Byggahus.se
Vi planerar att köpa ett kök från Ballingslöv och det börjar närma sig en färdig beställning. Ballingslöv har certifierat montörer som man kan anlita för att få jobbet gjort. Nu har min man och jag funderingar på om vi skulle kunna göra arbetet själva, dels för att montörerna är fullbokade innan sommaren och dels för att det är en ganska stor kostnad.

Så här läget inför beslutet:

+ Köksstommarna kommer färdigmonterade från fabriken och t.o.m. lådor och luckor är på plats.
+ Vi är båda händiga och min man har snickrat lite på huset (panelat om bl.a.). Vi är dessutom noggranna och lite petiga.
+ Min man har hittat riktigt bra instruktionsfilmer på Youtube.com visar hur man ska gå tillväga. Haha… :p

- Vi har aldrig bytt kök förut, och därmed inte heller monterat ihop något tidigare. Vi har inte riktigt arbetsordningen klar för oss ännu. Var hittar jag en bra steg-för-steg-lista?
- Det kommer säkert att ta längre tid för oss att montera än om proffs gör det, och man vill inte vara utan kök hur länge som helst.

Vi undrar förstås om vi går i land med detta. Det måste ju se snyggt ut också. Det är inte BARA så att överskåpen ska sitta kvar på väggen om man fyller dom. I vårt förra hus så syntes det att den tidigare ägaren var Mr Fixare och hade grejat själv när man t.ex. böjde sig lite och tittade på undersidan av överskåpen.

Vi pendlar alltså mellan "hur svårt kan de vá?" till "vi är nog korkade om vi ger oss på det".
Åsikter om våra framtidsutsikter att lyckas tages tacksamt emot.
 
Att sätta under- och överskåp kan den normalhändige, som äger ett vattenpass, göra.
Om man ska sätta baldakin och passbitar så blir det lite svårare.
För att få detta snyggt måste man vara noga med vinklar och ha en kapsåg av bra kvalité.

Som förstagångsmontör får du räkna med lite felsågningar och spill.
Detta är också en kostnad och om det då dessutom kanske är leveranstid så kan det ta låång tid innan köket är helt klart.;)
 
  • Gilla
ByggareVickan
  • Laddar…
Det går nog bra om ni har funderat igenom hur ni vill att det färdiga resultatet skall se ut och funderat genom arbetsordningen. Montörer brukar vara under tidspress och tar genvägar som inte alltid ser bra ut.
Lite beroende på ert köks utförande behöver ni lite verktyg. Minimum tycker jag är ett stort vattenpass (och varför inte en linjeringslaser), vinkelhake, talmeter, skruvdragare (och borrmaskin om ni har betongväggar) och minst en fogsvans. Om ni kommer fixa med passbitar och sockelskivor är en ger och bordssåg fantastiska.

Bra att ha är rasp, hyvel, multimaskin, fräs och tvingar.
 
  • Gilla
ByggareVickan
  • Laddar…
TACK snälla roland53 och arneri68 för att ni tog er tid att lämna synpunkter på våra planer!

Min man blev lycklig över att få veta att han behöver utöka innehållet i verktygslådan ytterligare om vi ska göra det själva. :rolleyes:

Vi gör nog så att vi ber om ett par offerter på jobbet och så får magkänslan avgöra om det är värt att göra det själva eller inte. Ni avskräckte oss inte men vi förstår att det kommer att bli besvärligt eftersom vi aldrig har bytt kök förut.
 
Jag håller med arneri68. Jag fick själv köpa till en del verktyg som jag saknade när jag bytte kök. Jag trodde att jag hade allt hemma, men oj så fel man kunde ha. :)
Min rekommendation är att göra arbetet själv. Inte nog med att man "får det exakt som man vill", utan man lär sig oerhört mycket på det. Jag är själv riktigt petig, därför känns det bra nu i efterhand att ingen firma utförde jobbet (ska absolut inte dra alla över en kam, men har sett kök m.m. som firmor stressat och "fuskat" sig igenom). Sen sparar man såklart pengar, vilket också var en viktig del för oss. Visst, arbetet tog längre tid, men känslan att ha klarat av ett sådant här projekt själv slår det mesta! Lycka till!
 
  • Gilla
ByggareVickan och 1 till
  • Laddar…
Jag har nyss byggt hus från Fiskarheden och de levererar kök från Ballingslöv. Jag monterade det själv utan att ha gjort det tidigare och det gick alldeles utmärkt då iofs med raka väggar etc. vilket kan göra det lite enklare. Kan också rekommendera de filmer som Fiskarhedenvillan gjort för att visa hur man monterar köken.

http://www.mittnyahus.tv/Program/Snickaren/At-4-Koksmontering/

/Ola E.
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.