ca 1 m,

Så det låter som en bra tanke att montera stöd ben som ligger utanför armens räck vidd åt sidan

Efter lite googlande så hittade jag detta bygge.
Vilket födde tanken att det skulle kanske vara bättre att montera kran i bak istället för fram som, jag tidigare vart inne på.

Funderar lite där över hur kraftigt material, fyrkantsrör, man skall jobba med.

Biltemas 40*40*1,5 gissar jag är för klent eller ...?
Den där konstruktionen var ju inte dum ..
Frågan är väl om lagringen klarar av att svänga med 600 kg på?

Och finns det fyrkantsrör på Biltema? :)
 
Vad pratar vi för motorlyft då som ska klara 600 kg ett par meter ut om man ska kunna svänga ut? Det låter i mina öron inte som nån normal pjäs.........
 
En sån här som Matt Cremona byggt tror jag skulle funka bra. Han lyfter stockar på flera ton med den.
 
Borde vara enklare att ha kranen på marken, lyfta säcken och sedan köra undan släpet. Fast det beror ju lite på vad man har för markförhållanden, gräsmatta blir nog svårt.
 
Jo fast titta på armens längd på en normal motorlyft. Brukar vara en meter typ vid halverad lyftvikt..........
 
Jag har sett en gång en lyft som satt fast vid skärmen på vagnen å de lastade ved med den lyfte upp bredvid och lasta vagnen, fördel där var att det inte var något ingrepp på flakytan.
Men behöver du lyften för avlastning vid huset skulle jag satsa på att bygga en med stationär eller eget "kranvagn" att använda hemmavid.
Att fästa en stadig kran på ett personbilssläp så "äter" upp rätt mycket av lastvikten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G Gavel skrev:
Borde vara enklare att ha kranen på marken, lyfta säcken och sedan köra undan släpet. Fast det beror ju lite på vad man har för markförhållanden, gräsmatta blir nog svårt.
Iden skulle kunna vara intressant
Men för att få det stadigt så måste man väl montera den i en betongsula, eller tänker jag fel?

Behöver få upp kranen ca 35-40 cm från backen.

Så med ett cement "block" på ex 60*60*35 måste jag nästan förankra fast blocket i marken genom några gjutna stolpar, annars lär den väl tillta när man lyfter 600 kg.

Monterar jag den fram på släpet så skulle jag klara mig med att lyfta säcken rakt upp ca 1 m.

Men monterar jag den bak skulle jag bli tvungen att även vrida ut den på sidan (dvs kortaste utskjutet på armen) för att kunna montera storsäckstömmaren, och kunna tömma säcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.