Hej!
Vi var bortresta strax över en vecka över nyår och kom hem till att det luktade avlopp i badrummet i källaren. Happ, tänkte jag, gick snabbt för vattenlåsen att bli torra, och spolade lite vatten i handfat och dusch som man gör. Gick ju över så tänkte inte mer på det förren idag, då det luktade igen! Tog bort "duschavloppslocket" och blev fundersam. Hål i hårfiltret och borde det inte sitta ett lock över det där hålet... ?
Kan inte komma ifrån att det ser ut som något gnagt i kanten, och ätit upp (?) plastlocket som satt där.

Nån som har några tankar om detta?

Kan möss eller råttor på nåt sätt komma in i duschens avloppsrör och ha gjort detta? Jag kommer inte på någon annan förklaring.
Om det är gnagare, kan de ha nån naturlig ingång till avloppet någonstans eller borde jag vara orolig för att det är hål i rören någonstans?

Bifogar bild, för allas trevnad städade jag det innan bilden.

Jag har "fixat" det semitemporärt med silikon och ett nytt lock efter detta .
Rengjort duschavlopp med synlig skada och ett misstänkt gnagat hål i plastlocket över avloppsröret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som att du har haft en gnagare framme som varit sugen på att komma runt på andra sidan!

Kvällsläsning följer:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Tack för det! Misstankar bekräftade alltså. Vi får se om de dyker upp igen eller gav upp, så ser vi vad nästa steg blir.
Det verkar som att det antingen är att kontakta kommunen för nån slags krigsföring via brunnar, eller få sina rör filmade fram till tomtgräns och hoppas på att de är hela. Kanske både och.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.